2010-12-25, 14:29
Medlem
Snickos avatar
Hej, jag köpte en universal laddare till en lite äldre Dell dator men när jag testade ladda batteriet fungerade det inte, datorn fungerar så länge man har i laddaren och man kan endast dra ut den i någon sekund innan den stänger av pga batteribrist.

Varför laddar den inte? Jag har även köpt ett nytt batteri till den.
Citera
2010-12-25, 14:32
Medlem
Elementarts avatar
Är du 100 på att din laddade fungerar till din dator-modell?
Citera
2010-12-25, 14:34
Medlem
Legend1s avatar
Ditt batteri är paj.

Mitt batteri gör likadant.
Citera
2010-12-25, 14:38
Medlem
Det hände mig också när jag införskaffade en universalladdare. Jag ställde in den på 18.5V (vilket det ska vara), men det gick inte alls. En liten höjning till 19V gjorde att allt gick som smort.

Testat liknande?
Citera
2010-12-25, 14:40
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legend1
Ditt batteri är paj.

Mitt batteri gör likadant.
Köpte nyss ett nytt. Hur ska det ha kunnat gå sönder så fort?
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är du 100 på att din laddade fungerar till din dator-modell?
Jag är inte helt 100% men enligt beskrivningen av laddaren ska den fungera och jämför man original laddren med universal laddaren så har jag inte sett någon skillnad.
Citera
2010-12-25, 14:41
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Det hände mig också när jag införskaffade en universalladdare. Jag ställde in den på 18.5V (vilket det ska vara), men det gick inte alls. En liten höjning till 19V gjorde att allt gick som smort.

Testat liknande?
Det har jag inte testat, vågar jag testa öka 0,5V utan att det händer någonting? Just nu står den på 19,5V.
Citera
2010-12-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicko
Det har jag inte testat, vågar jag testa öka 0,5V utan att det händer någonting? Just nu står den på 19,5V.

0.5V är ofarligt att höja med. Det är förmodligen lösningen på problemet.
Citera
2010-12-25, 14:56
Medlem
Snickos avatar
Citat:
0.5V är ofarligt att höja med. Det är förmodligen lösningen på problemet.
Okej, jag testar det nu. Det var ingen skillnad. När jag ser över statistiken står det att spänningen är på 9,9. Det var ju lite konstigt. Den ska ju vara på 20V nu.
Citera
2010-12-26, 01:16
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Okej, jag testar det nu. Det var ingen skillnad. När jag ser över statistiken står det att spänningen är på 9,9. Det var ju lite konstigt. Den ska ju vara på 20V nu.
Det är ett program i operativsystemet som säger det. Kan det vara så att det finns någon inställning i BIOS eller någonting annat som gör att spänningen begränsas sådär till bara 9,9V istället för 20V som laddaren är inställt på?
Citera
2010-12-26, 01:47
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Det är ett program i operativsystemet som säger det. Kan det vara så att det finns någon inställning i BIOS eller någonting annat som gör att spänningen begränsas sådär till bara 9,9V istället för 20V som laddaren är inställt på?

Mät direkt på laddaren med multimeter hur mycket den skickar ut istället ? Är datorn gammal så kan mycket väl batteriet vara kört med.
Citera
2011-01-03, 04:18
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Mät direkt på laddaren med multimeter hur mycket den skickar ut istället ? Är datorn gammal så kan mycket väl batteriet vara kört med.
Jag har tyvärr ingen multimeter men om jag nu skulle lyckas få tag på en kan jag ju testa det men varför skulle en splitterny laddare bara skicka ut max 10V när man kan välja upp till 22V eller någonting sånt?

Nytt batteri har jag redan köpt helt 100% splitternytt. Det fungerar jättebra, det är A-B-S-O-L-U-T inget fel på batteriet.
Citera
2011-01-03, 17:23
Medlem
Snickos avatar
Citat:

Testat liknande?
En höjning till 19V "gjorde att allt gick som smort", vad var det som blev skillnaden? Började den att ladda då eller vad var skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in