2010-12-23, 13:16
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan

Jag har chans att låna lite pengar för att investera, han är garanterad 4% ränta på ett år och vi har skrivit kontrakt etc. för han inte ska bli lurad. I början skulle jag förvalta åt honom men vi bestämde en bestämd räntesats och jag kunde investera dessa pengar hur jag vill.

Blir det några problem för att föra över detta till mitt konto och jag för över dessa pengar till mitt nordnet konto?

tänkte om banker eller skatteverket vill veta var dessa pengar kommer ifrån?

God Jul!
Citera
2010-12-23, 23:26
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Hejsan

Jag har chans att låna lite pengar för att investera, han är garanterad 4% ränta på ett år och vi har skrivit kontrakt etc. för han inte ska bli lurad. I början skulle jag förvalta åt honom men vi bestämde en bestämd räntesats och jag kunde investera dessa pengar hur jag vill.

Blir det några problem för att föra över detta till mitt konto och jag för över dessa pengar till mitt nordnet konto?

tänkte om banker eller skatteverket vill veta var dessa pengar kommer ifrån?

God Jul!

Inga probs, du kan föra över hur mkt du vill mellan svenskakonton, gåvoskatten är avskaffad.
Citera
2010-12-24, 00:27
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Inga probs, du kan föra över hur mkt du vill mellan svenskakonton, gåvoskatten är avskaffad.

Vad skulle hindra en i teorin om man hjälper till i ett litet bolag att man istället för lön får gåvor från VDn?
Citera
2011-01-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Vad skulle hindra en i teorin om man hjälper till i ett litet bolag att man istället för lön får gåvor från VDn?

För att det är olagligt.
Citera
2011-01-01, 20:48
Medlem
bernankes avatar
Vad händer om dina placeringar går dåligt och du plötsligt inte har täckning för hans fordran? Kan han när som helst lösa lånet?
Citera
2011-01-03, 12:14
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
För att det är olagligt.

That was not the question.
Citera
2011-01-03, 14:02
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
That was not the question.

Jo, det var så du ställde den. Förutom att det är olagligt hindrar ingenting dig i teorin, men hur relevant är det svaret? SKV missar inte det.
Citera
2011-01-03, 15:58
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jo, det var så du ställde den. Förutom att det är olagligt hindrar ingenting dig i teorin, men hur relevant är det svaret? SKV missar inte det.

Om man inte har utgifter i Sverige, hur kan de hitta det?
Citera
2011-01-03, 16:07
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Tror du inte SKV undrar varför du får regelbundna gåvor av en företagsledare? Är du släkt eller så med personen?
Citera
2011-01-03, 18:04
Medlem
Citat:

Det har inte med utgifter att göra. Men har du noll i inkomst och är skriven i Sverige så lär de förr eller senare kolla upp hur du försörjer dig.
Citera
2011-01-03, 18:41
Medlem
Självklart kan du låta en bekant föra över pengar till ditt konto för att du sedan ska kunna "investera" dessa. Lika självklart är det att SKV kommer intressera sig för dessa pengar om det inte är småsummor det handlar om samt att din bank kommer undra vart de kommer ifrån. Men det är inget hinder, det är ju inget olagligt du pysslar med förutsatt att du betalar skatt osv.

Dock blir man ju lite fundersam på hur du och din bekante har formulerat ert avtal? Precis som Bernanka kan jag ju inte låta bli att undra vad som händer om du misslyckas med dina placeringar. Det är ju trots allt närmare 7% du ska ha i avkastning för att gå plus minus noll och +7% är ju inget man bör ta för givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in