• 1
  • 2
2004-08-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Lägre stående?

Ja, lägre stående.
Underskötare/sköterskor hamnar i botten i vårdhierarkin.
Visste du inte det?
Citera
2004-08-02, 17:13
Medlem
PikeWakes avatar
Cineasten har helt rätt. Beroende på hur mycket folk som jobbar på sjukhuset så är det transportörerna eller vaktmästarna som tar hand om morsen när de kommit ner till kylen. De är också de som snyggar till kropparna ifall anhöriga vill se dem innan obduktion/begravning. Det kan innebära ganska rejäla tvättprojekt...

Vad gäller utbildning så är det lämpligt att man har några andra färdigheter så man kan rycka in med "vanliga" vaktmästarsysslor, men någon skola frågas det inte efter. Antagningsprovet för mig när jag sökte ett sånt jobb var att gå in i bårhuset och se om jag började må dåligt...

Edit: Jag glömde det där med betalningen... Det här var några år sen nu, men då jag jobbade som vikarie för vaktmästare/transportör så hade jag ungefär 50% mer i lön än de andra vikarierna. Dels för att jag tog hand om bårhuset, vilket ingen annan ville, och dels för att jag fick lite "riskpengar" för att köra apoteksvagnarna som knarkarna var väldigt intresserade av att norpa ur.
Citera
2004-08-02, 17:20
Medlem
tonyhassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard Cameron
Ja, lägre stående.
Visste du inte det?

Vriden syn... Hoppas du inte arbetar inom vården...

Likvaktis är nog ett rätt OK jobb faktiskt... Patologi är intressant och man jobbar rätt så tätt med patologen vid obduktioner.. Finns inget bättre sätt att lära sig hur något funkar än att plocka isär det

Sen är det inte alla som skulle funka på ett sådant jobb.. Lik och döden är så omgärdat av skräck och fantasier... Visst ska man behandla kropparna med värdighet men det är ju inte mer än ett jobb som något annat. Efter ett tag glömmer man bort hela grejjen...

Jag minns väl hur alla i min kurs förberedde sig på världens smäll när de skulle få se sin första döing men instället upplevde de flesta en slags tomhet efter en reaktion som de hade väntat sig...

Sammanfattningsvis...Intressant jobb och bra betalt
Citera
2004-08-02, 18:49
Bannlyst
Ja, nu har du frågat rätt person!

Vi i vår yrkeskår (liktvättarnas) vill bara ytterligare en gång upprepa den paroll som vi en gång i tiden så framgångsrikt nådde nådde ut med till landets kvinnor (och som de länge upprepat åt oss i egenskap av mormödrar):

Se till att ta på dig rena och hela underkläder när du går ut! Tänk om du skulle bli påkörd och dö i smutsiga kalsonger!
Citera
2004-08-02, 20:53
Medlem
Cineastens avatar
Lelwani: När jag arbetade inom begravningsbranschen var lönen extremt dålig. Många hade ett ordinarie jobb och knäckte extra som likpackare vid sidan om.

Citat:
Ja, lägre stående.
Visste du inte det?

Richard Cameron: Vi är knappast lägre stående varelser än läkarna eller sjuksköterskorna. Visserligen arbetar vi under dem (de har mer ansvar och sjuksköterskorna är våra arbetsledare) men den hierarkin du syftar på är inte särskilt strikt längre. På min division duar vi iaf läkarna och de högsta cheferna och pratar med dem som vilken person som helst.

Med samma logik kallar du patrullerande ordningspoliser för lägre stående varelser i jämförelse med Sten Hecksher eller?

PikeWake:
Citat:
Cineasten har helt rätt. Beroende på hur mycket folk som jobbar på sjukhuset så är det transportörerna eller vaktmästarna som tar hand om morsen när de kommit ner till kylen. De är också de som snyggar till kropparna ifall anhöriga vill se dem innan obduktion/begravning. Det kan innebära ganska rejäla tvättprojekt...

Såvitt jag vet så sysslar inte sjukhusens vaktmästare med sådant. De är anställda för att transportera folk, hämta rullstolar, mediciner från en avd till en annan och gå med blodprover, inget annat.

Det är vårdpersonalen som har hand om patientomvårdnaden och kontakten med anhöriga. Det är möjligt att det är annorlunda ute på vischan men det vet jag inget om.
Citera
2004-08-02, 21:25
Medlem
muffes avatar
Lukten av ond bråd död och likgas lär ju göra det till ett relativt högavlönat jobb, mardrömmar från alla likmaskar lär man också få.. det är nog inte alla som klarar av det och det är nog inget man vill hålla på med någon längre tid, men jag skulle faktiskt helt klart kunna tänka mig att jobba som det om lönen är den rätta och arbetsplatsen har hög standard

Men fy fan vilken merit det skulle vara i CV:n å andra sidan, och säkert en höjdare på krogen också "vad jobbar du som?", ska väl iof vara någon väldigt underground gothklubb då

Man får väl helt enkelt avväga vad det västa man någonsin sett är och tänka sig hur många gånger värre saker man skulle klara av att se

Asbestsanerare har jag hört ska vara högavlönat.. dock finns det ju en viss risk med det, men man jobbar bara varannan kvart då man jobbar å andra sidan så
Citera
2004-08-02, 22:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Lukten av ond bråd död och likgas lär ju göra det till ett relativt högavlönat jobb, mardrömmar från alla likmaskar lär man också få.. det är nog inte alla som klarar av det och det är nog inget man vill hålla på med någon längre tid, men jag skulle faktiskt helt klart kunna tänka mig att jobba som det om lönen är den rätta och arbetsplatsen har hög standard

Som sagt. Jag har arbetat med att transportera avlidna från bårhus till kyrkor och krematorier och vi tjänade dåligt. Riktigt dåligt. Vi skötte även svepandet (dvs klädde kroppen i de kläder som skulle bäras i kistan, kammade till håret osv), kistbärandet och själva gravsättningen.

Jag har en del gamla kompisar som har arbetet inom Politivagnen (dvs de som hämtar vattenlik, folk som blåst skallen av sig, hängt sig osv) och de tjänade inte heller särskilt bra. Arbetet var slitsamt rent psykiskt + att avlidna som legat och ruttnat stinker något alldeles vedervärdigt. Det värsta jag varit med om var en kropp som legat hemma i sommarvärmen i 3 veckor. Stanken går inte att beskriva utan att bli bannad härifrån.

De flesta skulle ha spytt trasor av den stanken...
Citera
2004-08-03, 02:38
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Såvitt jag vet så sysslar inte sjukhusens vaktmästare med sådant. De är anställda för att transportera folk, hämta rullstolar, mediciner från en avd till en annan och gå med blodprover, inget annat.

Det är vårdpersonalen som har hand om patientomvårdnaden och kontakten med anhöriga. Det är möjligt att det är annorlunda ute på vischan men det vet jag inget om.
Det är som sagt beroende på hur stort sjukhuset är och hur mycket folk man har, så det är lite annorlunda ute på vischan.

På sjukhuset där jag jobbade var en av vaktmästarna även obduktionstekniker, förmodligen av den anledningen att det inte fanns jobb nog att dela upp det på två separata personer.
Kontakten med anhöriga sköttes precis som du sägger av vårdpersonalen, men vi som jobbade i bårhuset fick se till att morsen var i presentabelt skick innan de anhöriga släpptes in. Vi hjälpte även till inför obduktion, när begravningsentrepenörerna hämtade och när polis/ambulans levererade. Detta gjorde vi utöver allt det du beskriver ovan, men vissa hade speciellt ansvar för bårhuset och hantering av riskavfall. Praktiskt och bra...
Citera
2004-08-05, 09:46
Medlem
Bellossoms avatar
Ordning i klassen.

Lik som har dött på sjukhus tvättas på vårdavdelning av undersköterskor. Någon yrkesgrupp som "liktvättare" existerar inte i sinnevärlden.
Den som transporterar liken till bårhuset är de ordinarie vaktmästarna. Dessa behöver dock ej kommar i närkontakt med liken annat än när man drar över dem från säng till bår. Då brukar liken vara insvepta i lakan.
På bårhuset tas liken om hand av obduktionsteknikern, såvida en obduktion planeras. Endast ca 25 % av avlidna på sjukhus obduceras.
Obduktionsteknikern arbetsuppgift är att preparera liken med balsameringsvätska. Han lägger ett snitt över de stora kärlen och leder in balsameringsvätska med en slang.
På vissa obduktionsavdelningar ingår även att öppna-eviscerera- liken, och plocka ut organen för undersökning och vägning.
Detta görs genom att man lägger ett snitt från halsgropen till blygdbenet, för brösthud och -muskler åtsidan, och öppnar bröstkorgen med ett par rejäla tag med kniven genom revbensbrosken. Sedan kan man lyfta ut den lösgjorda bröstplåten och ta ut hjärta och lungor. Buken är lättare, bara att sära på stora bukmuskeln, rectusskidan (sexpacket). Obduktionsteknikerna brukar också såga upp skallen och ta ut hjärnan.
Slutligen lägger han tillbaka organen och syr ihop huden med kraftig tråd.
Själva undersökningen av organen utförs av patologen, en läkare. Intressant yrke som rekommenderas för den magstarke.
Slut på föreläsningen.
Go Lelwani go.
Citera
2004-08-08, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Ja, nu har du frågat rätt person!

Vi i vår yrkeskår (liktvättarnas) vill bara ytterligare en gång upprepa den paroll som vi en gång i tiden så framgångsrikt nådde nådde ut med till landets kvinnor (och som de länge upprepat åt oss i egenskap av mormödrar):

Se till att ta på dig rena och hela underkläder när du går ut! Tänk om du skulle bli påkörd och dö i smutsiga kalsonger!

Ja man skulle förmodligen skämmas över sina luktagodis kallingar när man är död !
Citera
2004-08-10, 01:19
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard Cameron
Ja, lägre stående.
Visste du inte det?

Lite olycklig formulering kan tyckas. Vet inte om du menar det riktigt som du uttrycker det. Pluggar - liksom tydligen du - till läkare och kan bara tipsa om att droppa den attityden. Annars kommer sköterskan inte ens berätta i vilken låda stetoskopen förvaras den dag du står och fipplar nere på akuten och har glömt ditt eget. Och då står du med fekalier upp till en nivå som slutar något proximalt om patella.
Citera
2004-08-10, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Lite olycklig formulering kan tyckas. Vet inte om du menar det riktigt som du uttrycker det. Pluggar - liksom tydligen du - till läkare och kan bara tipsa om att droppa den attityden. Annars kommer sköterskan inte ens berätta i vilken låda stetoskopen förvaras den dag du står och fipplar nere på akuten och har glömt ditt eget. Och då står du med fekalier upp till en nivå som slutar något proximalt om patella.

Håller med dig till fullo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in