Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 13:13
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Nä, det där tycker jag inte stämmer!

Om vi nu pratar dagtid, alltså då folk arbetar (inte kvällstid då folk pendlar till nöjen i staden) så måste många fler ha Handelshögskolan och Pedagogen som mål, än de som ska till trakterna av Järntorget. Många byter vid Järntorget, det är förvisso sant, men det innebär inte att just Järntorget är dit människorna ska. Jag har svårt att se vilka stora arbetsplatser som finns här, förutom några gymnasieskolor. I mina ögon: nästa inga stora arbetsplatser! Det torde vara få som åker pendeltåg för att sedan byta till Stena-båten. Fokus för en så viktig tunnel bör givetvis vara arbetspendlingen, inte nöjespendling.
Till en början var jag också skeptisk till placeringen vid Haga istället för Järntorget, men tanken har lagt sig i huvudet nu och jag tror det kan bli bra. Snabba bussar direkt till Sahlgrenska tror jag också är enklare att ordna här än vid Järntorget.

Någon nämnde 50-bussen och Järnvågen. Den och andra bussar skulle givetvis vara möjliga att flytta till ett stråk i Allén när västlänken är färdig.

För övrigt bör någon form av snabbspårväg anläggas i Allén är min åsikt. Utan korsningar i plan och på helt egen banvall. Kanske underjordisk en viss sträcka - i varje fall vid korsningen av gator längs vägen.

Jag tänker mig en början vid Polhemsplatsen (snabbspåret) och sedan längs hela Allén fram till Masthuggstorget, där en tunnel ska finnas till både Linnéplatsen och Lindholmen (så som K2020 planerat). Dvs en sträcka som inte alls passerar Brunnsparken eller Drottningtorget men ändå kan utgöra ett viktigt stråk med goda möjligheter till byten, ett snabbstråk dessutom. Genom dessa åtgärder skulle vi lösa de långsamma resorna till bl.a. Frölunda samt problemet med för få älvförbindelser.

Arbetsplatstätheten är lika hög runt Järntorget som i resten av den centrala staden i princip(med några undantag). Och kommer att öka med utbyggnaden av området, det planeras som bekant för ca 140 000 – 150 000 kvm BTA kontor runt järntorget, vid uthyrning brukar man säga att en anställd behöver ca 15 m2, är vi generösa med utrymmet, och räknar på 20 m2 per anställd, så blir det 7000 arbetsplatser om området tillförs 140 000 m2 BTA kontorsyta, räknar vi på 15 m2/anställd och 150 000 m2 BTA kontor så är det 10 000 arbetsplatser. Det finns en del intressant data i de olika planeringsdokument som producerats för stadens utbyggnadsplanering, bland annat KDE(Kernal Density Estimation) estimeringar.


Edit: Kontor/arbetsplatser som inryms i närheten av Järntorget idag är bland annat Stena koncernens huvudkontor, en av Sveriges största bolagsgrupper, nu pratar vi inte bara färjetrafik, dom har ju verksamheter inom en lång rad områden.

Edit #2:

Sorry, 125 000 m2 BTA verksamheter.

Citat:
Detaljplanen medger uppförande av cirka 125 000 kvm bostäder inklusive bottenvåningar där dock bostäder ej tillåts (detta innebär cirka 1000 bostäder
). Därtill medges 125 000 kvm verksamheter. Planen medger även drygt 40000 kvm för specifik användning så som parkeringshus och förskolor i området.

Så kanske 6000 arbetsplatser. Eller ja, 5000 kanske är mer rimligt, men det är ändå rätt så mycket.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-23 kl. 13:44.
Citera
2017-02-23, 13:29
  #206
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Rakt under kyrkan blir ju lite fel då plattformarna ska vara 250 meter långa och kyrkan ligger ca 150 meter från vattnet. Men sedan ska de även sträcka sig en bit mot Handels, så plattforsändarna ser, tyvärr, ut att hamna utanför Vallgraven.

