2010-12-18, 15:55
Medlem
Har en kommpis som fick nej när han ville låna 150 000 tusen av swedbank var ett medlemslån. Han har en sisådär 300k i årsinkomst och inga betalningsanmärkning inga andra lång ett på mobilen det är allt är ensamstående och ska betala vårdnad för ett barn. Tycker det låter konstigt att han fick nej men ok. Nu har han blivit lite desperat och han vill inte ha nej igen så nu tänker han gå till bluestep och försöka få lånet där.

Det verkar vara lättast att få lån genom dem även de som har betalingsanmärkningar kan få lån genom dem enligt reklamen. Men jag har även för mig att de har ganska dyr ränta om man gemför med te x medelmslån.

Funderar om det finns något annat alternativ för honom, man ska även ha i åtanke att man inte ska fråga om för många lån för varje förfrågan ger en kreditupplysning och det vet jag att banken tar med i sin beräkning när de ska ge lån om man har för många förfrågningar så kan man gå miste om lånet därför.

Är det någon som har något bra tips på var man kan göra för att med störst chans och minst ränta få igenom det här lånet ?
Citera
2010-12-18, 16:05
Medlem
Vad skall han låna till?

Störst chans är det väl med en säkerhet som inte riskerar minska i värde? =P
Citera
2010-12-18, 16:11
Medlem
han ska låna till konsumtion möbler ut o resa men mera han har skilt sig och träffat en ny så de behöver lite möbler o sånt, samt att de ska resa en del. Någon säkerhet har han tyvärr inte.
Citera
2010-12-18, 16:30
Medlem
Blocket.ses avatar
Om det är som du säger så låter det lite konstigt..
Kanske kan gå till någon annan human bank?

Men kom ihåg att inte ansök på alla banker.. Då dom gör kreditupplysningar..
Vilken sänker chansen för varje upplysning..

Går man till Bluestep och lånar pengar till en resa, så måsta man vara desperat.. typ efterlyst av HA
Citera
2010-12-19, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av real beginner
Har en kommpis som fick nej när han ville låna 150 000 tusen av swedbank var ett medlemslån.
Jag förstår att han fick nej på att vilja låna 150 miljoner utan säkerhet.
Citera
2010-12-19, 03:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag gjorde en låneansökan en gång för många år sedan hos Freedom Finance.
Dom funkar ju så att dom förmedlar lån, men vad jag inte visste va att alla banker/kreditistitut som dom samarbetar med tar en kreditupplysning, och har man många förfrågningar så säger banken ofta nej.

I mitt fall så hade jag ju en villa i säkerhet, men ville låna 500.000:- pga husköp i Thailand. Jag fick nej överallt, tom av dom mindre aktörerna. När jag sedan peronligen ringde Sparbanken som jag tidigare haft och fick förklarat mig, så fick jag ett lånelöfte. Bostadsköpen blev inte av pga juridiken.
Denne bankman sa att om man har för många förfrågningar så tittar dom inte så noga, bara avslår.

Kanske värt att veta, så man ansöker där det är lättast direkt om man är så desperat att man lånar till konsumtion och resor.
Citera
2010-12-19, 03:52
Medlem
toby79s avatar
Jag kan köpa att man kanske inte har alla möbler som behövs i ett nytt boende efter en separation, men både lånesumman och att resa upp en del av lånet låter i mina ögon inte som en ekonomiskt sinnad person.

Nu kanske vi inte har fått alla fakta, men är det exakt som TS beskriver så verkar det inte alls konstigt att han blir nekad ett lån. Jag skulle inte låna ut pengar under de förutsättningarna.
Citera
2010-12-19, 19:49
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag tycker inte heller det låter konstigt att han blev nekad. Han ska alltså låna pengar som han ska bränna på, tja, ingenting. Sedan ska han betala av i flera år, och då kommer han _givetvis_ inte att frestas att ta flera lån för att kunna leva loppan lite till?

Jag tror bara att banken, helt rimligt, ser honom som en för stor risk eftersom han har fel inställning till sin ekonomi. Skulle han köpa något av värde, bostad t ex, hade han nog fått lånet utan problem.
Citera
2010-12-20, 08:25
Medlem
Tja allt är en risk men han har inga betalningsanmärkningar. och det finns som alternativ när du säker lån konsumtion. En bil te x förlorar med värde vad är den värd häften efter 5 år ?, men de flesta fortsätter ändå att betala av sina skulder. Det är väl att ge lån som banken lever på skillanden mellan räntan de drar in på lån och räntan de ger ut för sparande....

m v h
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in