Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 02:39
  #1
Medlem
Pakistans avatar
Jag har en religions lärare med ursprung från Iran. De hade tydligen en väldigt sträng lärare där undervisning såklart var vinklad.

Min lärare säger att, angående undervisningen i skolan han fick:

"Egentligen fanns det 2 svar, det riktiga svaret och svaret för att klara sig."

Vad menar han egentligen? Typ att man ska svara de läraren vill hör?

Eller vad är era tankar angående detta citat och angående en sådan skola?
__________________
Senast redigerad av Pakistan 2010-12-14 kl. 02:46.
Citera
2010-12-14, 02:45
  #2
Medlem
Elementarts avatar
Kan stämma. Jag har ett par polare som är från mellanöstern och de har berättat en hel del om hur det var där borta.

Men angående just ditt citat så kan jag nog tro att de blev skolade på ett speciellt, där de mer eller mindre var tvungna att säga att Gud var allsmäktig och att just deras religion var den som hade rätt m.m. Så det såg säkert likadant ut över hela landet kan jag tänka mig.
Citera
2010-12-14, 02:50
  #3
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Kan stämma. Jag har ett par polare som är från mellanöstern och de har berättat en hel del om hur det var där borta.

Men angående just ditt citat så kan jag nog tro att de blev skolade på ett speciellt, där de mer eller mindre var tvungna att säga att Gud var allsmäktig och att just deras religion var den som hade rätt m.m. Så det såg säkert likadant ut över hela landet kan jag tänka mig.

OK, men det var även allmänt i undervisningen. Alltså även i historia, samhälle osv.

Hur kan man liksom förklara detta problem för någon annan? Alltså varför håller man egentligen på såhär, typ i ett ämne som historia? Tror ni detta även sker i svenska skolor?
Citera
2010-12-14, 02:53
  #4
Medlem
Allaks avatar
Är väl samma sak här i svenska skolor i många frågor.
Citera
2010-12-14, 03:00
  #5
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allak
Är väl samma sak här i svenska skolor i många frågor.

utveckla gärna
Citera
2010-12-14, 03:03
  #6
Medlem
sluschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
utveckla gärna

kan gissa på ex.vis. invandrarfrågor..

notera: inte sd:are, rasist eller dyl.
Citera
2010-12-14, 03:07
  #7
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slusch
kan gissa på ex.vis. invandrarfrågor..

notera: inte sd:are, rasist eller dyl.

Ok, men hur menar du egentligen..?
Citera
2010-12-14, 03:07
  #8
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
OK, men det var även allmänt i undervisningen. Alltså även i historia, samhälle osv.

Hur kan man liksom förklara detta problem för någon annan? Alltså varför håller man egentligen på såhär, typ i ett ämne som historia? Tror ni detta även sker i svenska skolor?

Till viss del kan jag tänka mig att det var så i de flesta ämnen som på något sätt berörde den egna kulturen och det egna landet. De är nog ganska måna om att föra kulturen osv. vidare i nästa generationer. Och i vissa länder hade ju militären ett rätt stort styre, så man förstår varför folk inte vågade tänka eller göra olika.
Citera
2010-12-14, 03:17
  #9
Medlem
sluschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
Ok, men hur menar du egentligen..?

Kan tänka mig att en argumentation om sådant lätt skulle kunna styras mycket av läraren som ändå kan dominera mycket iom att han/hon i princip alltid har rätt till "ordet" delar ut "ordet" osv.

Syftar nu på typ högstadiet

Jag tror att många ser på lärare som helt objektiva (lite som en källa ska vara).
Men jag tror att de ofta tar med sina privata jag till skolan och lägger in väderingar omvad de tycker är rätt eller fel, bra eller dåligt osv.
Citera
2010-12-14, 03:24
  #10
Medlem
sluschs avatar
Vad det nu handlar om beror ju på vad läraren har för intressen..

Exempel: Engelska-läraren som är intresserad av fotboll.

-Ger en uppgift om fotboll

-En elev gör en uppgift som sågar fotboll och menar att det är en tankelös sport och att lagarbete är överskattat

-Läraren försöker påverka eleven/klassen med diskussion och pekar då framförallt på att lagarbete är awsome

Slut på exempel.

Grovhugget exempel men tänker inte "utveckla" eller svara på "hur jag menar nu egentligen" försök att se "the point" och inte haka upp dig/er på småsaker.
Citera
2010-12-14, 05:14
  #11
Medlem
Stämmer helt... Det är ungefär så jag har klarat mig på vissa tentamen

Du kan antingen ange det korrekta svaret, eller så kan du ange svaret för att få poäng på frågan, inte fullpot, utan visa för läraren att du förstår frågan, har delar av svaret men inte allt. Te.x. om frågan är :

Beskriv solsystemet, du kan ange att det finns 8 huvud planeter, namnen på vissa av dem, men kan inte alla.. men vet att det finns 8st planeter varav 4 stora gasplaneter.

Så tror jag att han menar, vissa för honom att du förstår frågan och kan svaret, men kan inte utveckla det helt ut, eller? Med andra ord, delsvar kombinerad med bullshit = svaret för att klara sig
Citera
2010-12-14, 16:53
  #12
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Stämmer helt... Det är ungefär så jag har klarat mig på vissa tentamen

Du kan antingen ange det korrekta svaret, eller så kan du ange svaret för att få poäng på frågan, inte fullpot, utan visa för läraren att du förstår frågan, har delar av svaret men inte allt. Te.x. om frågan är :

Beskriv solsystemet, du kan ange att det finns 8 huvud planeter, namnen på vissa av dem, men kan inte alla.. men vet att det finns 8st planeter varav 4 stora gasplaneter.

Så tror jag att han menar, vissa för honom att du förstår frågan och kan svaret, men kan inte utveckla det helt ut, eller? Med andra ord, delsvar kombinerad med bullshit = svaret för att klara sig

Fast borde inte citat gälla mer svenska skolsystemets Sam-ämnen än NV-ämnen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback