Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-14, 13:10
  #1
Medlem
hejsan, jag har lite frågor ang ekonomi-kurser!

Nu är det så att jag inte har betygen för att komma in på civilekonoms-linjer på "de bra skolorna" eller nära stockholm (där jag bor). Nu till VT sökte jag till olika kurser inom ekonomi och kom in på Statistik A 30hp i Uppsala. Jag har två frågor gällande detta:

Om jag nu får högskolepoäng efter denna termin i Statistik A, har jag lättare att komma in på andra kurser, så som Företagsekonomi, nationalekonomi etc?

Kan man läsa alla kurser separat inom ekonomi, och sedan söka till en civilekonom utbildning och göra examensarbetena så att man får titeln civilekonom? är lite förvirrad och vet inte riktigt hur det fungerar.
Citera
2010-12-14, 13:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qushima
1) Om jag nu får högskolepoäng efter denna termin i Statistik A, har jag lättare att komma in på andra kurser, så som Företagsekonomi, nationalekonomi etc?

2) Kan man läsa alla kurser separat inom ekonomi, och sedan söka till en civilekonom utbildning och göra examensarbetena så att man får titeln civilekonom? är lite förvirrad och vet inte riktigt hur det fungerar.

1) I regel nej, vissa kurser brukar ge förtur såsom FEK (förtur till FEK 2) etc, tror dock inte så är fallet med Statistik A.

2) Du kan läsa alla kurser "löst" genom att söka varje år och bli antagen. Civilekonomprogrammet är en magisterexamen (4 års studier) med den skillnaden att man gått ett program och inte sökt kurser varje år. Civilekonom är inte en skyddad titel du kan således kalla dig civilekonom redan nu om du vill.

Det står för övrigt en del matnyttigt här:

http://www.civilekonomerna.se/portal...ilekonomexamen
Citera
2010-12-14, 13:38
  #3
Medlem
Det som är den stora skillnaden mellan att läsa inom och utom programmet är att du inte har någon platsgaranti när du läser utom programmet. Du har heller ingen säkerhet på var du ska läsa. Kan bytas från termin till termin alltså. Du kanske borde se över att möjligheten att plugga utanför Stockholm...

Om det är en Magisterexamen i ekonomi du är ute efter så hoppas jag du är medveten om att det vanligtvis (på civilekonomprogrammet) endast ingår 15 sådana poäng. Gällande din första fråga tror jag inte det spelar någon roll om du har tidigare högskolepoäng när du söker grundkurser i något ämne (A-nivå).

Titeln civilekonom är inte skyddad och du kan kalla dig civilekonom om du avlagt minst en kandidatexamen i ekonomi. Det du förmodligen syftar på är civilekonomexamen. Generellt ges endast denna form av examen till folk som läst all kurser på ett och samma Universitet och då på programmet. Tror inte du kan få en sådan examen utan att vara antagen på en linje, läs på lite om Civilekonomexamen och se vilka lärosäten som ger ut den.
Citera
2010-12-14, 16:24
  #4
Medlem
Festungbreslaus avatar
Praxis är att a-nivå söks genom betyg/högskoleprov medan antagning på högre nivå baseras på högskolepoäng. Det finns undantag på vissa högskolor där tidigare studenter på samma högskola har företräde till den högre nivå, likväl finns det undantag där högskolepoäng också utgör en urvalsgrupp på a-nivån. Kortfattat enligt praxis; högskolepoäng oavsett ämne ökar möjligheterna att bli antagen till den högre nivån.

Dessa regler försvårar möjligheterna att gå fek, 1,2,3,4 direkt och gör det mer lönsamt att läsa extrakurser/sommarkurser för att öka antalet HP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback