2010-12-22, 00:23
Medlem
tja
tänkte ha ett tv kort så att man kan kolla på tv på datorn men det är så att de flesta tv korten inte kan läsa alla kanaler utan bara 1 2 4 finns det någon som kan läsa alla kanaler som man har på vanlig tv ?
Citera
2010-12-22, 02:48
Medlem
Jonny666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arminn
tja
tänkte ha ett tv kort så att man kan kolla på tv på datorn men det är så att de flesta tv korten inte kan läsa alla kanaler utan bara 1 2 4 finns det någon som kan läsa alla kanaler som man har på vanlig tv ?

Du kan endast kolla på okodade kanaler som är typ inga, köp en dreambox
Citera
2010-12-22, 10:10
Medlem
DennisOlofs avatar
arminn du skaffar TV-kort till datorn och då får du välja på ett som har antingen DVB-C DVB-T (DVB-T2) eller DVB-S (DVB-S2).

Finns kort som klarar flera samtidigt, sedan måste du fixa antenn, parabol eller kabel från TV-uttaget (comhem). Ska du titta på betalkanaler ska du köpa kort som klarar kort (CA-modul är vanligt). Gratiskanalerna är de som sänds i boxer okrypterade, 6st kanaler om jag inte minns fel. Eller Comhem har gratis analoga (ingår i hyran) om man har den möjligheten.
Citera
2010-12-22, 14:02
Medlem
jag har en box som sänder de flesta kanaler men jag vill kunna tita på tv via min dator då fick jag reda på att det finns någon som kallas tv kort någon sånt och några av de kan inte sända de kanaler som man har på sin box??
Citera
2010-12-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arminn
jag har en box som sänder de flesta kanaler men jag vill kunna tita på tv via min dator då fick jag reda på att det finns någon som kallas tv kort någon sånt och några av de kan inte sända de kanaler som man har på sin box??
Bor du i lägenhet och har ComHem utan att betala något eller har du ett abonnemang hos ComHem?
Eller har du kanske parabol med något abonnemang?
Citera
2010-12-22, 15:03
Medlem
jag har bredbandsbolagets box och jag betalar för kanalerna
Citera
2010-12-22, 15:46
Medlem
Gissningsvis så använder BBB sig av IPTV. Och idag tror jag inte det finns något kort eller dylikt som kan hantera IPTV så som dessa olika boxar gör. Tyvärr.

Edit:
Ops, kanske har fel. Dock verkar detta vara en lösning som inte ska vara möjlig utan är "fulpulad". Dessutom gäller det Telias IPTV, men kanske fungerar det med BBB också, läs:
https://www.flashback.org/t461158

Och här har du en himla lång tråd om IPTV i datorn:
http://www.minhembio.com/forum/index...&#entry3130191

Edit 2:
Dock verkar telia börjat kryptera sina kanaler vilket antagligen gör att detta inte längre fungerar. Men som sagt du har ju BBB, inte säkert att de krypterar/använder ens samma standard. Men bara att testa på.
Senast redigerad av colamage 2010-12-22 kl. 15:58.
Citera
2010-12-23, 16:53
Medlem
DennisOlofs avatar
colamage har man IPTV är det ganska kört.

Det funkar inte på datorn, i alla fall inte med Telia och andra varianter, endast om det är okrypterat går det. Anledningen är att IPTV kör med mjukvarukryptering därav måste man köra med leverantörernas boxar.

När det gäller satellit (CD), comhem, boxer. Det kan man köra med TV-kort (instickskort) i datorn och med en CA-modul samt programkort. Även de analoga kanalerna via Comhem kan man köra i datorn, samt boxers gratiskanaler utan kort eller abonnemang.

Det finns en del bolag som sänder till datorn, men det gäller i alla fall inte de flesta bolag i Sverige.
Citera
2010-12-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
colamage har man IPTV är det ganska kört.

Det funkar inte på datorn, i alla fall inte med Telia och andra varianter, endast om det är okrypterat går det. Anledningen är att IPTV kör med mjukvarukryptering därav måste man köra med leverantörernas boxar.

När det gäller satellit (CD), comhem, boxer. Det kan man köra med TV-kort (instickskort) i datorn och med en CA-modul samt programkort. Även de analoga kanalerna via Comhem kan man köra i datorn, samt boxers gratiskanaler utan kort eller abonnemang.

Det finns en del bolag som sänder till datorn, men det gäller i alla fall inte de flesta bolag i Sverige.
Dock verkar det ju ha fungerat tidigare innan leverantörerna (Telia som då näms i mina länkar) började kryptera som sagt. Synd att dom krånglade till det hela och började kryptera..
Citera
2010-12-24, 13:03
Medlem
DennisOlofs avatar
colamage ja det är möjligt.

Det kanske ändras i framtiden, men generellt så är IPTV krypterat med mjukvara och då tror jag inte det kommer tillåtas att man kör detta i sin dator. Tänk om någon hackar det blir ju katastrof för Telia. Jag vet dock inte hur det fungerar eller om det ens går att hacka osv.

Sedan kanske det finns IPTV med smartcards, det vet jag inget om.
Citera
2010-12-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
colamage ja det är möjligt.

Det kanske ändras i framtiden, men generellt så är IPTV krypterat med mjukvara och då tror jag inte det kommer tillåtas att man kör detta i sin dator. Tänk om någon hackar det blir ju katastrof för Telia. Jag vet dock inte hur det fungerar eller om det ens går att hacka osv.

Sedan kanske det finns IPTV med smartcards, det vet jag inget om.
Nu är detta lite OT men mycket intressant ämne då man tycker att telia borde kunna släppa något officiellt för en dator som kan använda sig av en IPTV-ström. Som i någon annan tråd här på FB så har de lyckats få in IPTV-strömmen i datorn och visat denna, dock då allt var okodat.

Angående smartcards så vet jag inte hur det är med dagens boxar med de silverfärgade boxarna från Motorola och Kreatel vet jag hade läsare för kort samt att det användes iaf i början. Men idag sker detta väl utan kort. Borde ju gå att lösa iom att man har ett hemnummer vilket IPTV-leverantörerna borde kunna skicka tillåtna kanalerna till.

Ursäkta om det är vimsigt eller helt ur spåren, men det är ju trots allt julafton!

God jul på er alla!
Citera
2010-12-25, 21:04
Medlem
DennisOlofs avatar
colamage tja, omöjligt är det ju inte. Det finns t.ex. idag en hel del boxar som kan ta emot olika signaler och köra dem via USB och visa i datorn, där man då kan spela in TV osv.

Kortmöjligheter finns på IPTV boxarna, tror inte det kommer tas bort, men det används inte till förmån för just mjukvarukryptering. Fördelen är att dom slipper kortadminstration och kan på stört uppgradera eller ändra ditt abonnemang direkt om du önskar dig andra tjänster osv. Det går inte med kortsystem där man måste ändra korten hela tiden.

Det som t.ex. Telia eller andra skulle kunna ordna med vore t.ex. möjligheten att ansluta med VLC till den egna boxen över LANet på något sätt, eftersom det redan är en form av enkort dator i boxen, och styra kanalbyten osv från den egna datorn. Lite som man skickar signalen vidare till TVn efter boxen fast man skickar den till VLC istället. Det kanske kräver en helt del för att få till det men tekniskt sett vore det nog en OK lösning för Telia eller andra IPTV leverantörer. Det kanske kommer framöver något sådant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback