Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 19:17
  #1981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Det funkar väl så att om man har klarat uppskjutning för klass 1 får du sedan söka licens för ett vapen som är klass 1. Det är inte en allmän licens för klass 1 du söker utan för det specifika vapnet.

Eller har jag fel?


Nej, stämmer. Klassvis indelning. För att få skjuta upp ska du ha klarat det skriftliga provet.
Du söker på ett specifikt vapen, inom en vapenklass du klarat prov/uppskjutning för.

Vet inte om jag läste snett eller om du syftningsfelade. Jag tar på mig skulden, det spar tid
När jag läste ditt föregående inlägg, läste jag som att du menade att du ENBART får söka på det vapen du skjutit upp med.

Du kan ansöka om licens för, (i Sverige för jakt godkända, är väl bäst att lägga till):
Hagelvapen, om du klarar uppskjutning för hagel.
Kulvapen i klass 4, klass 3 och klass 2, om du klarar grundprov kula.
Kulvapen i klass 1, om du klarar högviltsprovet (löpande älgen).

(Bryr mig inte om drillingar e dyl )




Här är en länk som kan förklara bättre
https://jagareforbundet.se/utbildnin...m-jagarexamen/
Citera
2018-07-01, 09:12
  #1982
Medlem
Isnatts avatar
Tänkte skriva ner lite kostnader jag haft hittills så ni som ska ta examen får ett hum om kostnaderna. Har inte gjort högviltsprovet ännu. Dessutom så kan man ju plugga på egen hand istället för att gå en kurs, man kan även köpa ett billigare vapenskåp.
Jag är alltså inte helt klar, kommer komma till kostnader för högviltsprovet samt vapen när jag köper fler. Och allt annat som behövs framöver
Men det här är väl kostnader som är rimliga för att 'komma igång'.
Ska man öva och låna vapen så är det inte helt dumt att öva med .22lr. Mycket billigare än kraftigare ammunition och bra sätt att lära sig hantera vapnet med kikarsiktet, följa pappersälgen, och göra mantelrörelse för skott två på löpande älg.
Där jag skjutit kostar det 24:- för 12 skott med .22lr medan det kostar 120:- för 12 skott med 6,5x55, båda med lånat gevär av klubben.

Kurs 4550:-
Bok till kursen 490:-
Hörselkåpor 699:
Fota till jägarbevis 299:- (gå inte till en jävla fotograf!)
Prov jägarbevis: 250:-
Vapenfodral: 399:-
Lås till vapenfodral: 60:-
Kniv 150:-
Vapen ruger: 5990:-
Vapenskåp: 7950:-
Uppskjutning grundprov kula + hagel: 620:-
Övningsammunition minst ca 500:-

Totalt hittills ca 22 000:- alltså.
Har säkert glömt nåt men.
Citera
2018-07-02, 17:22
  #1983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tänkte skriva ner lite kostnader jag haft hittills så ni som ska ta examen får ett hum om kostnaderna. Har inte gjort högviltsprovet ännu. Dessutom så kan man ju plugga på egen hand istället för att gå en kurs, man kan även köpa ett billigare vapenskåp.
Jag är alltså inte helt klar, kommer komma till kostnader för högviltsprovet samt vapen när jag köper fler. Och allt annat som behövs framöver
Men det här är väl kostnader som är rimliga för att 'komma igång'.
Ska man öva och låna vapen så är det inte helt dumt att öva med .22lr. Mycket billigare än kraftigare ammunition och bra sätt att lära sig hantera vapnet med kikarsiktet, följa pappersälgen, och göra mantelrörelse för skott två på löpande älg.
Där jag skjutit kostar det 24:- för 12 skott med .22lr medan det kostar 120:- för 12 skott med 6,5x55, båda med lånat gevär av klubben.

Kurs 4550:-
Bok till kursen 490:-
Hörselkåpor 699:
Fota till jägarbevis 299:- (gå inte till en jävla fotograf!)
Prov jägarbevis: 250:-
Vapenfodral: 399:-
Lås till vapenfodral: 60:-
Kniv 150:-
Vapen ruger: 5990:-
Vapenskåp: 7950:-
Uppskjutning grundprov kula + hagel: 620:-
Övningsammunition minst ca 500:-

Totalt hittills ca 22 000:- alltså.
Har säkert glömt nåt men.

Det låter som ett ganska rimligt pris. Misstänker att en ev. kostnad för hagelbössa tillkommer. Har inte direkt dokumenterat mina kostnader från studier till att jag hade mina vapen i hand, men uppskattningsvis runt 30'. Då har jag inte betalat för någon kurs utan studerat på egen hand samt köpt studsare och hagelvapen. En ytterligare kostnad som du inte har med men som kan växa sig ganska stor om man ska jaga är skor och kläder. Söker man efter begagnade vapen och skåp kan det bli betydligt billigare.
Citera
2018-07-02, 18:31
  #1984
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturske-Laban
Det låter som ett ganska rimligt pris. Misstänker att en ev. kostnad för hagelbössa tillkommer. Har inte direkt dokumenterat mina kostnader från studier till att jag hade mina vapen i hand, men uppskattningsvis runt 30'. Då har jag inte betalat för någon kurs utan studerat på egen hand samt köpt studsare och hagelvapen. En ytterligare kostnad som du inte har med men som kan växa sig ganska stor om man ska jaga är skor och kläder. Söker man efter begagnade vapen och skåp kan det bli betydligt billigare.
Ja, hagelbössa och kulvapen klass 1 tillkommer. Plus som du skriver även kläder! Så jag kommer nog också landa på 30-40 000:- innan jag är helt nöjd med själva grunden.

Jag beställde för övrigt 2 extra magasin avsedda för 25 skott till min Ruger igår. Där försvann 1000:- till
Angående vapen så finns det massor begagnat men jag som helt ny och utan vidare vida vapenkontakter tordes inte köpa min första bössa begagnad. Jag vet ju liksom inte vad jag ska tänka på, jämföra med då jag saknar erfarenhet.
Vapenskåp letade jag begagnat men hittade inte lämpliga. Jag ville dessutom ha ett svart då jag har det stående väl synligt här hemma.
Citera
2018-07-04, 23:44
  #1985
Medlem
jag har precis påbörjat en ADHD-utredning och är sugen att skaffa jaktlicens. Kommer en diagnos kunna hindra mig från att få jaktlicens år 2018?
Har googlat lite snabbt, och det verkar ju inte ha varit någon fara förut, men jag tänkte att det lika gärna kunnat kommit någon nyare reform kring detta.
Citera
2018-08-08, 15:48
  #1986
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Hej alla,

då det inte finns någon nybörjar-tråd gällande jakt så tänker jag att jag tar tillfället och ställer lite frågor här.

På senare tid har jag kommit över tanken att jag är sugen på ta jägarexamen. Mitt problem är dock att jag inte har något direkt erfarenhet av vildmark, så är osäker på vart man ska börja.

är det någon som har några nybörjar råd kring vad som kan vara värt att läsa/göra/lära sig innan man påbörjar att ta jaktlicens.

Mvh,
Citera
2018-08-08, 21:00
  #1987
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Hej alla,

då det inte finns någon nybörjar-tråd gällande jakt så tänker jag att jag tar tillfället och ställer lite frågor här.

På senare tid har jag kommit över tanken att jag är sugen på ta jägarexamen. Mitt problem är dock att jag inte har något direkt erfarenhet av vildmark, så är osäker på vart man ska börja.

är det någon som har några nybörjar råd kring vad som kan vara värt att läsa/göra/lära sig innan man påbörjar att ta jaktlicens.

Mvh,
Nu finns det en tråd (FB) Nybörjartråden för jägare allt om tekniker redskap mm.
Citera
2018-08-16, 21:46
  #1988
Medlem
Isnatts avatar
Jag gjorde hagelgevärsprovet nu i dagarna så tänkte skriva ner kortfattat hur det var, som jag minns det.
Det är mycket att tänka på som nybörjare, saker som säkert faller sig naturligt när man är mer erfaren.
Provet började med att provledaren bad mig läsa ett a4 med information om hur det skulle gå till och frågade sen om jag hade några frågor innan vi skulle börja och jag bad honom visa säkringen på det specifika vapnet och hur det aktuella vapnet fungerade innan vi började vilket han också gjorde.
Sen bad han mig hämta vapnet som då stod i ett vapenställ och då började även provdelen.
Jag gjorde så och fick ett par klickpatroner som jag satte i geväret, slog ihop det och kollade så det var säkrat.
Sedan gick vi på en runda i skogen, jag bar vapnet med pipan nedåt och såg till att det inte riktades mot provledarens smalben. Kom han i vägen så bytte jag pipans riktning.
Det var 6 stycken stopp där jag om viltet var inom ok avstånd 'sköt', bröt vapnet och slog sen ihop det och säkrade. Var viltet för långt bort så sa jag 'jag avstår' och så gick vi vidare.
Vid staketet så bröt jag vapnet, la patronerna i fickan, satte vapnet på andra sidan staketet och gick runt hindret och satte sen i patronerna och säkrade.
Vi gick över en bäck, gjorde likadant där förutom att jag bar vapnet brutet i handen. Sen bad han mig ge honom vapnet (tror jag) och jag bröt det och tog ur patronerna innan jag räckte över det. Tänkte hela tiden på att vara säker, att heller 'överdriva' säkerheten än slarva.

Jag klarade alla dom momenten. Avståndsbedömningen var lite svår, men jag försökte tänka att viltet skulle vara på 15 meter, då gick det lättare att bedöma.

Sen sköt jag duvor. 4 av 6 var tvungna att träffas. Väl värt att tänka på är att hantera vapnet korrekt även här!
Jag tog det lugnt, gjorde anläggning flera gånger innan provet började för att se var vapnet hamnade naturligt när jag gjorde anläggning och fick även göra provanläggning mot en provduva.
Skyttet var jag lite spänd inför då jag inte kunnat träna så mycket i sommar (stängd bana) men tänkte att sikta mot duvan istället för att försöka prickskjuta den. Det gick bra, träffade 4 i rad så då var det klart.
Bara löpande hare kvar!
Haren 'springer' en gång åt höger när jag ropade fram den och sen en ny hare åt vänster när jag ropade.
Första träffade jag men den andra bommade jag.
Iom att allt gått bra hittills så hade jag två försök till på mig. Ställde mig sist i kön och när det var min tur var jag bestämd att jag skulle bara skjuta mot den där haren, inte försöka sikta in mig.
Sköt mina skott och fick godkänt! Haglet var klart! Enormt skönt!
Noterbart var att vi var 7 stycken som gjorde provet. 3 av dom misslyckades med skyttet.


Nu ska jag hitta ett hagelgevär jag vill köpa, får rota runt här bland trådarna och se vad som föreslås
Citera
2018-10-03, 10:26
  #1989
Medlem
Solblots avatar
Min tanke gällande jägarexamen är att jag ska ta den någon gång i början av 2019, jag har köpt appen Jägarexamen och nöter den varje dag med testprov samt läser samtliga flikar under jaktteori.

Har någon erfarenhet av denna appen, är den fullgod för att klara av jägarexamen, behöver jag komplettera med någon bok eller är appen rent av skräp?

Tack på förhand.
Citera
2018-10-04, 10:56
  #1990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solblot
Min tanke gällande jägarexamen är att jag ska ta den någon gång i början av 2019, jag har köpt appen Jägarexamen och nöter den varje dag med testprov samt läser samtliga flikar under jaktteori.

Har någon erfarenhet av denna appen, är den fullgod för att klara av jägarexamen, behöver jag komplettera med någon bok eller är appen rent av skräp?

Tack på förhand.

Du måste klara skyttet också för att klara jägarexamen. Då räcker nog inte bara en app
Jag använde mig huvudsakligen av Jägarexamen appen och fick 64 poäng på provet så ja det ska nog räcka. Läs gärna lite på jägarförbundets hemsida också och studera hur de hjortdjuren ser ut. Även lite fåglar är bra att ha koll på.
Citera
2018-10-04, 22:08
  #1991
Medlem
Solblots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Du måste klara skyttet också för att klara jägarexamen. Då räcker nog inte bara en app
Jag använde mig huvudsakligen av Jägarexamen appen och fick 64 poäng på provet så ja det ska nog räcka. Läs gärna lite på jägarförbundets hemsida också och studera hur de hjortdjuren ser ut. Även lite fåglar är bra att ha koll på.

Haha ja, det är jag med på.

Gällande fåglar så börjar jag få kläm på dem. Jag tänker att jag tar en sak i taget, fåglar, hjortar, ammunition o.s.v tills jag känner mig säker på dem.

Tack för tipsen!
Citera
2018-10-19, 18:50
  #1992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solblot
Haha ja, det är jag med på.

Gällande fåglar så börjar jag få kläm på dem. Jag tänker att jag tar en sak i taget, fåglar, hjortar, ammunition o.s.v tills jag känner mig säker på dem.

Tack för tipsen!

Appen är bra. Jag använde mig mycket av den men även boken. Rekommenderar att läsa boken även om appen kanske räcker på egen hand. Jag tror att det ger lite djupare kunskaper inom de flesta områden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback