2004-07-29, 12:49
Medlem
anteDs avatar
Har en civ ing examen i data och jobbar nu som sysadmin/utvecklare på ett företag (gjort så i 1,5 år efter slutet på universitetet).

Har långt gångna planer på att söka mig till Sthlm vid årsskiftet. Nu skulle jag vilja höra här av folk som jobbar inom branchen hur ni bedömmer möjligheterna att få jobb där inom en inte allt för avlägsen framtid.
Citera
2004-07-29, 12:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det beror på hur avlägsen ... det har varit några tunga år - men det börjar glimma lite i mörkret.

Tänk bara på bostad innan - ställ dig i Stockholms bostadsförmedling minst tre år innan du tänker flytta hit - så har du en chans att få en vettig bostad på ett rimligt pendlingsavstånd.
Citera
2004-07-29, 13:41
Medlem
typhios avatar
Det verkar sätta sprätt nu. En konsultfirma jag jobbade på för 4 år sedan ringde och frågade om jag inte var beredd att börja om mitt gamla liv som slav och platsannonserna ser ut att, sommaren till trots, öka i antal.

Sen är det nog beroende på vad du vill göra, jag anar att många konsultfirmor skriker efter adidaskaniner som får knappa 15 papp i månaden och kanske inte har så mycket att erbjuda en projektledare med krav på 45 papp och 20 h arbetsvecka.

[Off Topic]
Bostad, Bostad, Bostad. Är ett helvete att hitta om man inte är villig att antingen hyra en tvåa på 35 kvm i andra hand för 9000/mån eller har cash att köpa en lägenhet. Utgångspriset ligger runt 600-900 tusen för ettorna och tvåorna inne i stan.

Cheers

[Edit] Adidaskanin=helpdeskpersonal, supporttekniker
Citera
2004-07-29, 14:20
Medlem
anteDs avatar
Jo, jag vet att bostaden är ett problem. Men vi har lite bekanta i Upplands-Väsby och har stått i deras kö i ett par år. Så det blir nog en hyresrätt där till att börja med. En fyra-femma för 6000 i månaden är väl rimligt. Synd är ju att pengarna bara försvinner, till skilnand på när man har ett lån man betalar av på. Men det är lätt att flytta igen, å andra sidan. Siktar väl på hus om 5-10 år. Får se hur det går...

Som det är just nu så tjänar jag ca 20k och hoppas väl vid ett byte kunna få upp det till närmare 25k då jag anser mig underbetald just nu. Men jag tar nog vad som erbjuds till en början. Systemutveckling är väl vad jag vill arbeta inom. Har provat på driftsbiten nu och den lockar inte lika mycket.

Sen är språk och så lite underordnat. Det lär man sig snabbt ändå om man är lite rostig. Skulle gärna jobba med mobila enheter, kommunikations-/nätverkslösningar, tja lite av varje

Kan vara föräldraledig ett antal månader om jobben skulle utebli. Annars får man väl söka sig till en annan branch, tillfälligt åtminstånde.
Citera
2004-07-30, 00:38
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteD
Jo, jag vet att bostaden är ett problem. Men vi har lite bekanta i Upplands-Väsby och har stått i deras kö i ett par år. Så det blir nog en hyresrätt där till att börja med. En fyra-femma för 6000 i månaden är väl rimligt. Synd är ju att pengarna bara försvinner, till skilnand på när man har ett lån man betalar av på. Men det är lätt att flytta igen, å andra sidan. Siktar väl på hus om 5-10 år. Får se hur det går...

Som det är just nu så tjänar jag ca 20k och hoppas väl vid ett byte kunna få upp det till närmare 25k då jag anser mig underbetald just nu. Men jag tar nog vad som erbjuds till en början. Systemutveckling är väl vad jag vill arbeta inom. Har provat på driftsbiten nu och den lockar inte lika mycket.

Sen är språk och så lite underordnat. Det lär man sig snabbt ändå om man är lite rostig. Skulle gärna jobba med mobila enheter, kommunikations-/nätverkslösningar, tja lite av varje

Kan vara föräldraledig ett antal månader om jobben skulle utebli. Annars får man väl söka sig till en annan branch, tillfälligt åtminstånde.

Flyttade till Sthlm för ett litet tag sedan. (en månad ungefär)
Hade otrolig tur och fick det jobb jag ville ha, dessutom fick jag tag i lägenhet... MEGAFLYT.

Jag ville aldrig flytta hit men just nu känns det verkligen som hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in