Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-17, 19:58
  #2329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Inte svårt alls att gå med i en jaktskytteklubb.
Du kan gå kurs på abf eller liknande.

Vad är ABF?
Är det ok att man pluggar själv inför teorin eller är det bättre att gå kurs?
Brukar alltid plugga teori själv när det gällt olika saker.
Citera
2022-08-17, 22:04
  #2330
Medlem
Basejumpings avatar
2 ringa nark.brott
1 rattfylla
1 olovlig samt 1 grov olovlig körning.

Senaste skedde för 4-5 år sen. Hur är mina chanser för jaktlicens? Samtliga bötesbrott.
Citera
2022-08-18, 00:42
  #2331
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Vad är ABF?
Är det ok att man pluggar själv inför teorin eller är det bättre att gå kurs?
Brukar alltid plugga teori själv när det gällt olika saker.

ABF är Arbetarnas Bildningsförbund.
https://www.abf.se/

Ungefär som Medborgarskolan men ABF är grundat av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa Förbundet och Medborgarskolan hör till Moderaterna.

Ska man bara gå en kurs eller liknande och inte blanda sig i deras verksamhet för övrigt spelar det ingen direkt roll vilken man väljer. Priserna kan dock variera, men det gör de även inom de olika kursarrangörernas verksamheter beroende på plats och tidpunkt.

Det är okej att plugga själv, men oftast är det betydligt bättre och lättare att gå en kurs då du får möjlighet att diskutera ämnet med andra och även då har en erfaren handledares förklaringar till varför vissa saker är som de är. Långt ifrån allt uppfattas vanligtvis som logiskt av nybörjare när det kommer till vissa delar av teorin.

Jag har inte helt koll på hur det fungerar med det nya digitala provupplägget, men det ska vara svårare än det förra och då kan det säkert vara bra att ha gått igenom allt med handledare som har koll.
Citera
2022-08-18, 18:29
  #2332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
2 ringa nark.brott
1 rattfylla
1 olovlig samt 1 grov olovlig körning.

Senaste skedde för 4-5 år sen. Hur är mina chanser för jaktlicens? Samtliga bötesbrott.
Är det gallrat då kan du testa att söka. Fram tills dess hade jag inte sökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
ABF är Arbetarnas Bildningsförbund.
https://www.abf.se/

Ungefär som Medborgarskolan men ABF är grundat av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa Förbundet och Medborgarskolan hör till Moderaterna.

Ska man bara gå en kurs eller liknande och inte blanda sig i deras verksamhet för övrigt spelar det ingen direkt roll vilken man väljer. Priserna kan dock variera, men det gör de även inom de olika kursarrangörernas verksamheter beroende på plats och tidpunkt.

Det är okej att plugga själv, men oftast är det betydligt bättre och lättare att gå en kurs då du får möjlighet att diskutera ämnet med andra och även då har en erfaren handledares förklaringar till varför vissa saker är som de är. Långt ifrån allt uppfattas vanligtvis som logiskt av nybörjare när det kommer till vissa delar av teorin.

Jag har inte helt koll på hur det fungerar med det nya digitala provupplägget, men det ska vara svårare än det förra och då kan det säkert vara bra att ha gått igenom allt med handledare som har koll.

Tack för tipsen! Får kolla om det finns kurser i närheten.
Citera
2022-10-01, 23:31
  #2333
Medlem
Generalanderssons avatar
Har haft licens sedan 2009, och jag har verkligen lärt mig att älska jakt/fiske och friluftsliv förövrigt. Har dock inte varit på ngn jakt på en 8-9 år nu
Citera
2022-10-02, 20:02
  #2334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Är det svårt att komma in i en jaktskytteklubb?

Är det bara teori och skjutprov man gör?

Känner ingen som tagit jägarexamen och är intresserad men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Fick ett tips av en att medborgarskolan håller teorikurser, är det en bra väg att gå eller finns det bättre?

Det bästa är att gå med i en jaktskytteförening (förening är öppet för alla, klubb behöver man väljas in till). I en skytteförening behöver du bara betala en medlemsavgift och sen kan du gå dit och skjuta när de har tider med instruktörer.
Citera
2022-10-03, 20:39
  #2335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cortezthekiller
Det bästa är att gå med i en jaktskytteförening (förening är öppet för alla, klubb behöver man väljas in till). I en skytteförening behöver du bara betala en medlemsavgift och sen kan du gå dit och skjuta när de har tider med instruktörer.
Får hitta en förening i närheten. Tack för tipset!
Citera
2022-10-08, 15:41
  #2336
Medlem
goosehunters avatar
Jägarexamen är en trevlig aktivitet. För den naturintresserade så kommer det mesta te sig naturligt och logiskt beträffande den teoretiska biten. Läs bara och häng med i studierna så kommer det gå bra. Själv studerade jag med kurskamrater i en stuga i djupaste skogen där vi varvade teori med praktik och många goa kaffestunder. Otroligt mysigt och roligt att träffa nya människor.

Skyttet är så klart en helt annan sak och man bör lägga STOR vikt vid att bli bekant med dom olika skyttemomenten både med hagelgevär och 30-06/308. Själv hade jag aldrig hållt i en studsare i hela mitt liv när jag sköt upp. Man fick hålla nerverna i styr och koncentrera sig så gick det bra. Men till alla blivande jägare så rekommenderar jag att skjuta så mycket så att du VET att du träffar.
Citera
2022-10-31, 23:18
  #2337
Medlem
Minns uppskjutningen 2020.

Tog först grundprov kula, läraren hade gått igenom vapnet i två minuter på parkeringen utanför. När jag kommer till provledaren får jag 5 patroner, magasin och vapen. Sätter in patronerna i fel håll i magasinet så provledaren frågar om jag tänkt ta livet av mig. Provledaren får visa var säkringen sitter och sedan bränner jag av fem skott. Alla sitter inom en snusdosas diameter på 80 meter.

Nåväl.
Citera
2022-11-01, 17:37
  #2338
Medlem
När jag tog jägarexamen så var det ett antal unga bonnapojkar/rednecks som inte klarade teorin men examinatorerna godkände dem ändå.
Citera
2022-11-02, 13:30
  #2339
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathgrip
Minns uppskjutningen 2020.

Tog först grundprov kula, läraren hade gått igenom vapnet i två minuter på parkeringen utanför. När jag kommer till provledaren får jag 5 patroner, magasin och vapen. Sätter in patronerna i fel håll i magasinet så provledaren frågar om jag tänkt ta livet av mig. Provledaren får visa var säkringen sitter och sedan bränner jag av fem skott. Alla sitter inom en snusdosas diameter på 80 meter.

Nåväl.
Vet inte vad det var för specialmagasin för det går inte att sätta patronerna åt fel håll.
Citera
2022-11-06, 16:43
  #2340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Vet inte vad det var för specialmagasin för det går inte att sätta patronerna åt fel håll.

Jag lyckades inte trycka i patronerna och stoppa upp magasinet i bössan tror jag. Jag pressade och vred och vände. Detta var .22LR.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback