Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-20, 00:08
Medlem
Jag är 19 år, och har en inkomst på ynka 4500 i månaden (har mat och boende betalt).
jag har ganska mycket pengar på kontot från en engångsbetalning från försäkringen.

Jag bränner mycket mer pengar än vad jag tjänar och har nu bestämt mig för att verkligen disciplinera mig så att jag inte plötsligt står där och märker att jag har spenderat alla mina sparpengar på skitsaker som sprit och kläder.

jag har tänkt sätta upp en limit för vad jag får spendera varje månad, eftersom det är skitsvårt att uppnå något om det inte är konkret.

så min fråga till er blir därför vad som är rimligt att spendera på sprit, mat, kläder etc under en månad?

jag vet inte själv vad som är normalt. det enda jag vet är att detta inte funkar.

jättetacksam om ni vill hjälpa mig!
Citera
2010-12-20, 00:11
Medlem
Opppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
Jag är 19 år, och har en inkomst på ynka 4500 i månaden (har mat och boende betalt).
jag har ganska mycket pengar på kontot från en engångsbetalning från försäkringen.

Jag bränner mycket mer pengar än vad jag tjänar och har nu bestämt mig för att verkligen disciplinera mig så att jag inte plötsligt står där och märker att jag har spenderat alla mina sparpengar på skitsaker som sprit och kläder.

jag har tänkt sätta upp en limit för vad jag får spendera varje månad, eftersom det är skitsvårt att uppnå något om det inte är konkret.

så min fråga till er blir därför vad som är rimligt att spendera på sprit, mat, kläder etc under en månad?

jag vet inte själv vad som är normalt. det enda jag vet är att detta inte funkar.

jättetacksam om ni vill hjälpa mig!

vissa klarar sig utöver mat och boende på typ en 500 kronor då det andra inte är väsentligt för att leva! Men om du ska ha det realativt lyxigt så funkar 2000-2500 kronor faktiskt!
Citera
2010-12-20, 00:12
Medlem
Zelogaths avatar
Om jag säger såhär- jag är lika gammal som du (dock 20 om en månad) och jag bor hemma, alltså får jag mat och boende gratis.
Men den enda inkomsten jag har är 1050:- från CSN.
Om man bortser från att det är jul nu och kollar på normala månader, så kan jag säga att jag spenderar väldigt lite och har ofta större delen av studiebidraget kvar.
Du får försöka lära dig att tänka ekonomiskt.
Jag har i stort sett sparat allt jag intjänar (csn, spelningar, födelsedag och julpengar) och har ändå egenhändigt införskaffat mig dator, tv, ps3 etc.
Så se till att köpa färre kläder, billigare alkohol, och försök hitta på saker som inte kostar 200 spänn i inträde så kan jag lova dig att du känner dig rik inom ett halvår!
Citera
2010-12-20, 00:15
Medlem
PedofilStefans avatar
Som du redan förstått borde du sätta upp en budget:

Fest: 1000kr
Kläder: 1500kr
Övriga nöjen: 500kr

Jag som sitter i en liknande sits har lätt att relatera men svårt att veta vad du har för vanor. Spelar du Wow är allt behöver 125kr i månaden men ska du vaska Champagne blir det betydligt dyrare.
Citera
2010-12-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
vissa klarar sig utöver mat och boende på typ en 500 kronor då det andra inte är väsentligt för att leva! Men om du ska ha det realativt lyxigt så funkar 2000-2500 kronor faktiskt!

tack. får helt enkelt disciplinera mig... kan man öppna långsiktiga sparanden där man inte kan komma åt pengarna under tiden? det känns som att det skulle vara lättare att spara pengar om man inte har nåt annat val. det är sjukt lätt att bränna pengar när det är så lätt att komma åt dom:P
Citera
2010-12-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedofilStefan

Jag som sitter i en liknande sits har lätt att relatera men svårt att veta vad du har för vanor. Spelar du Wow är allt behöver 125kr i månaden men ska du vaska Champagne blir det betydligt dyrare.

Budgeten känns rätt fair faktiskt så tusen tack! just nu ligger jag på det tredubbla i fest och dubbelt i övrigt så det måste bli en ändring.
Citera
2010-12-20, 08:52
Medlem
Kosstaskens avatar
Svårt att sæga vad som er normalt, vissa festar før 2k varje helg medan andra før 400 en gång i månaden. Båda alternativ ær væl relativt normala.

Fokus hær ligger væl i att inte gøra av med mer æn du får in. Annars førsvinner sparkapitalet raskt tyværr.

Fest før 1500
Klæder før en 1000-lapp
Øvrigt før 500

Utgifter på 3k, då har du 1500 kvar att spara eller gøra nått annat før.
Ett bra tips før att spara pengar ær att førdjupa dig i de intressen som kan utøvas på datorn.
Kan vara grafikskapande, debattarktiklar, forum, spel etc. Det har hjælpt mig spara många tusen.
Citera
2010-12-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Om jag säger såhär- jag är lika gammal som du (dock 20 om en månad) och jag bor hemma, alltså får jag mat och boende gratis.
Men den enda inkomsten jag har är 1050:- från CSN.
Om man bortser från att det är jul nu och kollar på normala månader, så kan jag säga att jag spenderar väldigt lite och har ofta större delen av studiebidraget kvar.
Du får försöka lära dig att tänka ekonomiskt.
Jag har i stort sett sparat allt jag intjänar (csn, spelningar, födelsedag och julpengar) och har ändå egenhändigt införskaffat mig dator, tv, ps3 etc.
Så se till att köpa färre kläder, billigare alkohol, och försök hitta på saker som inte kostar 200 spänn i inträde så kan jag lova dig att du känner dig rik inom ett halvår!

Jag kände mig fan rikare när jag hade 1050kr i månaden än vad jag gör idag med 20k netto, helt sjukt. Med högre inkomst tillkommer högre kriterier och kostnader. Så hur mycket du än tjänar blir du troligen aldrig nöjd.
Citera
2010-12-21, 00:23
Medlem
En bra tumregel är att aldrig göra av med mer pengar än du tar in varje månad och helst plussa en slant.

Jag gjorde lite som du när jag var gymnasist och bodde hemma, hade iofs ingen sparslant som du har men tog in strax under 10k i månaden med studiebidrag inräknat. Jag hade näst intill inga kostnader utöver någon tusing som jag pröjsade morsan för mat och boende ändå lyckades jag sätta sprätt på allt varje månad och har grämt mig över det i många år. Att sätta av hälften av det jag tjänade varje månad hade fortfarande låtit mig leva gott samtidigt som jag hade haft ett startkapital den dagen kostnaderna steg eller en bra investeringsmöjlighet dök upp.

Jag lärde mig aldrig att handskas med pengar då och har fortfarande svårt med det, lever ständigt över mina inkomster och har väldigt svårt att handskas med sparkapital.

Så vill du ha ett gott råd så börja redan nu att sätta gränser för dig själv, bind upp ditt kapital så att du inte kan bränna det på sådant du ångrar i framtiden och ta för vana att sätta av en tuss eller så på ett sparkonto eller fonder eller vad du nu känner är din teakopp i investeringsväg.
Gör du det inte nu kommer du snart ha bränt dina försäkringspengar och att lägga om sina vanor blir inte lättare med tiden, snarare tvärt om.
Citera
2010-12-21, 19:59
Medlem
toby79s avatar
Först och främst så lär du ju dra ner på spriten. Den är inte nödvändig och är det så att du inte klarar dig utan den så bör du nog söka råd och hjälp. Festa kan man göra, men man behöver ju inte hälla i sig så mycket och så ofta. Gör du det så kommer du nog ha koll på dina finanser ganska bra. Kläder behöver man inte köpa varje månad heller.
Sen är det bästa att anpassa munnen efter matsäcken. Du är ingen rik person, försök då inte att leva som en.
Citera
2010-12-26, 09:49
Medlem
hejjjsan123s avatar
Sen har du ju utgifter som dyker upp. Något går sönder, dags att köpa julklappar och så. Vissa månader är helt enkelt dyrare, än andra månader. 500 kr, bör du sätta undan varje månad för det.

Ha en budget för olika saker, som andra sagt.

Själv hade jag dragit ner på fester och kläder, för att kunna resa. Men folk är ju olika.

Men titta på vad du lägger pengar på, vilket jävla lyxliv! 80-90% är ju sånt man inte behöver: Fester, shoppa och nöjen...

Du måste helt enkelt bestämma dig för att säga nej till en fest i slutet på månaden, om festbudgeten är uppfylld. "Sorry grabbar, men jag har lite annat att göra." Kläder har du nog, så du klarar dig ett par år, det är ju ren lyxshopping, du sysslar med. Närmar sig vintern och du vet att du behöver en ny vinterjacka, så får du ge fan i att köpa kläder några månader, så du har råd med jackan. Nöjen: Är budgeten spräckt, så tackar du nej.

Fest 1000kr
Kläder 1000kr
Nöjen 1000kr
Reser 1000kr
Oförutsett 500kr

Sen ska du inte kunna komma åt sparkapitalet för lätt. Kolla med banken, vilka alternativ som finns. Fonder, låsta sparkonton med högre ränta, har nån förälder bra koll på pengar, så fråga hur du ska investera pengarna.
Citera
2010-12-26, 10:16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedofilStefan

Kläder för 18.000/år låter ju riktigt mkt, borde räcka med 6000:-/år

Kläder: 500/mån
Övr nöje: 500/mån
Fest: 1000-2000/mån beroende hur roligt liv du vill leva i din ålder (lite svårt att säga)

Brände själv 6000/mån i min ungdom på krogen under kanske 3-4år vilket jag idag inte kan förstå (200-300 tusen under denne tid) men visst hade jag roligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in