Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-15, 17:04
  #1
Medlem
Toias avatar
Hejsan,

Tänkte installera Linux Ubuntu och undrar om det fungerar att ladda ner Photoshop och installera det (piratkopia alltså).

Eller måste man krångla med wine och andra program?
Citera
2010-12-15, 17:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toia
Hejsan,

Tänkte installera Linux Ubuntu och undrar om det fungerar att ladda ner Photoshop och installera det (piratkopia alltså).

Eller måste man krångla med wine och andra program?

Självklart måste du använda wine.
Citera
2010-12-15, 17:06
  #3
Medlem
DeckardCains avatar
Photoshop finns inte native till Linux, så ska du köra det måste du göra detta genom Wine, vilket mig veterligen inte fungerar helt underbart. Ett alternativ är att köra GIMP om man vill det.

Själv hatar jag GIMP och kör därför Windows XP i VirtualBox i Seamless-mode när jag använder mig av Photoshop eller något annat som verkligen kräver Windows.
Citera
2010-12-15, 20:01
  #4
Medlem
raggarsvins avatar
Du måste självklart använda Wine. Själv kör jag GIMP och tycker det är skitbra, men för vissa kanske inte det räcker.

Vad jag har hört ska Adobe Photoshop CS2 fungera rätt bra i Wine. Men du får väl söka och framförallt testa själv.

Kolla här: http://appdb.winehq.org/objectManage...ication&iId=17
Citera
2010-12-19, 22:14
  #5
Medlem
Photoshop CS5 portable ska fungera jättebra med wine, har själv fått igång det men det är på kinesiska för mig av någon anledning. Vet någon hur man fixar detta kommer jag vara otroligt tacksam.
Citera
2010-12-19, 22:45
  #6
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Photoshop CS5 portable ska fungera jättebra med wine, har själv fått igång det men det är på kinesiska för mig av någon anledning. Vet någon hur man fixar detta kommer jag vara otroligt tacksam.
Är det kinesiska tecken? Är du säker på att du inte laddade ner en kinesisk version då? Eller valde att installera på kinesiska?
Citera
2010-12-19, 23:12
  #7
Medlem
Du kan ju önska här och hoppas på det bästa:

http://getsatisfaction.com/adobe/top...uite_for_linux
Citera
2010-12-20, 20:32
  #8
Medlem
stevenseagals avatar
Kör det genom wine om det nu går (finns kompatibilitetslistor och sånt på nätet). Tycker du att wine är för krångligt så kanske du ska köra ett annat OS på din desktopdator.
Citera
2010-12-20, 21:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Är det kinesiska tecken? Är du säker på att du inte laddade ner en kinesisk version då? Eller valde att installera på kinesiska?
Ja det är det och man får inte välja språk. På min förra ubuntuinstallation fungerade det felfritt men av någon anledning skulle det nu bli på kinesiska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback