Jag har chans att låna lite pengar för att investera, han är garanterad 4% ränta på ett år och vi har skrivit kontrakt etc. för han inte ska bli lurad. I början skulle jag förvalta åt honom men vi bestämde en bestämd räntesats och jag kunde investera dessa pengar hur jag vill.
Blir det några problem för att föra över detta till mitt konto och jag för över dessa pengar till mitt nordnet konto?
tänkte om banker eller skatteverket vill veta var dessa pengar kommer ifrån?
Jag har chans att låna lite pengar för att investera, han är garanterad 4% ränta på ett år och vi har skrivit kontrakt etc. för han inte ska bli lurad. I början skulle jag förvalta åt honom men vi bestämde en bestämd räntesats och jag kunde investera dessa pengar hur jag vill.
Blir det några problem för att föra över detta till mitt konto och jag för över dessa pengar till mitt nordnet konto?
tänkte om banker eller skatteverket vill veta var dessa pengar kommer ifrån?
God Jul!
Inga probs, du kan föra över hur mkt du vill mellan svenskakonton, gåvoskatten är avskaffad.
Självklart kan du låta en bekant föra över pengar till ditt konto för att du sedan ska kunna "investera" dessa. Lika självklart är det att SKV kommer intressera sig för dessa pengar om det inte är småsummor det handlar om samt att din bank kommer undra vart de kommer ifrån. Men det är inget hinder, det är ju inget olagligt du pysslar med förutsatt att du betalar skatt osv.
Dock blir man ju lite fundersam på hur du och din bekante har formulerat ert avtal? Precis som Bernanka kan jag ju inte låta bli att undra vad som händer om du misslyckas med dina placeringar. Det är ju trots allt närmare 7% du ska ha i avkastning för att gå plus minus noll och +7% är ju inget man bör ta för givet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!