Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 21:56
  #469
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
T-centralen. Kollektivtrafiken. Åhléns igen, kanske.

Ja, T-centralen (tunnelbanan) är det mål jag brukar nämna när det pratas terrorism i allmänhet. Detta då det är under jord och ett par terrorister väldigt enkelt skulle kunna ställa sig och blockera utgångarna med automatvapen. Det är så packat det kan bli under rusning också. De som pratar om julhandeln har nog aldrig varit på T-centralen under rusningstider.

Finns nog ingen annan plats i Sverige där det är så mycket folk, så ofta på ett område med väldigt få möjliga flyktvägar.
Citera
2016-07-29, 06:16
  #470
Medlem
arbetets avatar
Någon av gränsbutikerna mot Norge. Vid vissa tidpunkter extremt mycket folk och långt till polis. En eller två skulle kunna tillfoga otroligt stor skada, inte bara i människoliv utan även långsiktigt ekonomiskt. Usch, vågar knappt skriva om det.
Citera
2016-09-02, 18:05
  #471
Avstängd
Ganska sjukt att terrorister inte slagit till i Sverige än. Igår när jag gick från pendeln mot tunnelbanan i t-centralen var det fullkomligen PACKAT i gången och nu överdriver jag verkligen inte. Som tur är behöver jag inte passera detta ställe varje dag. Lägg i åtanke att det bara var en torsdag. Då räcker det att en terrorist skjuter från tunnelbanesidan och en annan skjuter från pendelsidan. Stockholm är ju 2,2 miljoner invånare inpackade i en liten sketen innerstad och alla förbindelser går genom TC. Mycket möjligt att fler än två terrorister även försvårar flyktvägar då det inte finns många utgångar.
Citera
2016-10-27, 20:39
  #472
Medlem
flaess avatar
Nästa vecka anländer påven till Sverige i syfte att uppmärksamma 500-årsminnet av reformationen. Säkerhetspådraget kommer vara massivt, men hur stor risk föreligger det att en samling jihadister lyckas genomföra ett lyckat attentat och ta påven av daga? Med tanke på att han kommer besöka al-Malmö så får åtminstone jag onda aningar. Antalet potentiella banemän i Sveriges mångkulturella "juvel" och Öresundsregionen är kopiöst många...
Citera
2016-10-31, 10:35
  #473
Medlem
Hamsterbolls avatar
Idag är Påven i Sverige. Vad tror ni, kommer något hända? Jag tror inte det, men visst vore det väldigt symboliskt... och det kommer väl vara stora folkmassor som man kan spränga sig i...
Citera
2016-10-31, 12:59
  #474
Medlem
HipToBeSquares avatar
Om dem dödar påven betyder det att ISIS skulle göra lite nytta för en gång skull. Nej, ISIS kommer aldrig döda påven eftersom han är en nyttig idiot som jobbar för Europas OCH kristendomens undergång. Varför skulle IS-rael vilja döda honom?
Citera
2016-11-16, 23:26
  #475
Medlem
flaskborstes avatar
Mera troligt att man ger sig på ett kraftverk mitt i vintern (Kärnkraftverk el Vattenkraftverk) Harsprånget förser Sverige med en massa kraft..spräng dammen i luften en kall januaridag..

Kärnkraftverk är också troliga mål. En airbus in i 1 eller 2 kärnkraftverk skulle nog sätta p för Sverige i stort.

Kärnkraftverken verkar det ju gå att promenera in på efter alla aktivister som tagit sig in genom åren..

Tänka sig hur många 08r som skulle dö utan micro och mobiltelefon..i svinkalla lägenheter..
Citera
2016-11-22, 23:15
  #476
Medlem
docentdisciplins avatar
Det finns vissa platser i norra Stockholm som kan utgöra potentiella måltavlor, religiöst motiverat, det finns t ex en shiadominerad moské i Jakobsbergsområdet. Vidare kan faktiskt Kista galleria, och närliggande restauranger, vara mål. Där (på vissa restauranger och cafeer) samlas många kurder, sekulära muslimer från Iran, m fl grupper som sticker i ögonen på wahabiterna. Kan mycket väl tänka mig att dessa utgör tänkbara platser för dåd.
Citera
2016-11-22, 23:39
  #477
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Mera troligt att man ger sig på ett kraftverk mitt i vintern (Kärnkraftverk el Vattenkraftverk) Harsprånget förser Sverige med en massa kraft..spräng dammen i luften en kall januaridag..

Kärnkraftverk är också troliga mål. En airbus in i 1 eller 2 kärnkraftverk skulle nog sätta p för Sverige i stort.

Kärnkraftverken verkar det ju gå att promenera in på efter alla aktivister som tagit sig in genom åren..

Tänka sig hur många 08r som skulle dö utan micro och mobiltelefon..i svinkalla lägenheter..

En Airbus hade smulats sönder mot de flera meter tjocka stålarmerade betongväggar som omgärdar våra reaktorer, men visst hade det blivit minst sagt jobbigt att kompensera för den långa nedstängningen av reaktorerna som blivit följden...
Citera
2016-11-23, 00:14
  #478
Moderator
Neksnors avatar
Att skjuta in, eller spränga, i täta folkmassor är väl dumt? Risken, ur terroristernas perspektiv, är väl att allt för mycket potentiellt dödande splitter/kulor fångas upp av dödligt sårade människor som inte faller till marken på grund av trängseln?

En klassisk svensk handgranat (modell 50-tal om jag minns rätt) sades under vpl döda inom 5 meter, en yta på ca 75 kvadratmeter. Men hur många skulle dö om det fanns 150 personer på den ytan?

Skulle jag själv tvingas terrorisera skulle jag satsa på mer långsiktig skräck än något dygns spektakulärt dödande.
Citera
2017-04-10, 07:08
  #479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Idiot. Hoppas polisen spårar upp dig och tar in dig för försök/uppvigling till terrorbrott och mord.

Radera gärna idiotens inlägg och detta citat.
Det där vet potentiella terrorister om. I lördags var dock både korsningen kungsgatan/fredsgatan samt fredsgatan/södra hamngatan spärrade av polisbilar dock.
Citera
2017-04-10, 07:15
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Idiot. Hoppas polisen spårar upp dig och tar in dig för försök/uppvigling till terrorbrott och mord.

Radera gärna idiotens inlägg och detta citat.

Det finns många sådana platser i Göteborg. Hela stan skulle behöva få stora betonghinder för att stoppa terrordåd med bil, eller ännu hellre, stäng av hela innerstan.

Samma sak i Stockholm. MGM valde en mediamässigt bra plats, men inte för att ta livet av så många som möjligt.

Så tagga ned litegrann. Inlägget om en lämplig plats i Göteborg gör ingen skillnad, varken från eller till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback