• 1
  • 2
2004-07-28, 03:45
Jag har hört från flera olika håll att det är väldigt hög lön som liktvättare + att ingen utbildning krävs. Nån som har nån närmare koll på hur lönen ligger + vilka arbetsuppgifter som ingår?

tack.
Citera
2004-07-28, 04:03
Medlem
Min spanskalärare påstådde att det var det första jobbet han fick när han flyttade till Sverige som 20-åring, men nu är det säkerligen annorlunda...
Citera
2004-07-28, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Nån som har nån närmare koll på hur lönen ligger + vilka arbetsuppgifter som ingår?

tack.

Tja, jag kan tänka mig att kroppskontakt med avlidna är att räkna med. Om det sen är att betrakta som en arbetsförmån eller en uppoffring beror lite på Dina egna sexuella preferenser.

Jag kan även tänka mig att plaskande i vatten och nyttjande av starka bakteriedödande rengöringsmedel och sterilitetsvätskor är en del av arbetet.

// Roger P.
Citera
2004-07-28, 04:10
Moderator
impieteers avatar
Det kan väl knappast vara bra betalt? Möjligen jämfört med att tvätta andra döda saker...
Citera
2004-07-28, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det kan väl knappast vara bra betalt? Möjligen jämfört med att tvätta andra döda saker...

Tja, jag kan tänka mig att vissa företagsamma unga män och kvinnor jobbar som liktvättare om dagarna och på McDonalds på kvällar och helger.

// Roger P.
Citera
2004-07-28, 04:30
Medlem
M2ks avatar
"Utanför dessa kast går de kastlösa och de är t.ex. liktvättare, jägare, slaktare, avrättare m.m. och de kallas för dalit.
En av orsakerna till att de kastlösa är att de har kontakt med orena ting och det anses att vara farligt."

ref. http://home.swipnet.se/~w-90278/hinduismen.htm

"I det gamla Egypten kunde ett rikt liv innebära ett liv som liktvättare och likskändare i “gudarnas tjänst”."

ref. http://www.qikrux.com/Art5.htm
Citera
2004-07-28, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Jag har hört från flera olika håll att det är väldigt hög lön som liktvättare + att ingen utbildning krävs. Nån som har nån närmare koll på hur lönen ligger + vilka arbetsuppgifter som ingår?

tack.

Jag fattar inte ens hur man kan ha mage att ta betalt för att göra sådant.

Men nej en sådan yrkeskategori skall inte finnas det är något vaktmästarna bör sköta alternativt obduktionsteknikern i vissa fall. Ingångslönen är väl runt 14000-15000 kr för en vaktmästare. Men det innebär att du skulle få syssla med mycket mer utöver själva liktvättandet så som bland annat transporter med mera. Men man vet aldrig hur det står till, regionala skillnaderna kan vara enorma. Mitt tips är att du kontaktar arbetsförmedlningen eller ett lokalt bårhus för mer info.
Citera
2004-07-28, 11:23
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelwani
Jag fattar inte ens hur man kan ha mage att ta betalt för att göra sådant.
Hur kunde jag gissa att du skulle dyka upp i den här tråden?
Citera
2004-07-30, 23:10
Medlem
lukaszs avatar
Min farbror jobbade på ett bårhus i finland på 70-talet, utblidning?, tja grundskolan gick han väl klart. exakt vad dom gjorde vet jag inte, men nog fan badda dom liken i olika vätskor kan jag tänka mig. Vad man tjänar i Sverige vet jag inte, men han tjänade väl som andra grovjobbare i Finland, pissdåligt
Citera
2004-07-31, 12:21
Medlem
i regel brukar det vara någon av de lägre stående varelserna i vårdsystemets hierarki som tar han om denna uppgift.
Ex vårdbiträde eller usk.
Citera
2004-08-02, 00:24
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Tja, jag kan tänka mig att vissa företagsamma unga män och kvinnor jobbar som liktvättare om dagarna och på McDonalds på kvällar och helger.

// Roger P.

Hehe... jo, nog har man hört att folk är dödströtta på
McDonaldsmat ibland =)
Citera
2004-08-02, 02:30
Medlem
Cineastens avatar
Lägre stående?

Jag känner inte till om det finns något så liktvättaryrke i dagens Sverige men jag som underskötare tvättar förstås de avlidna innan någon av transportkillarna kör ned liket till sjukhusets kylrum. Sen tar obduktionsteknikerna över och efter det kommer begravningsentrepenörerna för att göra en svepning (det har jag också arbetat med en gång i tiden).

När vi undersköterskor tvättar av den avlidne använder vi inga särskilda vätskor. Bara tvål och vatten samt lägger in en blöja (ifall det börjar läcka), dubbla lakan och draglakan för att underlätta när kroppen ska lyftas över till obduktionsbordet/ned i kistan. Det är inget märkvärdigt alls faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in