2011-03-23, 18:33
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Det var lite knepigt med just detta fallet som togs upp för några år sedan, "förövaren" var själv ett barn på 14 år som hade utfört sexuella handlingar med en annan pojke som jag tyvärr inte minns åldern på, jag tror att han var i 11 års åldern. Jag tycker att uppdrag granskning vinklade det hela till att det skulle verka som att gärningsmannen var en vuxen äldre man som förgripit sig på ett barn, men i detta fallet var personen inte ens straffmyndig, och har inte ens begått något direkt lagbrott eftersom de sexuella handlingarna skedde i samförstånd mellan de båda killarna och ingen av de var över 15 år.
Jag känner själv en del som är Jehovas vittnen och vet en del som är det. Jag tycker att de är väldigt olika från familj till familj hur de hanterar allt, vissa verkar vara extremt nitiska till att följa allt ordagrant till punkt och pricka, medan en del vill att sina barn ska få välja själva vilken väg de vill gå.
Dock tror jag att det är samma för alla religioner, oavsett om familjen tillhör Svenska kyrkan eller Jehovas vittnen så tror jag att föräldrarna försöker få sina barn att gå samma väg som de själva tycker är rätt.
Jag känner själv en del som är Jehovas vittnen och vet en del som är det. Jag tycker att de är väldigt olika från familj till familj hur de hanterar allt, vissa verkar vara extremt nitiska till att följa allt ordagrant till punkt och pricka, medan en del vill att sina barn ska få välja själva vilken väg de vill gå.
Dock tror jag att det är samma för alla religioner, oavsett om familjen tillhör Svenska kyrkan eller Jehovas vittnen så tror jag att föräldrarna försöker få sina barn att gå samma väg som de själva tycker är rätt.
Oh, vad trött jag blir.
Gärningsmannen var 18 år när det slutade, alltså straffmyndig.
Enligt inblandade och deras föräldrar.
MEN varför är det enbart dess 2 pojkar som nämns när programmet kommer på tal?
Det tog ju upp flera andra fall.
* Bla en äldste från västkusten, som förgripit sig på 2 pojkar!
Och en äldste från den församlingen erkände i programmet att församlingen hade handlat fel i det fallet.
* En äldre pionjärerbroder som hade den lilla egenheten att kladda på unga, ibland väldigt unga, systrar. Och som erkände det i programmet.
* En annan församlingsmedlem som förgripit sig på barn, men där församlingen ställde sig oförstående till att svärsonen inte ville att hans barn skulle träffa sin morfar ensamma, om jag minns det hela rätt.
Inte så väldigt länge sedan jag såg om videon.
Tror att det var fler fall, men VARFÖR nämner man inte dessa andra fall?