Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-28, 22:42
  #2749
Medlem
paraphrasias avatar
Svartvinbärslikör – vad kan man hitta på med detta bortsett från kir (och kir royale)? Gärna lite vardagligt, lättillgängligt.
Citera
2024-01-29, 10:57
  #2750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paraphrasia
Svartvinbärslikör – vad kan man hitta på med detta bortsett från kir (och kir royale)? Gärna lite vardagligt, lättillgängligt.
Blanda med lite vodka (svartvinbärslikör brukar vara ganska svag) och fyll upp med 7up.
Citera
2024-02-21, 17:57
  #2751
Medlem
Hallå boys, jag ska iväg på fest i helgen och det är rejält tomt i mitt spritskåp.

Det enda jag har hemma är Cointreau och Blue Curacao.

Finns det något enkelt man kan grogga med dessa, antingen med båda, eller en av dem? Jag är ganska alkoholtålig, så det ska helst vara något man kan blanda 50/50 med Curacaon, eller 30/70 med Cointreaun.

Tack på förhand!
Citera
2024-02-21, 18:15
  #2752
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Hallå boys, jag ska iväg på fest i helgen och det är rejält tomt i mitt spritskåp.

Det enda jag har hemma är Cointreau och Blue Curacao.

Finns det något enkelt man kan grogga med dessa, antingen med båda, eller en av dem? Jag är ganska alkoholtålig, så det ska helst vara något man kan blanda 50/50 med Curacaon, eller 30/70 med Cointreaun.

Tack på förhand!
Låter vidrigt. Det är gott om tid till helgen så gå och köp en flaska vodka så har du något att blanda dina likörer med.

Alternativt blanda med något som smakar mycket, apelsinjuice skulle jag inte rekommendera men säga är det minst dåliga alternativet.
Citera
2024-02-21, 18:54
  #2753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Finns det något enkelt man kan grogga med dessa, antingen med båda, eller en av dem? Jag är ganska alkoholtålig, så det ska helst vara något man kan blanda 50/50 med Curacaon, eller 30/70 med Cointreaun.
Cointreau fungerar alldeles utmärkt att dricka ren. Ingen is.
Citera
2024-03-07, 22:27
  #2754
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Planen är att supa ner mig själv och tjejen jag dejtar under en hemmakväll. Vill göra det med billigt vitt vin blandat med läskedryck med så lite kolsyra som möjligt. Några förslag? Vill att det ska kännas lite festligt men framförallt lättdrucket.


Jättesent svar, men blanda vinet med fläderblom eller fruktdryck päron från Kivik Gärna lite is i också

Hoppas att det gick bra ändå
Citera
2024-04-11, 18:49
  #2755
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag fick en flaska 43 likör i present men tycker att den är alldeles för söt för att dricka direkt. Någon som har nåt tips på vad man kan göra med den?
Citera
2024-04-11, 18:58
  #2756
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag fick en flaska 43 likör i present men tycker att den är alldeles för söt för att dricka direkt. Någon som har nåt tips på vad man kan göra med den?

Du kan göra varianter på Gudfadern, och se vilken du gillar bäst. Alltså blanda den 50/50 med olika mörka spriter så som whisky, cognac, rom, osv. sedan lägga i isbitar. Annars kan du köpa lite angostura bitters och se om du kan göra en old fashioned med valfri mörk sprit.
Citera
2024-04-11, 19:04
  #2757
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag fick en flaska 43 likör i present men tycker att den är alldeles för söt för att dricka direkt. Någon som har nåt tips på vad man kan göra med den?
Den påminner ju om Galliano eftersom det är en rätt vaniljig smak.

Du kan köra den som en hot shot, eller med blåbärssoppa istället för kaffe om du vill variera.

Kör 6cl 43, 3 cl limejuice och lite tonic.

Vissa gillar den med mjölk och lite kanel också.
Citera
2024-04-19, 12:45
  #2758
Medlem
Jag vill ha fler tips på saker att göra med yuzusake. Brukar dricka till tacosen pga god mandarin-liknande citrussmak, men känner att det skulle kunna fungera bra som drinkvirke.
Citera
2024-04-20, 22:52
  #2759
Medlem
Slår ett slag för en svensk gammal klassiker.
Mulen Himmel!
1/3 till 1/4 Eau de vie
2/3 till 3/4 Sockerdricka

Smakar som en extremt god Pommac, som faktiskt är skapat som ett alkoholfritt allternativ.

Namnet kommer av att Eau de vie, har inga stjärnor!

Prova gärna varianter med olika Brandys och konjaker och andra klara neutral läskedrycker som fruktsoda, Sprite mm,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback