Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-21, 23:07
Medlem
Köpte mariannes ekologiska morötter, dom smakar beskt och är inte alls söta. Får en konstig eftersmak som smakar gödningsmedel eller nåt annat skumt? Nästan lite kemisk känsla känsla på tungan och i munnen. Inte alls goda. Köpt på hemköp, alla morötter smakar skit där, dvs denna beska eftersmak. Har köpt morötter på lidl som är söta och inte har någon konstig eftersmak, dom är alltid goa.

Någon som har bra koll på morötter? Ska de va så eller är dom ekologiskt odlade besprutade på något skumt sätt? Någon som håller med mig? Dom flesta morötter smakar så på hemköp som jag köpt.
Citera
2010-12-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesitsme
Köpte mariannes ekologiska morötter, dom smakar beskt och är inte alls söta. Får en konstig eftersmak som smakar gödningsmedel eller nåt annat skumt? Nästan lite kemisk känsla känsla på tungan och i munnen. Inte alls goda. Köpt på hemköp, alla morötter smakar skit där, dvs denna beska eftersmak. Har köpt morötter på lidl som är söta och inte har någon konstig eftersmak, dom är alltid goa.

Någon som har bra koll på morötter? Ska de va så eller är dom ekologiskt odlade besprutade på något skumt sätt? Någon som håller med mig? Dom flesta morötter smakar så på hemköp som jag köpt.
Kanske har de legat för länge? Jag hade gått tillbaka till Hemköp och reklamerat dem. Och fått pengarna tillbaka. Troligtvis smakar de andra morötterna lika jävligt. Bättre att köpa på Lidl isåfall om morötterna är sötare där.
Citera
2010-12-21, 23:18
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Ett tips är att alltid lukta på morötterna i affären. Då är det fullständigt uppenbart vilka som är de goda, de söta luktar sött och gott. Det verkar variera från dag till dag också vilket märke som "gäller". Enda nackdelen är att man ser ut som en idiot i affären, men det är det värt!

- BG
Citera
2010-12-21, 23:22
Medlem
http://www.alltomtradgard.se/artikla...berg/index.xml

Enligt den här moröttsexperten så

"Morötter blir stressade av våldsam skakning, tvätt och lagringsförhållanden vilket kan ge en besk smak."

"Den gamla sorten ’Kämpe’ som är lite sträv och med mycket karaktär och den nyare ’Rodelika’ med stort och lite sötare smakregister. Men alla morötter smakar bäst om man äter dem direkt när man dragit upp dem ur landet!"

Tycker iaf man kan räkna med att morötterna ska ha hög kvalité på hemköp när de är ekologiska och pissdyra.

ska testa lukta he he
Citera
2010-12-22, 00:16
Medlem
spoilers avatar
Svenska eller utländska? Kommer ihåg att jag köpt Mariannes eko och sett att de ibland kommer från Italien (kanske även andra platser). Dock har jag inte fått några som varit direkt dåliga av just detta märke.
Citera
2010-12-22, 00:32
Medlem
dom importerar utländska på vintern stod de på förpackningen.

ja jag vet ju inte om de ska ha besk smak. men ska dom inte ha det så är det nåt som är fel.
Citera
2010-12-22, 00:35
Medlem
"Genombrott i köket: Beska morötters gåta löst

Det finns en hel del saker i grönsaksdisken som man bara måste sniffa på innan man köper dem, morötter till exempel. Jag tycker att beska morötter luktar vidrigt. Nu har jag äntligen fått reda på att det inte är jag som hallucinerar utan att det handlar om vanskötsel, för att inte säga misshandel …

Enligt en trevlig dam hos Mariannnes Morötter är det så att morötter måste förvaras riktigt kallt. Om de utsätts för temperaturer över sex eller sju plusgrader så sätter det i gång en process i moroten som tar fram
den beska smaken.

Liten googlande i frågan gav svaret att också insektangrepp, etylengas samt vårdslös hantering som stressar morötterna orsakar beska. Etylen är en mognadsgas som avges från äpplen och andra frukter.

Den nyaste morotsvetenskapen verkar säga att det är 6-methoxymellein och inte, som man tidigare trodde, isocoumarin som är boven i dramat. Fråga mig inte vad det är för sorts substanser, jag bara namedroppar. Beskt och äckligt luktar det i alla fall."

marianne verkar ha koll på grejjerna men inte sina egna produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in