• 1
  • 2
2010-12-21, 00:35
Medlem
Greengrasss avatar
Hej jag spelar med en Music Man HD410 Förstärkade.
När jag var och repade med bandet här om dagen så hände något jätte konstigt , helt plötsligt mitt uppe i ett jam så dog ljudet ur min förstärkare, och det var inte så att volymen dalade ner som det låter när man stänger av förstärkaren när rören svalnar utan det bara vart helt tyst .

Det går att sätta på förstärkaren och rören glöder, båda de 4 slutstegsrören (EL34) och det lilla röret i försteget.
Det brummar mycket om förstärkaren annars när den är på men nu är den helt knäpptyst.
Har kollat säkringen om den gått (har mätt spänningen i den) men den är hel .
Inga glappa sladdar/kablar eller så häller.

Har verkligen ingen blekaste aning om vad det kan vara och skulle vilja ta reda på själv vart problemet ligger innan jag lämnar in den på reparation eller om jag klarar att fixa den själv.

Snälla hjälp mig !
Senast redigerad av Greengrass 2010-12-21 kl. 00:43.
Citera
2010-12-21, 05:20
Medlem
eliras avatar
Har absolut ingen erfarenhet av rörförstärkare, men om rören sitter i socklar kanske det kan vara värt att plocka ur dem och sätta i igen, för att utesluta glapp i dessa. Bara en spontan ide, som inte lär hjälpa. Vore trevligt med serviceschema till apparaten, men googlar man på sådant får man alltid upp bluffiga sidor ändå. Någon annan här kanske har tillgång till bra sidor och kan leta.
Citera
2010-12-21, 18:00
Medlem
kan heller inget om rör men har du testat olika gitarrer lr så ? haha .. lr bara titta chanel volume/master om dom är uppe ?
Citera
2010-12-21, 22:02
Medlem
Greengrasss avatar
jaja det där är inget sånt är något som är trasigt ... men fattar inte vad ?
Citera
2010-12-21, 23:05
Medlem
Gingers avatar
Så går det när man spelar på en rörförstärkare.
Lär av ditt misstag, och gå över till Transistor.
Citera
2010-12-21, 23:26
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger

Har läst många av dina inlägg...
Svara gärna på mina frågor . Men har du inget att komma med som är till min hjälp så kan du ge fan i att posta.
Citera
2010-12-23, 20:31
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Hej jag spelar med en Music Man HD410 Förstärkade.
När jag var och repade med bandet här om dagen så hände något jätte konstigt , helt plötsligt mitt uppe i ett jam så dog ljudet ur min förstärkare, och det var inte så att volymen dalade ner som det låter när man stänger av förstärkaren när rören svalnar utan det bara vart helt tyst .

Det går att sätta på förstärkaren och rören glöder, båda de 4 slutstegsrören (EL34) och det lilla röret i försteget.
Det brummar mycket om förstärkaren annars när den är på men nu är den helt knäpptyst.
Har kollat säkringen om den gått (har mätt spänningen i den) men den är hel .
Inga glappa sladdar/kablar eller så häller.

Har verkligen ingen blekaste aning om vad det kan vara och skulle vilja ta reda på själv vart problemet ligger innan jag lämnar in den på reparation eller om jag klarar att fixa den själv.

Snälla hjälp mig !

Samma sak har hänt mig, jag bytte rören sen fungerade allt som vanligt igen!

Vi har inte samma stärkare men symptomen var precis densamma.

Med en transistorstärk slipper du givetvis alla rörproblem, rör kommer alltid behövas att bytas ut, men, då har du andra sidan en transistorstärk och det är verkligen inte samma sak om man gillar rör.
Citera
2010-12-23, 21:19
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
vad är det där för påstående? rörstärkare är skitgött på alla sätt
Citera
2010-12-23, 21:33
Medlem
Min rörstärkare gav också upp! Misstänkte att det var någon av rören, men visade sig vara en kondensator som var knust.
Citera
2010-12-23, 21:35
Medlem
spermaoffrets avatar
Kontrollera så att inte någon kabel till högtalarelementet (flera?) lossnat i sitt fäste eller släppt i lödning. Har råkat ut för det själv.

Menar alltså i kabinettdelen.
Senast redigerad av spermaoffret 2010-12-23 kl. 21:38.
Citera
2010-12-23, 21:43
Medlem
Hände samma grej för en polare. Verkligen precis. Och då vare nå element som pajjat.
Citera
2010-12-23, 21:46
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Har läst många av dina inlägg...
Svara gärna på mina frågor . Men har du inget att komma med som är till min hjälp så kan du ge fan i att posta.

Jasså? Är jag så populär?
Allvarligt talat. Pilla inte i en förstärkare om du inte är 100% säker på vad du gör. Lämna in den till en kvalificerad yrkesman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in