Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Det var lite knepigt med just detta fallet som togs upp för några år sedan, "förövaren" var själv ett barn på 14 år som hade utfört sexuella handlingar med en annan pojke som jag tyvärr inte minns åldern på, jag tror att han var i 11 års åldern. Jag tycker att uppdrag granskning vinklade det hela till att det skulle verka som att gärningsmannen var en vuxen äldre man som förgripit sig på ett barn, men i detta fallet var personen inte ens straffmyndig, och har inte ens begått något direkt lagbrott eftersom de sexuella handlingarna skedde i samförstånd mellan de båda killarna och ingen av de var över 15 år.

Jag känner själv en del som är Jehovas vittnen och vet en del som är det. Jag tycker att de är väldigt olika från familj till familj hur de hanterar allt, vissa verkar vara extremt nitiska till att följa allt ordagrant till punkt och pricka, medan en del vill att sina barn ska få välja själva vilken väg de vill gå.
Dock tror jag att det är samma för alla religioner, oavsett om familjen tillhör Svenska kyrkan eller Jehovas vittnen så tror jag att föräldrarna försöker få sina barn att gå samma väg som de själva tycker är rätt.

Oh, vad trött jag blir.
Gärningsmannen var 18 år när det slutade, alltså straffmyndig.
Enligt inblandade och deras föräldrar.

MEN varför är det enbart dess 2 pojkar som nämns när programmet kommer på tal?
Det tog ju upp flera andra fall.
* Bla en äldste från västkusten, som förgripit sig på 2 pojkar!
Och en äldste från den församlingen erkände i programmet att församlingen hade handlat fel i det fallet.
* En äldre pionjärerbroder som hade den lilla egenheten att kladda på unga, ibland väldigt unga, systrar. Och som erkände det i programmet.
* En annan församlingsmedlem som förgripit sig på barn, men där församlingen ställde sig oförstående till att svärsonen inte ville att hans barn skulle träffa sin morfar ensamma, om jag minns det hela rätt.
Inte så väldigt länge sedan jag såg om videon.

Tror att det var fler fall, men VARFÖR nämner man inte dessa andra fall?
Citera
2011-03-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Oh, vad trött jag blir.

Och en äldste från den församlingen erkände i programmet att församlingen hade handlat fel i det fallet.
* En äldre pionjärerbroder som hade den lilla egenheten att kladda på unga, ibland väldigt unga, systrar. Och som erkände det i programmet.
* En annan församlingsmedlem som förgripit sig på barn, men där församlingen ställde sig oförstående till att svärsonen inte ville att hans barn skulle träffa sin morfar ensamma, om jag minns det hela rätt.

Javisst ja, jag glömde ju att nämna lillasystern i det första fallet.
Lillasyster betyder större åldersskillnad till gärningsmannen, men hon nämns aldrig.

Sedan var det också ett fall med en man som förgripit sig på sina båda döttrar ev styvdöttrar.
Citera
2011-03-23, 19:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Det var lite knepigt med just detta fallet som togs upp för några år sedan, "förövaren" var själv ett barn på 14 år som hade utfört sexuella handlingar med en annan pojke som jag tyvärr inte minns åldern på, jag tror att han var i 11 års åldern. Jag tycker att uppdrag granskning vinklade det hela till att det skulle verka som att gärningsmannen var en vuxen äldre man som förgripit sig på ett barn, men i detta fallet var personen inte ens straffmyndig, och har inte ens begått något direkt lagbrott eftersom de sexuella handlingarna skedde i samförstånd mellan de båda killarna och ingen av de var över 15 år.

Oavsett om förövaren var 14 eller 40 så skall det i alla fall polisanmälas! Men här valde församlingen (eller de äldste) att vara tyst om detta och istället utesluta han som blev sexuellt utnyttjad medans förövaren fick vara kvar! Vad är det för sätt?
Citera
2011-03-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Oh, vad trött jag blir.

Vad jag både läst och hört upphörde de sexuella handlingarna när den äldsta killen var 14 år.
Jag lyckades precis hitta Jehovas vittnens egna svar på händelserna.
http://www.silentlambs.org/education/documents/slswedishletter5-03.pdf

Vid 14 års ålder kan man inte dömas till någon rättslig påföljd. Jag vet inte ens om Socialtjänsten hade kunnat göra något åt detta fallet eftersom de båda varit under byxmyndighetsåldern när det pågick.

Huruvida det varit med andra fall vet jag inte så mycket om, dock tycker jag att det ska bli intressant att köpa bilagan "söndag" med Aftonbladet på söndag och se vad det står där. Självklart tycker jag att det är helt sjukt om det skett ett uppenbart sexuellt utnyttjande av något slag inom en religiöst samfund att det inte polisanmäls. Jag tycker att det är märkligt att vissa fått vara fortsatt döpta Jehovas vittnen när de utfört sexuella handlingar mot personer av samma kön, något som jag vet Jehovas vittnen tar ganska starkt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Oavsett om förövaren var 14 eller 40 så skall det i alla fall polisanmälas! Men här valde församlingen (eller de äldste) att vara tyst om detta och istället utesluta han som blev sexuellt utnyttjad medans förövaren fick vara kvar! Vad är det för sätt?

Jag förstår dock inte vad som ska polisanmälas när inget brott begåtts?
Ingen av de båda pojkarna som utförde sexuella handlingar med varandra var döpta och räknas inte ens då som Jehovas vittnen och kan inte uteslutas, man måste vara döpt för att kunna uteslutas. Huruvida det är om de valde att "strunta" i församlingen och religionen vet jag inte. Dessutom vet jag inte om man kan säga att han blev utnyttjad eftersom han var med på det hela precis som den ca 3 år äldre killen.
Senast redigerad av netxis 2011-03-23 kl. 20:07.
Citera
2011-03-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vi har många i vår församling, och jag är en av dem, som varken har JV-föräldrar eller har levt ett trassligt och kriminellt liv innan. Tro det eller ej det finns faktiskt dom som fullständigt frivilligt studerar med Jehovas Vittnen

Jo, jag vet. Jag är också en av dem. Kraftigt underrepresenterade är vi, det går aldrig att komma ifrån det faktumet. Jag har deltagit på möten och studier helt frivilligt. Och jag står fast vid mina åsikter ang JV. Jag tycker att det ligger ngt ruskigt över hela organisationen.
Citera
2011-03-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nej absolut inte, jag har aldrig varit JV, den enda kontakt med dessa var när jag besökte RS för att få en bibel på engelska för ca 25 år sedan.

Däremot känner jag till organisationen, det hör till allmänbildningen att bilda sig en uppfattning innan jag tog steget fullt ut för några år sedan och konverterade till katolska kyrkan.

Men ex-vittne är jag absolut inte.

Går du lika mycket på Rikets sal och forskar som här bland fd vittnen?
Citera
2011-03-23, 20:31
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Jag går aldrig till Rikets Sal, har inget behov av det, jag vet ju redan att JV är vilseledda.

För mig är tanken omöjlig att Gud skulle lämnat mänskligheten i 1874 år för att sedan uppenbara sanningen för en amerikan vid namn Russel.

Den ekvationen går inte ihop, därför har jag inget som helst behov av att fördjupa mig inom JV
Citera
2011-03-23, 20:42
Medlem
Citat:

Forskar du lika mkt på annat håll som du går på Rikets Sal?
Läs "Samvetskris".
Citera
2011-03-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag går aldrig till Rikets Sal, har inget behov av det, jag vet ju redan att JV är vilseledda.

För mig är tanken omöjlig att Gud skulle lämnat mänskligheten i 1874 år för att sedan uppenbara sanningen för en amerikan vid namn Russel.

Den ekvationen går inte ihop, därför har jag inget som helst behov av att fördjupa mig inom JV

I så fall får du nöja dig med ensidig information och antaglgen då bara sträva efter att hitta fel.

Den saken kommer framtiden att visa utan att du behöver bekymra dig.
Citera
2011-03-23, 21:00
Medlem
Citat:
I så fall får du nöja dig med ensidig information och antaglgen då bara sträva efter att hitta fel.

[i]Den saken kommer framtiden att visa utan att du behöver bekymra dig

....blev typ samma svar till dig här....
Citera
2011-03-23, 21:01
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Jag är inte orolig för att jag skulle behöva bekymra mig, informationen är inte ensidig då den ju spåras till JVs egna publikationer.

Som jag sa, tanken att sanningen skulle uppenbarats för Russel och senare Rutherford är mig både väsenfrämmande och patetisk. Jag likställer JV med mormonkyrkan då dessa har liknande läror och rötter.

Lustigt nog så kommer den mesta galenskapen från amerika, JV och mormonerna är lysande exempel på detta.
Citera
2011-03-23, 21:03
Medlem
KalleGustavs avatar
svaret kom 2 ggr
Senast redigerad av KalleGustav 2011-03-23 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in