Ena ändan (som är i berg hamnar precis under den låga byggnad på Handels som kommer att ersättas med en större byggnad. Här pågår fortfarande projektering men det kan bli så att byggnaden integreras med tunneln dvs att man spränger bort allt berg ned till tunneln och bygger tunneln och byggnaden i ett. Då kan man bygga relativt högt utan att behöva ta hänsyn till bergets bärighet ovanför tunneln. Det är ju trots allt ett 8-våningshus med föreläsningssal i källarplan man diskuterar.

Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Till en början var jag också skeptisk till placeringen vid Haga istället för Järntorget, men tanken har lagt sig i huvudet nu och jag tror det kan bli bra. Snabba bussar direkt till Sahlgrenska tror jag också är enklare att ordna här än vid Järntorget.

r övrigt bör någon form av snabbspårväg anläggas i Allén är min åsikt. Utan korsningar i plan och på helt egen banvall. Kanske underjordisk en viss sträcka - i varje fall vid korsningen av gator längs vägen.


Pedagogen och Handels är dock inte särskilt stora resmål eftersom få studenter och anställda pendlar med tåget. De flesta studenter bor mer lokalt och åker inte dagligen till högskolan samt som man läser på flera olika ställen. Och till Sahlgrenska går det snabbare att nå via Korsvägen och spårvagn idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Planeras en uppgång strax söder om Artisten om jag inte minns fel.

Tror det blir svårt, stationen (spåren?) planeras ligga på 17 meters djup tror jag. Kan bli svårt att få plats med bilar ovanför. Känner igen idén, men en Trafikverksgubbe sa något om att "vi måste flytta ner en våning" om det ska vara möjligt.

Man måste även ta hänsyn till befintliga tunnlar i området. Dessa går djupare i berget så västlänken måste gå ovanför dem. Det är främsta anledningen till att man drar den vägen man drar nu, det går inte att dra nere i berget framför Hotel Gothia eftersom det blir för djupt och korsar befintlig tunnel. Och man kan inte lägga det ytligare för då rasar hotellen ihop.

Sen kan man inte sänka ner trafiken för mycket vid korsvägen av samma skäl. Dagens förslag innebär främst minskning av biltrafiken vilken kommer att ge mycket köproblem. Hade man byggt den biltunnel som planerades så hade mycket av trafiken kunnat ledas bort.
Citera
2017-02-23, 16:35
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Man måste även ta hänsyn till befintliga tunnlar i området. Dessa går djupare i berget så västlänken måste gå ovanför dem. Det är främsta anledningen till att man drar den vägen man drar nu, det går inte att dra nere i berget framför Hotel Gothia eftersom det blir för djupt och korsar befintlig tunnel. Och man kan inte lägga det ytligare för då rasar hotellen ihop.

Sen kan man inte sänka ner trafiken för mycket vid korsvägen av samma skäl. Dagens förslag innebär främst minskning av biltrafiken vilken kommer att ge mycket köproblem. Hade man byggt den biltunnel som planerades så hade mycket av trafiken kunnat ledas bort.

Enligt den information som Löfqvist (tidigare anställd på GP) hade så är orsaken att man måste gå genom Liseberg att bärigheten för Gothia inte räcker till om man går i gatan utanför. Detta var en miss som man tydligen gjorde i den ursprungliga projekteringen, det var ingen som tänkte på att det skulle kunna vara ett problem.

