Citat:
Ursprungligen postat av ktsch
Blev lite kass rubrik, visste inte hur jag skulle formulera det. Testade söka runt en del men utan resultat.
Som vi alla vet är det förbjudet att citera hela artiklar från Aftonbladet (och andra sidor också, men det ger ledningen blanka fan i såvitt jag vet). Många medlemmar på Flashback är minst sagt kritiska till Aftonbladet och deras journalistik, och vill således undvika att nära dessa blodhundar i så stor utsträckning som möjligt. Tyvärr finns det en risk att man missar vitala delar av en trådstart/diskussion om man inte kan läsa en artikel som det refereras till.
Så min fråga är helt enkelt om det är okej att länka till en annan hemsida som har kopierat Aftonbladets artiklar? Eller rentutav ett screenshot på hela artikeln som sedan läggs upp på valfri bildhost. Hur ser ledningen på detta, är det lika förbjudet som att citera en hel artikel?
Tricket ligger i att citera delar av artikeln.
Att kopiera hela artikeln bryter mot upphovsrättslagen, då artikelns författare (eller möjligtvis tidningen) äger den.
Däremot har du rätt att citera delar ur ett verk, dock inte hela.
Lagstiftningen om hur mycket man får citera är inte helt klar, men då en artikel inte är så lång så kan man kopiera över alltihopa, och sedan ta bort lite meningar här och där, och ange källa, så är det lagligt och OK.
Citat:
Ursprungligen postat av killerdragon
Om jag kopierar en text rakt av från Aftonbladet och skriver källansvisning med länk under texten, då är det okej menar du, men inte om jag med egna ord berättar vad som står i artikeln? Inte ens om jag skriver varifrån texten kommer?
Nej, tvärtom.
Du får med egna ord berätta vad som står i texten, och du får citera från den, men du får inte copy-paste alltihop och sedan posta det.
Citat:
Ursprungligen postat av killerdragon
Vad räknas inom begreppet "god sed" då? Är det ett krav att man länkar dit texten är hämtad? Tidningar citerar ofta varandra, men anger inte länk, enbart källa, t.ex. "skriver Expressen". Om vi nu ska hårddra det här med copyright, så begår ju näst intill alla här på forumet brott mod just den, genom att ta sno sina avatarer på internet, eller hur?
Oftast så skriver de med egna ord vad som står i Expressen, och avslutar med "skriver Expressen".
Kort sagt, de tar inte hela artikeln rakt av.