Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag litar inte på hjälporganisationer, att pengar når går dit de säger, ingen har sett en Guds tillbeder svälta.

Jag har själv fadderbarn, och eftersom jag regelbundet får små brev, teckningar och fotografier så vet jag att min hjälp kommer fram.
Citera
2011-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
Det står klart att vi ska hålla oss borta från världen. För där styr Satan Djävulen.
Och med det menas att hålla sig borta från Politiken, inte ta till vapen och inte heller göra omoraliska saker.

JV hjälper till på sitt eget sätt, genom sina egna rörelser runt om i världen. Saken är väll bara den att det inte görs reklam om det på tv, och därmed kanske det är därför du aldrig har hört talas om den hjälpen.

Genom sina egna rörelser? Vadå för rörelser?
JV hjälper i absolut första hand och oftast endast sina egna. Det måste ju göras....skulle se dåligt ut i världsligas ögon annars.
Citera
2011-03-21, 18:54
Medlem
jo0321mar, svara gärna på Kaltens inlägg nedan....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
När JV var anslutet till FN i 10 år, hur var det att hålla sig borta från världen?
De fortsätter att medverka i FN-konferenser när det tjänar deras intressen.
Hur är det att hålla sig borta?

Hur är det märkvärdigt att hjälpa sina egna?
Hur är det bättre än andra kyrkor som hjälper alla?
Citera
2011-03-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
JV hjälper de sina och inga andra, precis som Jesus sa att man INTE skulle göra, och låter de minsta som Jesus själv kallar sina bröder gå under.

Jag har verkligen hört talas om JVs hjälp till de sina, och också motivationen till varför andra än JV inte ska ha hjälp.

Problemet är bara att det resonemangen strider mot Jesu ord...
Det kanske är OK för de flesta, men för den som hävdar att man lever efter bibeln blir det ganska genant.

Om det är de minsta bröderna som det talas om i Matt 25: 35-40 du menar så tror JV att det handlar om de smorda....eller DSK för att vara precis.
"Och till svar skall kungen säga till dem; Jag säger er i sanning: I den mån som ni har gjort det mot en av de minsta av dessa mina bröder har ni gjort det mot mig"

Som man behandlar DSK, så behandlar man Jesus helt enkelt.
Citera
2011-03-21, 19:00
Medlem
Citat:
Gud varna för att beblanda sig för mycket med världen.
Dom är ett eget folkslag som välkomnar in dig och mig.
Finns inga hemligheter där inne, det är mycket öppet och väldigt respektfulla människor som
alla strävar efter samma sak.

Om du bara visste hur mkt som försiggår bakom kulisserna....och hemligheter finns det i mängder...
Citera
2011-03-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag har själv fadderbarn, och eftersom jag regelbundet får små brev, teckningar och fotografier så vet jag att min hjälp kommer fram.

Mycket föredömligt.
Citera
2011-03-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
jo0321mar, svara gärna på Kaltens inlägg nedan....

Jag tog svaret från ett annat forum, med tanke på att jag inte hade någon aning om detta.
Här har du lite fakta på sådana frågor http://www.jehovahsjudgment.co.uk/watchtower-un-ngo/
Ska själv läsa och vara förbered till nästa gång.

((Det är en förvrängning av vad det handlade om. Jehovas vittnen var med i ett register för att kunna få tillgång till litteratur och forskningsmaterial som FN stod för. Det handlade inte om ett FN-medlemskap i den vanliga bemärkelsen att man skulle vilja stödja FN.

Det fanns inga krav från början för att få tillgång till materialet, men i efterhand lade FN till krav på att man måste stödja FN, något som Jehovas vittnen aldrig fick reda på, inte förrän media uppmärksammade det här. Då blev det klart för Jehovas vittnen att dom inte kunde stå bakom dom nya formuleringarna, och därför avsade sig "medlemskapet" i registret.

Motståndare till Jehovas vittnen var inte sena med att förvränga även den avsikten.))
Citera
2011-03-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det stämmer att Jehovas vittnen går ut för att predika det som de tror är evangeliet om Guds son - men de förnekar också något väldigt viktigt - och det är att vi är frälsta pågrund av nåd och inte pga. gärningar. En väldigt viktig sak som gäller för dem människor som predikar är att de gör det av kärlek till Gud men också av kärlek för människor. Och då är frågan man borde ställa alla Jvn: Predikar dem pga. Kärlek till Gud och sin nästa? Eller predikar dem därför att de annars kommer förlora sin frälsning? Paulus sade: "störst av allt är Kärleken. " Läs 1 kor 13:1-13

Det är alltså kärleken som skall vara drivkraften till att evangelisera - och inte rädslan för att bli utesluten eller att inte bli frälst! Nu säger inte jag att alla Jv är såhär - endast Gud känner våra hjärtan. Men om de tänker så har de ingenting vunnit!

Det här är så sant. Varför predikar JV? Jo för att de menar att det är en befallning från Jesus och ett krav om man ska vara kristen. De gör det alltså vare sig de vill eller inte. Och tro mig....många tvingar sig ut i tjänsten.
Hur kan ngt påtvingat någonsin komma från hjärtat? ...nej, det är just det det inte kan...
Citera
2011-03-21, 19:14
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det här är så sant. Varför predikar JV? Jo för att de menar att det är en befallning från Jesus och ett krav om man ska vara kristen. De gör det alltså vare sig de vill eller inte. Och tro mig....många tvingar sig ut i tjänsten.
Hur kan ngt påtvingat någonsin komma från hjärtat? ...nej, det är just det det inte kan...

Och jag håller med dig här Leviticus! Nu känner inte jag vittnenas hjärtan, det gör endast Gud, men känslan man får från endel Jehovas vittnen är att de gör det som en befallning och inte pga. Kärlek och tacksamhet för sin frälsning! Om man inte har vunnit något då man saknar Kärlek och blir bränd på bål, hur kan man då vinna något om man predikar utan kärlek? Det blir ungefär såhär:

Predika utan Kärlek = bara du predikar!
Bli bränd på bål och saknar Kärlek = Har inget vunnit!
Citera
2011-03-21, 19:17
Medlem
Citat:
Jag tog svaret från ett annat forum, med tanke på att jag inte hade någon aning om detta.
Här har du lite fakta på sådana frågor http://www.jehovahsjudgment.co.uk/watchtower-un-ngo/
Ska själv läsa och vara förbered till nästa gång.

((Det är en förvrängning av vad det handlade om. Jehovas vittnen var med i ett register för att kunna få tillgång till litteratur och forskningsmaterial som FN stod för. Det handlade inte om ett FN-medlemskap i den vanliga bemärkelsen att man skulle vilja stödja FN.

Det fanns inga krav från början för att få tillgång till materialet, men i efterhand lade FN till krav på att man måste stödja FN, något som Jehovas vittnen aldrig fick reda på, inte förrän media uppmärksammade det här. Då blev det klart för Jehovas vittnen att dom inte kunde stå bakom dom nya formuleringarna, och därför avsade sig "medlemskapet" i registret.

Motståndare till Jehovas vittnen var inte sena med att förvränga även den avsikten.))

http://www.jwfacts.com/watchtower/united-nations-association.php

Se nu inte allt som sägs mot/om JV som enbart lögn.
Senast redigerad av Leviticus 2011-03-21 kl. 19:20.
Citera
2011-03-21, 19:25
Medlem
jo0321mar, länken nedan är ett brev som ett JV skrev när han skulle gå ur JV. Läs det och se en anledning till att lämna Organisationen....det är inte alltid så som JV påstår att det är när de dömande menar att alla som lämnar är lögnare och allt möjligt ont. Borde man inte låta ngn av de som lämnat få ge sina ord om det oxå?

http://www.martinandersson.com/uttradesbrev/
Citera
2011-03-21, 19:30
Medlem
Tänk så enkelt att bara stanna hemma och gör det man vill, varför krångla till det, det är ju frivillgt att vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in