Orsaken till att man tog bort planskillnaden mellan gångtrafikanter och bilar var tvåfald, den ena orsaken var att det inte rymdes i budgeten. För att budgeten skulle hålla så var man tvungen att stryka detta (hur man håller en budget, man lovar en massa saker i ett projekt, sedan stryker man mer och mer medan budgeten ligger fast - "det bidde en tummetott"). Den andra orsaken var att nedfarterna under mark skulle bli för långa om man skulle ha två våningsplan (för bussar och bilar) under mark. Detta gjorde att man lyfte upp de gående i marknivå. Vad jag förstått så skall dock bilarna fortfarande gå under mark för att frigöra utrymme för kollektivtrafiken ovan mark. Det skall tydligen finnas möjlighet att till viss del kunna gå under mark, men bara i tunnelns längsriktning om jag förstått det korrekt, från Universeum till Mässan så måste man gå ovan mark, men det skall gå gå från Universeum till Artisten under mark.
Citera
2017-02-23, 22:28
  #208
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
...
Och till Sahlgrenska går det snabbare att nå via Korsvägen och spårvagn idag.
...
Om man kommer norrifrån (Ale, Uddevalla, Alingsås) in i VL så måste väl Haga vara bättre placerat för byte till Sahlgrenska än Korsvägen?
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt den information som Löfqvist (tidigare anställd på GP) hade så är orsaken att man måste gå genom Liseberg att bärigheten för Gothia inte räcker till om man går i gatan utanför. Detta var en miss som man tydligen gjorde i den ursprungliga projekteringen, det var ingen som tänkte på att det skulle kunna vara ett problem.

Orsaken till att man tog bort planskillnaden mellan gångtrafikanter och bilar var tvåfald, den ena orsaken var att det inte rymdes i budgeten. För att budgeten skulle hålla så var man tvungen att stryka detta (hur man håller en budget, man lovar en massa saker i ett projekt, sedan stryker man mer och mer medan budgeten ligger fast - "det bidde en tummetott"). Den andra orsaken var att nedfarterna under mark skulle bli för långa om man skulle ha två våningsplan (för bussar och bilar) under mark. Detta gjorde att man lyfte upp de gående i marknivå. Vad jag förstått så skall dock bilarna fortfarande gå under mark för att frigöra utrymme för kollektivtrafiken ovan mark. Det skall tydligen finnas möjlighet att till viss del kunna gå under mark, men bara i tunnelns längsriktning om jag förstått det korrekt, från Universeum till Mässan så måste man gå ovan mark, men det skall gå gå från Universeum till Artisten under mark.
Det är en fördel att ha tågplattformarna så ytligt som möjligt eftersom det sparar tid och underlättar för resenärerna. Har för mig att någon U-bahn-station i Berlin bara har 16-18 trappsteg mellan gata och tåg (observera: tunnelbanetåg utan luftledning som tar plats), vilket jag tyckte var väldigt bekvämt.
Om jag inte minns helt fel så planeras VL gå strax söder om dagens rondell vid Korsvägen och bli en sorts underjordisk barriär mot framtida södergående tunnlar. Så jag skulle gissa att man skulle kunna låta en del av biltrafiken i rondellen grävas ner, exempelvis den från Ullevi/Heden som ska mot Örgrytevägen.

Bygger man ingen underjordisk våning för annan trafik så borde det gå att bygga gångtunnlar åt alla möjliga håll under Korsvägen.
Citera
2017-02-23, 22:38
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man kommer norrifrån (Ale, Uddevalla, Alingsås) in i VL så måste väl Haga vara bättre placerat för byte till Sahlgrenska än Korsvägen?

Bara om du jämför att kliva av där med att kliva av på Korsvägen om man ändå bygger en station i Haga. Korsvägen är bättre annars pga spårvagnen som bara har två-tre hållplatser beroende vart på Sahlgrenska du skall.

Det finns ingen samhällsekonomisk nytta med en station i Haga - tyvärr. Restiden ökar, byggtiden ökar, kostnaderna ökar, men det finns inga nyttor som uppväger detta. Eftersom det blir så få resenärer till Haga så kommer väntetiden för de som skall passera stationen vara större än restidsvinsten även för de som kommer från norr...
Citera
2017-02-24, 00:50
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Området vid Pusterviksplatsen borde väl gå att bebygga utan att någon länsstyrelse får hicka så länge man håller sig till ungefär samma höjd mm som husen mellan platsen och Järntorget? Alltså runt 5-6 våningar högt. Då kan man fortfarande sitta och sola vid kajen på andra sidan kanalen. För övrigt vore det trevligt om Västlänken kunde få en liten uppgång norr om kanalen.

Hade för övrigt varit bra om det kunde bli en uppgång ifrån Hagastationen på norra sidan av kanalen, ungefär där Riorio-båten låg. Plattformarna verkar planeras sluta söder om kanalen, men jag gissar att det kan upplevas som bekvämare, särskilt i dåligt väder, att slippa gå över Rosenlundsbron. Det bör även kunna ge aningen kortare gångväg till Rosenlundsområdet.

En liknande grej gissar jag skulle vara vettig vid Korsvägen. Så som tunneln planeras verkar det jobbigt att gå under jord mellan stationen och Mässan/Gothia, en ganska välbesökt plats, vilket riskerar att ge fler gående på gatan i området. Det bör däremot gå att bygga ett mindre flervåningshus, kanske snarare ett litet torn, vid uppgången intill Universum. Då skulle man kunna ha direkthiss från torn till plattform och sedan en gångbro över till Mässan/Gothia, som kan bygga på en ny våning på nuvarande entré. Det skulle, om framtida järnvägsstation under Landvetter flygplats utformas vettigt, möjliggöra en transport helt inomhus mellan flygplan och mässa/hotell som endast kräver två vertikala förflyttningar. Samt minska antalet gående i trafiken vid Korsvägen.

Jag tror inte att det tillhör riksintresset, och dom har egentligen ingen rätt att ställa krav på bebyggelse utanför t ex vallgraven, så bebyggas går det ju. Men det gäller ju att få ut lita volym ur ytan också, hög exploatering ser jag nästan enbart som positivt, ökad täthet, och det behövs verkligen i Göteborg(och Storgöteborg), som är rejält utglesat inte bara i ett internationellt perspektiv, utan även jämfört med större orter i Sverige, vi är, på riktigt, Sveriges motsvarighet till LA.

Man hade kunnat bygga något likt Skatteskrapan på Södermalm, 9000 kvm handel, 7000 kvm kontor och 496 studentbostäder. Den är rätt ful, men den passar in rätt bra på gatan ändå tycker jag, en liknande byggnad i området skulle inte göra Haga till Midtown manhattan direkt, ... det hade kanske till och med varit lite coolt med sådana kontraster. Dessutom är allén bred nog att hantera riktigt stora byggnadskroppar, alltså rent visuellt.

Korsvägen är ett annat läge där det är svårt att få in hyfsade volymer av nybebyggelse. Det är väl mässområdet, och då där stationen verkar vara planerad, och så kanske grönområdet till vänster(om man kommer från Mölndal), det är sådan där onödig grönyta som ingen någonsin använder typ, hade man byggt där hade man även förstärkt stråket ner mot Mölndalsvägen, sedan skulle man kunna göra mycket för att utveckla hela det så kallade evenemangstråket, som idag är en baksida, en del av det kommer nog hända, Mässan vill ju bygga ut bland annat, de har planer på att investera 3 miljarder i fastigheten fram till 2025 och skickade in en begäran för planbesked i slutet av 2015. Scandinavium skall ju ersättas, förhoppningsvis blir det startskottet på en utveckling av hela området. Där får man in mycket, dessutom är det vattennära läget som Mölndalsån tillåter totalt outnyttjat, en ödslig baksida, istället för en tillgång.

Jag tycker ju att det är bra med människor på gator och torg, visst, det kan vara skönt att slippa regn och risk men en stad utan människor på gatorna är en död stad, dessutom behöver verksamheter i gatuplan ett flöde av människor etc.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-24 kl. 00:55.
Citera
2017-02-25, 03:51
  #211
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man kommer norrifrån (Ale, Uddevalla, Alingsås) in i VL så måste väl Haga vara bättre placerat för byte till Sahlgrenska än Korsvägen?

Det är ungefär lika långt mellan Haga och Sahlgrenska som mellan Korsvägen och Sahlgrenska. Om man bygger den tunnel som planerades genom Wavrinskys plats så skulle restiden mellan Chalmers och Sahlgrenska bli ett par minuter mindre (ingen stigning, högre hastighet mellan hållplatserna och inga korsningar). T-banevarianten var dock en tunnel hela vägen mellan Chalmers och Annedalsmotet med underjordiska hållplatser vid Sahlgrenska och Wavrinskys plats men denna plan är helt nedlagd pga västlänken.
Citera
2017-03-08, 12:40
  #212
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tycker ju att det är bra med människor på gator och torg, visst, det kan vara skönt att slippa regn och risk men en stad utan människor på gatorna är en död stad, dessutom behöver verksamheter i gatuplan ett flöde av människor etc.
Håller med, men flödet i gatuplan vid Korsvägen är i dagsläget lite väl stort vad gäller både bilar, kollektivtrafik och gående. Sedan handlar min tanke också om att minska bil(taxi)trafiken, det är bra om det anses bekvämare och smidigare att åka tåg än taxi mellan flygplatsen och mässan. Alltså, gå av flygplan, gå till hissen, åk ner till tågplattform som är i höjd med tåggolvet, kliv av, åk en (1) hiss (inga byten på något mellanplan) och gå sedan rakt in i mässan. Inga trappsteg, bara plana rullväskvänliga golv överallt och inga kantstenar alls längs vägen. Även bra för rullstolar.
Citera
2017-03-12, 02:13
  #213
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Håller med, men flödet i gatuplan vid Korsvägen är i dagsläget lite väl stort vad gäller både bilar, kollektivtrafik och gående. Sedan handlar min tanke också om att minska bil(taxi)trafiken, det är bra om det anses bekvämare och smidigare att åka tåg än taxi mellan flygplatsen och mässan. Alltså, gå av flygplan, gå till hissen, åk ner till tågplattform som är i höjd med tåggolvet, kliv av, åk en (1) hiss (inga byten på något mellanplan) och gå sedan rakt in i mässan. Inga trappsteg, bara plana rullväskvänliga golv överallt och inga kantstenar alls längs vägen. Även bra för rullstolar.

Fast miljömupparna är emot utökning av tågtrafik till landvetter flygplats eftersom man i första hand vill stödja tågtrafik framför flyg.

När det gäller korsvägen så hade man vid den tiden då Dag hammarskjödsleden byggdes planer på biltunnlar mellan annedalsmotet och Mölndalsvägen. Detta för att leda om trafiken till det planerade Nellickemotet som dock aldrig blev av. Den enda tunneln som byggdes var chalmerstunneln som blev spårvagnstunnel i stället men som ursprungligen var planerad som biltunnel. När planerna skrinlades i början på 70-talet så byggde Liseberg ut på det område vid södra ingången som var planerat för den nya vägen.
Citera
2017-06-13, 00:23
  #214
Moderator
Neksnors avatar
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/de...nken-1.4361020
http://www.trafikverket.se/nara-dig/...ken-tilldelad/
Norrmän, italienare och turkar ska bygga Hagastationen. Upphandlingen kan överklagas under tio dagar.

Ur trafikverkslänken:
Citat:
Entreprenaden för Haga innefattar byggnation av station samt 1,5 km tunnel. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform. Det blir totalt tre entréer till stationen som via ett mellanplan leder till plattformarna. Stationen byggs dels i ett öppet jordschakt under Rosenlundskanalen och dels i berget under Haga kyrkoplan. Förutom järnvägstunneln kommer linjen också att ha en parallell servicetunnel och en anslutande tillfartstunnel.

Vet inte om man ska ta illustrationerna på för stort allvar, jag tolkar dem som att tågplattformen ska fortsätta en bra bit under Rosenlundskanalen, vilket inte verkar aktuellt. Lite avstånd enligt Google maps:
Hörnet vid Handels (Vasagatan/Haga Kyrkogata) (plats för planerad entré) - Hagakyrkan: 196 m
Hagakyrkan - kanalen väster om Rosenlundsbron (placering av entrébyggnad i illustrationerna): 156 m
Sedan ca 50 meter över/under kanalen.
Plattformarna planeras avpassas för 250 meter långa tåg.

Finner det märkligt att de, enligt illustrationerna, ska bygga en station med fyra spår och två plattformar men bara installera järnväg på två står och en plattform.
Hoppas att de kan använda tillfartstunneln eller servicetunneln som gångväg under kanalen.
Citera
2017-06-13, 12:57
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/de...nken-1.4361020
http://www.trafikverket.se/nara-dig/...ken-tilldelad/
Norrmän, italienare och turkar ska bygga Hagastationen. Upphandlingen kan överklagas under tio dagar.

Ur trafikverkslänken:


Vet inte om man ska ta illustrationerna på för stort allvar, jag tolkar dem som att tågplattformen ska fortsätta en bra bit under Rosenlundskanalen, vilket inte verkar aktuellt. Lite avstånd enligt Google maps:
Hörnet vid Handels (Vasagatan/Haga Kyrkogata) (plats för planerad entré) - Hagakyrkan: 196 m
Hagakyrkan - kanalen väster om Rosenlundsbron (placering av entrébyggnad i illustrationerna): 156 m
Sedan ca 50 meter över/under kanalen.
Plattformarna planeras avpassas för 250 meter långa tåg.

Finner det märkligt att de, enligt illustrationerna, ska bygga en station med fyra spår och två plattformar men bara installera järnväg på två står och en plattform.
Hoppas att de kan använda tillfartstunneln eller servicetunneln som gångväg under kanalen.

Illustrationerna får kanske ses mest som exempel, men det är positivt att förberedelser för fyra spår ska göras. I stationen alltså, för banan blir ju tvåspårig.

Citat:
Förutom järnvägstunneln kommer linjen också att ha en parallell servicetunnel och en anslutande tillfartstunnel.

Nu undrar man om det finns i planeringen att bygga på ett sånt sätt att fyrspår i en framtid skulle kunna bli möjligt. Byggs servicetunneln så att den eventuellt senare skulle kunna bli omgjord till ett tredje tågspår, eller lämnas det på något annat sätt utrymme för en sådan framtida expansion?

Köpenhamn, Stockholm och Oslo har eller behöver minst fyra spår genom/under centrum och den dubbelspåriga Citytunneln i Malmö kan inte klara all trafik man vill använda den till.

Citat:
Entreprenaden för station Haga är en av fyra huvudentreprenader i Västlänken. Tidigare har NCC tilldelats entreprenad Centralen. Anbud för entreprenad Korsvägen och entreprenad Kvarnberget lämnas in senare i år.
GP:
Citat:
Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och vinnande anbud var billigast.
Projektchefen på Trafikverket:
Citat:
– Vi räknar med full byggnation av alla stationer under första halvåret 2018, säger Bo Larsson.
Citat:
Byggstart för Haga är planerad till 2018 och ska vara klar 2024.

Lokal kännedom
Segermo, som är ett av företagen som ska jobba med byggandet av Haga station, jobbar med mark, järnväg och betong.
– Vi är jätteglada och det är det största projekt vi någonsin fått. Vi har jobbat hårt med anbudet, säger Daniel Pettersson, vd på Segermo.
Enligt Daniel Pettersson står de för den lokala kännedomen och Gülermak och Astaldi för den internationella.
Citera
2017-06-13, 17:03
  #216
Medlem
Om det inte är tekniskt omöjligt, så är det fullständigt vanvettigt att inte tillskapa en ordentlig byggrätt där stationsnedgången och stationsfunktioner i allén kan lokaliseras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback