Lelwani: När jag arbetade inom begravningsbranschen var lönen extremt dålig. Många hade ett ordinarie jobb och knäckte extra som likpackare vid sidan om.
Citat:
Ja, lägre stående.
Underskötare/sköterskor hamnar i botten i vårdhierarkin.
Visste du inte det?
Richard Cameron: Vi är knappast lägre stående varelser än läkarna eller sjuksköterskorna. Visserligen arbetar vi under dem (de har mer ansvar och sjuksköterskorna är våra arbetsledare) men den hierarkin du syftar på är inte särskilt strikt längre. På min division duar vi iaf läkarna och de högsta cheferna och pratar med dem som vilken person som helst.
Med samma logik kallar du patrullerande ordningspoliser för lägre stående varelser i jämförelse med Sten Hecksher eller?
PikeWake:
Citat:
Cineasten har helt rätt. Beroende på hur mycket folk som jobbar på sjukhuset så är det transportörerna eller vaktmästarna som tar hand om morsen när de kommit ner till kylen. De är också de som snyggar till kropparna ifall anhöriga vill se dem innan obduktion/begravning. Det kan innebära ganska rejäla tvättprojekt...

Såvitt jag vet så sysslar inte sjukhusens vaktmästare med sådant. De är anställda för att transportera folk, hämta rullstolar, mediciner från en avd till en annan och gå med blodprover, inget annat.
Det är vårdpersonalen som har hand om patientomvårdnaden och kontakten med anhöriga. Det är möjligt att det är annorlunda ute på vischan men det vet jag inget om.