Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-13, 19:55
  #1
Medlem
Zakyaths avatar
Hej!

Läste "Viljan till makt är en vilja att skapa mening genom tolkning av världen. All sådan tolkning är konstruktioner av illusioner varigenom historien upprepar sig och allting återkommer." och det klickade inte riktigt..... (från svenska wikipediaartikeln om Nietzsche)

Kan någon förklara vad som menas?
Citera
2010-12-13, 20:03
  #2
Medlem
muskelns avatar
vet inte riktigt om jag har rätt, men det menas nog att man vill ha makt över nåt så man har en mening med livet.
Citera
2010-12-13, 22:32
  #3
Medlem
Lifelovers avatar
Har själv inte läst något av Nietzsche, men jag tolkar det så här:

Att vilja ha makt är att tro sig se ett behov av att något behöver styras över, men att den som tror sig se ett behov av styre egentligen ser att världen inte följer dess eget tycke. Illusionen torde bestå utav att något behöver ett styre för att fungera, när det i själva verket fungerar ändå men på ett sätt som inte ligger i linje med den enskildes visioner. Därför är viljan till makt en illusion av att man behövs när man i själva verket bara inbillar sig behovet.

Nu är jag dålig på att formulera mig, så missförstå mig gärna rätt om det nu ens är möjligt. Jag har även upprepat samma sak flera gånger, men tydlighet är väl sällan fel.
Citera
2010-12-13, 23:03
  #4
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Har själv inte läst något av Nietzsche, men jag tolkar det så här:

Att vilja ha makt är att tro sig se ett behov av att något behöver styras över, men att den som tror sig se ett behov av styre egentligen ser att världen inte följer dess eget tycke. Illusionen torde bestå utav att något behöver ett styre för att fungera, när det i själva verket fungerar ändå men på ett sätt som inte ligger i linje med den enskildes visioner. Därför är viljan till makt en illusion av att man behövs när man i själva verket bara inbillar sig behovet.

Nu är jag dålig på att formulera mig, så missförstå mig gärna rätt om det nu ens är möjligt. Jag har även upprepat samma sak flera gånger, men tydlighet är väl sällan fel.

Jag förstod vad du menade och det kändes som något som faktiskt kunde stämma. Tack!
Citera
2010-12-14, 01:20
  #5
Medlem
Samma sak som att vilja slå sönder alla speglar för att kunna låtsas att man inte är ful eller?
__________________
Senast redigerad av Rymdpsykologen 2010-12-14 kl. 01:28.
Citera
2010-12-14, 04:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
Hej!

Läste "Viljan till makt är en vilja att skapa mening genom tolkning av världen. All sådan tolkning är konstruktioner av illusioner varigenom historien upprepar sig och allting återkommer." och det klickade inte riktigt..... (från svenska wikipediaartikeln om Nietzsche)

Kan någon förklara vad som menas?

Viljan till makt är ju en ganska central idé i Nietzches filosofi. Han använder det som ett slags övergripande motiv för all mänsklig aktivitet, som en slags livsprincip. Att leva är att uttrycka sin vilja till makt skulle nog N hållit med om. Häng inte upp dig på ett citat, N skrev själv i beyond good and evil att du bara kan få ut det ur en bok som du hade med dig in, är du inte beredd att fatta så kommer du inte göra det. Tänk på att själva citatet också är ett sätt att skapa mening genom att tolka världen, och att N isåfall bara säger att vi gör det vi gör. Mysig regress
Citera
2010-12-14, 04:13
  #7
Medlem
Meh fel
__________________
Senast redigerad av Rollerzzz 2010-12-14 kl. 04:23.
Citera
2010-12-14, 07:48
  #8
Avstängd
Jag har fatt för mig att det är vanskligt att tolka Nietzsche pa den här punkten eftersom vi kanske inte med säkerhet vet vad han egentligen har skrivit. Är det inte sa att de mesta gällande "den eviga aterkomsten av det samma" och "viljan till makt" finns i nachlass. Men nachlass är ju manipulerat av swester-galen-nazipanna.
Citera
2010-12-14, 12:02
  #9
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollerzzz
Viljan till makt är ju en ganska central idé i Nietzches filosofi. Han använder det som ett slags övergripande motiv för all mänsklig aktivitet, som en slags livsprincip. Att leva är att uttrycka sin vilja till makt skulle nog N hållit med om. Häng inte upp dig på ett citat, N skrev själv i beyond good and evil att du bara kan få ut det ur en bok som du hade med dig in, är du inte beredd att fatta så kommer du inte göra det. Tänk på att själva citatet också är ett sätt att skapa mening genom att tolka världen, och att N isåfall bara säger att vi gör det vi gör. Mysig regress

Det vore nog läge att klargöra vad som menas med makt så att det inte blir ett allt för vitt begrepp. Hur menar du med det fetmarkerade?
Citera
2010-12-14, 12:43
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Det vore nog läge att klargöra vad som menas med makt så att det inte blir ett allt för vitt begrepp. Hur menar du med det fetmarkerade?

T kaczhynski talar om om "power processes", vilket ju även kan tänkas betyda "kraftprocesser", d v s vad människan inriktar sina krafter pa helt enkelt. Nietzsche kanske menade "vilja till kraft"? Vi strävar efter att bli sa kraftfulla som möjligt, d v s sa bra som möjligt.
Citera
2010-12-14, 15:16
  #11
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
T kaczhynski talar om om "power processes", vilket ju även kan tänkas betyda "kraftprocesser", d v s vad människan inriktar sina krafter pa helt enkelt. Nietzsche kanske menade "vilja till kraft"? Vi strävar efter att bli sa kraftfulla som möjligt, d v s sa bra som möjligt.

Har jag missförstått dig eller menar du kraft som är synonymt med energi?
Jag får intrycket att han pratar om vilja till makt i negativ mening och har väldigt svårt att få det till något annat än makt över andra. Om det skulle röra sig om makt i bemärkelsen "makt att välja vad man vill göra" så tror jag att han hade formulerat det annorlunda och förmodligen använt ett mer passande ord än makt.
Han verkar mena att det finns en valmöjlighet; att inte nära någon vilja till (strävan efter) makt; att historian inte behöver upprepa sig om viljan till makt försvann, men eftersom vilja inte har någon inverkan på världen så länge man inte följer den, så gissar jag på att han menar just strävan efter att styra över andra.
Jag får det inte att gå ihop om makt betyder något annat än bara makt, men å andra sidan är jag inte tjenis med Nietzsche.
Citera
2014-04-22, 19:23
  #12
Medlem
PiusXIIIs avatar
"Vad man inte kan tala om, därom måste man tiga".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback