Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 16:42
  #1
Medlem
Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig lite i djungeln av yrken och utbildningar! Jag har läst lite programmering på gymnasiet och känner att det absolut är något jag kan tänka mig att jobba med. Men exakt vad jag vill bli vet jag inte, inte heller vet jag exakt vad man kan bli Ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag. Jag har försökt läsa på om webbutvecklare, webbprogrammerare, systemutvecklare, programmerare osv, men jag blir inte klok på vad varje yrke innebär för arbetsuppgifter och så! Vad som skulle passa mig bäst.

Anledningen till att jag funderar på det här nu, är att jag vill vara bättre förberedd för ansökningen till program som börjar nästa höst. Jag vill helt enkelt vara helt säker på mitt val och vill därför ha tid att fundera på det.

Så vad finns det egentligen för sådana yrken och vad skiljer dem åt? Vilken utbildning bör man gå för att ha bäst chans att få jobb och framför allt att klara jobbet?
Citera
2010-12-14, 17:14
  #2
Medlem
korqs avatar
Samma skit alltihop, lite olika språk för inriktning mot webb etc.
Citera
2010-12-14, 17:21
  #3
Medlem
Vad är bra utbildningar då, för att komma in i branschen? Då syftar jag alltså både på bra skola och kvaliteten på utbildningen.
Citera
2010-12-14, 17:51
  #4
Medlem
systemutvecklare = light programmering, ex på utbildning är systemvetenskap
programmerare = tyngre programmering med tunga algoritmer osv, ex på utbildning software engineer, datavetenskap, h-ing/c-ing datateknik
Citera
2010-12-14, 17:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeldjuret
Vad är bra utbildningar då, för att komma in i branschen? Då syftar jag alltså både på bra skola och kvaliteten på utbildningen.

Vart geografiskt vill du jobba? Vad kan du? Va vill du jobba med?
Citera
2010-12-14, 19:37
  #6
Medlem
Geografiskt hade jag helst sökt en lösning för att kunna jobba hemifrån. Jag föredrar själva programmeringen framför skapandet av designen, men det är något jag vet att jag måste jobba med - jag har ingen känsla för design dessvärre...

Exakt vad jag vill göra har jag svårt att bestämma mig för, eftersom jag inte vet riktigt vad som finns. Jag försöker leta runt lite efter beskrivningar av yrken, men då benämns alla olika istället - webbutveckling/webbprogrammering osv.
Citera
2010-12-14, 20:47
  #7
Medlem
utveckling och programmering är inte samma sak.

Ska du vara med och utveckla, så är/kan du vara med hela/delar av ledet dvs från analys till färdigställande.

Ex på utbildning:
http://dsv.su.se/utbildning/program/dsv/innehall

Som du ser är kurserna blandande med huvudämnet informatik.

Ska du programmera fokuserar du på knacka kod enbart ska du satsa på en h-ing eller c-ing i ex datateknik. Mycket matte och programmering.

http://www.chalmers.se/sv/utbildning...r/default.aspx
Citera
2010-12-14, 20:58
  #8
Medlem
Fråga dig istället om vad du vill göra?

Vill du sitta och utveckla informationssystem så bör du gå du en systemvetarutbildning inom systemvetenskap, data- och systemvetenskap, högskoleingenjör eller liknande. Exempel på informationssystem: Gps, kassasystem, affärssystem m.m.

Vill du däremot syssla med inbyggda system, kretsar, 3d-grafik, spelutveckling så krävs vanligtvis Civilingenjör. Högskoleingenjör går också, men då ser du till att du väljer inriktning med rätt kurser. De flesta högskoleingenjörer jobbar dock med informationssystem.

Vill du hålla på med beräkningsteknik, matematik och kryptering m.m. bör du gå Civilingenjör/Fysik/Matematik där, återigen, matematiken är hörnstenen bakom det.

Som webbutvecklare bör du helst gå en utbildning inom webbutveckling så att du får en riktig bra bas när du väl är färdig. Är du hyffsad duktig behövs ingen utbildning och då kan du lika gärna hoppa in på arbetsmarknaden nu om du vill.

Beroende på hur din situation ser ut så kan jag inte bedöma. Men är du ung i 20-25 års åldern så ska du helst gå en utbildning. Börjar du närma dig 30 så kanske du ska tänka om och jobba inom IT och sakta men säkert klättra upp på egen hand då du i längden gynnar mer på det. Programmering kan du alltid lära dig på egen hand. Believe me, programmering är alltid roligare att lära sig på egen hand.

Känner personligen några programmerare som varken satt sin fot på högskolan & tjänar i runda slingor 50-60 tusen i månaden. En arbetsgivare tittar på vad du kan, och inte hur mycket du tror har presterat.

Men satsa på att söka jobb istället, om du redan kan förstås. Vill du sitta säkert så rekommenderar jag att du införskaffar dig ett certifikat som kan gå på ca. 40 tusen, som lönar sig riktigt bra!
__________________
Senast redigerad av AndrewJackson 2010-12-14 kl. 21:54.
Citera
2011-02-05, 19:24
  #9
Medlem
Sitter åter igen och funderar på det här, och såg också att jag missat att svara på det senaste inlägget.

Jag är 20 år, läser för närvarande ett kurspaket (webbdesign), samt kursen "inledande programmering i java" på högskolan. Det förstnämnda passar mig inte speciellt bra, eftersom det som sagt är kodningen jag föredrar - design är verkligen inte min starka sida... Jag har än så länge nästan bara programmerat för webben, men jag är verkligen öppen för att testa mer!

Jag är inte så pass duktig än, att jag skulle kunna börja jobba med något av det, men jag hoppas på att javakursen ska få igång mig lite. Fick en enkel "testuppgift" av en vän, som jag kodade i php, vilket var den första icke-webbdesignsaken jag gjort på länge. Och jäklar vad jag tycker att det är kul! Jag tror att jag bör satsa på mer "ren" programmering alltså.

Under grundskola och gymnasie har jag alltid tyckt väldigt mycket om matematik, läste upp till diskret och breddning på gymnasiet och jag kan tänka mig att det hänger ihop med att jag gillar programmering också.

Eftersom jag planerar att bo på landet i framtiden, så skulle jag verkligen behöva kunna jobba hemifrån. Det är väl inte det svåraste yrket att jobba hemifrån med, eftersom man ändå sitter framför datorn oavsett - men hur vanligt är det att man gör det? Är det en bara en önskedröm från min sida?
Citera
2011-02-05, 20:44
  #10
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeldjuret
Det är väl inte det svåraste yrket att jobba hemifrån med, eftersom man ändå sitter framför datorn oavsett - men hur vanligt är det att man gör det?

De flesta IT-bolag har inga som helst problem med att man jobbar hemifrån lite då och då, men att göra det på heltid är mycket ovanligt. Ju större projekt desto mer tid spenderar man på att kommunicera med andra. Även om videokonferenser fungerar bra så når de inte riktigt upp till samma nivå som att prata ansikte-mot-ansikte.

Jag spenderar uppskattningsvis själv ungefär en tredjedel av min arbetstid på schemalagda möten/diskussioner.
Citera
2011-02-06, 17:35
  #11
Medlem
Har 1st vän som studerat Datateknik på KTH, tjänar runt 28 000kr i månaden nyexaminerad.
Jobbar på bank på deras IT-avdelning.

Har 1st vän som studerat Data och Systemvetenskap på DSV och tjänar runt 28 000kr i månaden nyexaminerad.
Jobbar på konsultföretag gällande IT-tjänster.

Kanske hjälper dig lite med löner iaf.
Enl. dem så skrek folk efter deras kompetens och de kunde välja bland ett par jobb iaf.
De fick de jobben de ville ha mest också bör tilläggas.
Citera
2011-02-06, 19:19
  #12
Medlem
Så en bra utbildning skulle vara tex. civilingenjör i datateknik, på ex. KTH? Problemet där är att jag inte har tillräckligt bra betyg och saknar även Fysik B. Kan ev komma in genom högskoleprovet om jag skriver lite bättre denna gången. Men jag är också lite tveksam till att hoppa på en femårig utbildning utan att vara helt säker på att det är just det jag vill göra.

Vad är det för skillnad på datavetenskap och datateknik? Det verkar finnas en del kandidatprogram datavetenskap på tre år. Det kändes i alla fall lite mindre överväldigande än fem år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback