2010-12-25, 19:35
Medlem
supernalles avatar
Jag slutade puffa för en månad sedan, men fortfarande så lider jag av nedstämdhet och trötthet.
Hur länge kan detta tänkas fortsätta? Jag är till 99% säker att tobak är boven här, för när jag drog några bloss efter ett par veckors uppehåll så blev jag ganska fort "glad" igen
Blir det lindrigare om jag ber min doktor skriva ut Zyban eller nåt? Eller är det bättre att överleva skiten utan hjälp av piller?
Citera
2010-12-25, 19:49
Medlem
Rakiis avatar
Zyban ska vara ganska dyrt har jag hört och dessutom är det nog bättre att du går cold turkey direkt. Överhängande risk för återfall de första veckorna, men klarar du en månad som du gjort nu så ska det gå vägen. Försök att motionera, vara social med folk (icke-rökare) och aktivera dig så ska det gå bra.
Citera
2010-12-25, 19:49
Medlem
PigerVetuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Jag slutade puffa för en månad sedan, men fortfarande så lider jag av nedstämdhet och trötthet.
Hur länge kan detta tänkas fortsätta? Jag är till 99% säker att tobak är boven här, för när jag drog några bloss efter ett par veckors uppehåll så blev jag ganska fort "glad" igen
Blir det lindrigare om jag ber min doktor skriva ut Zyban eller nåt? Eller är det bättre att överleva skiten utan hjälp av piller?

Det kan väl vara någon månad till eller två.
Det är förstås riskabelt "att dra några bloss".
Om piller, nikotinpreparat eller överleva utan är bäst, det avgör du själv.
Lite lagom motion kan vara bra.
Och om du härdar ut, så kommer du att må mycket bättre framöver.
Tro mig, lidandet är värt målet!
Citera
2010-12-25, 19:52
Medlem
supernalles avatar
så det är inget ovanligt att det håller i sig ännu? nedstämdheten alltså.
men som ni säger, om man tar sig ut bland folk så blir man snabbt på bättre humör.. men man kan inte vara bland folk 24/7. i alla fall inte jag Så när man lattjar här hemma så blir man fort på sämre humör.
Citera
2010-12-25, 19:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
så det är inget ovanligt att det håller i sig ännu? nedstämdheten alltså.

Inget ovanligt som jag förstått saken. Var själv lite nedstämd och så efter att jag fimpade för gott till förmån för snuset. Tänker fortfarande på cigaretter och hur gott det vore med ett bloss så här fem månader senare, men det är smällar som man får ta. Kan man inte leken tåla, ska man inte leka heller.
Citera
2010-12-25, 20:01
Bannlyst
För mgi var det såhär att 1a dagen funkade väl rätt bra, andra dagen hemskt, men på ett relativt lätt sätt, efter två veckor tänkte jag inte på det, men var arg men kopplade inte varför men sen efter ungefär en månad så svor jag åt min familj och kallade min bror för hora och grejer, huh hemskt...
Sen började jag igen och då röker jag skit-mke per dag hysteriskt kedjeröker tills jag mår illa, sen går det till det normala igen, sen bestämmer man sig att försöka sluta igen så återgår man till samma helvete :@
Man tänker "så meningslöst att jag röker, ett beroende, men man blir inte ens hög, det är ett helt meningslöst beroende" men när man väl ska sluta så får man panik och tänker "gud vad bra om jag röker, jag blir ju stressad utan, alltså betyder de att jag blir lugn av cigg, och det är ju gott och jag kan ju sluta när alla andra slutar... Jag är ju ung!"
Så kan man inte röka på heller, inte om man blandar i tobak iaf, för då känner man nästa dag tobaks-suget igen, men vad ska man blanda med då? te? usch!!
Och när man super, alltså och vännerna går ut, ska man ba "nej jag stannar här inne på klubben, helt själv... hejdå!" eller :s
Citera
2010-12-25, 20:06
Medlem
Citat:
Om du slutat för 1 månad sedan tycker jag du ska härda ut utan hjälp av nikotin och tabletter.
Själv slutade jag för 7 månader sen och deppigheten går upp o ned fortfarande, värst var det dock i början, men slappna inte av och tro att du kan röka för det kan du inte, då är du snart rökare igen.
Ofta glömmer jag tom bort nu att jag varit rökare. Kämpa på bara du kommer att lyckas
Citera
2010-12-25, 20:09
Medlem
supernalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iky
Om du slutat för 1 månad sedan tycker jag du ska härda ut utan hjälp av nikotin och tabletter.
Själv slutade jag för 7 månader sen och deppigheten går upp o ned fortfarande, värst var det dock i början, men slappna inte av och tro att du kan röka för det kan du inte, då är du snart rökare igen.
Ofta glömmer jag tom bort nu att jag varit rökare. Kämpa på bara du kommer att lyckas

Ja kommer nog inte att börja röka igen. Men det är ändå pissigt att vara så här "deppad".
Förstår inte varför jag är deppig egentligen heller, jag saknar inte cigaretter som jag gjorde dom första dagarna, och jag är glad över att jag lyckats hålla mig från att röka så här länge. Så jag förstår som sagt inte varför man är deppig över nånting som man inte saknar.

EDIT: Ska väl tillägga att jag rökt i ca 15 år och ca ett paket om dagen. Och snusat också.. men det slutade jag med i April.
Citera
2010-12-25, 20:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja kommer nog inte att börja röka igen. Men det är ändå pissigt att vara så här "deppad".
Förstår inte varför jag är deppig egentligen heller, jag saknar inte cigaretter som jag gjorde dom första dagarna, och jag är glad över att jag lyckats hålla mig från att röka så här länge. Så jag förstår som sagt inte varför man är deppig över nånting som man inte saknar.

Människans vardag bygger till stor del på rutiner och vanor, rubbas dessa för vissa kan man bli deppad som i ditt fall. Du saknar nog undermedvetet känslan av att röka och ha cigaretten mellan fingrarna. Det är inte det fysiska beroendet och AT:n som är jobbig utan den psykiska aspekten.
Citera
2010-12-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Människans vardag bygger till stor del på rutiner och vanor, rubbas dessa för vissa kan man bli deppad som i ditt fall. Du saknar nog undermedvetet känslan av att röka och ha cigaretten mellan fingrarna. Det är inte det fysiska beroendet och AT:n som är jobbig utan den psykiska aspekten.
Håller med Rakii här, Upptäckte många gamla barndomsgrejer som poppade upp till ytan, själv rökte jag 1 1/2 pkt om dagen i 35 år.......men håll ut bara för glädjen kommer dubbelt sen
Citera
2010-12-26, 14:11
Medlem
supernalles avatar
alright, tack så mycket gubbar!
Känns mycket lättare nu genast när man fått ventilera sig lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem