Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 20:15
  #4069
Medlem
Evil_Santas avatar
Ja alltså vi ska ju inte överdriva, vr satsningen är inget enormt svart hål av pengar ännu, det står för tillfället för en relativt liten del av företagets kostnader precis som du nämner. Står fortfarande fast vid att det vore bättre att strunta i vr investeringarna och fokusera på sin kärnverksamhet dvs. förlägga och utveckla spel.

Vad gäller Payday UE så verkar det varit en lyckad lansering för att klämma ur lite extra pengar ur payday 2, det var bra jobbat men det kommer inte vara tillräckligt om RAID blir försenat.

Med tanke på alla förseningar de senaste åren har Starbreeze svårt att försvara sin höga värdering, katastrof om även RAID blir försenat. Förväntningarna hos allehanda forumhjältar 2014 var att både STORM och OTWD skulle lanseras inom ~2-3 år och då stod kursen i hälften av vad den gör nu, å andra sidan har förläggardelen av Starbreeze gått bra vilket ger en finansiell kudde.
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2017-07-20 kl. 20:27.
Citera
2017-07-20, 23:04
  #4070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Ja alltså vi ska ju inte överdriva, vr satsningen är inget enormt svart hål av pengar ännu, det står för tillfället för en relativt liten del av företagets kostnader precis som du nämner. Står fortfarande fast vid att det vore bättre att strunta i vr investeringarna och fokusera på sin kärnverksamhet dvs. förlägga och utveckla spel.

Vad gäller Payday UE så verkar det varit en lyckad lansering för att klämma ur lite extra pengar ur payday 2, det var bra jobbat men det kommer inte vara tillräckligt om RAID blir försenat.

Med tanke på alla förseningar de senaste åren har Starbreeze svårt att försvara sin höga värdering, katastrof om även RAID blir försenat. Förväntningarna hos allehanda forumhjältar 2014 var att både STORM och OTWD skulle lanseras inom ~2-3 år och då stod kursen i hälften av vad den gör nu, å andra sidan har förläggardelen av Starbreeze gått bra vilket ger en finansiell kudde.

Förväntade mig mycket mera av förläggaredelen att det iaf skulle vara minst, minst ett till spel som DBD ute just nu. Tror inte aktien har så mycket mer att ge om inte något magiskt skulle hända med VR. VR är en gigantisk flopp just nu och man skulle ha hållit sig till datorspel där man redan hade en grymt bra vinstmarginal och hade kunnat köra på det spåret endast.
Citera
2017-07-21, 08:41
  #4071
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Skitsnack.

Den senaste Q1 rapporten visar på att StarVR står för 10% av rörelsekostnaderna. Starbreeze står för R&D, marknadsföringen. Acer, som Starbreeze driver joint venture med, står för alla framtida tillverkningskostnader. Med tanke på den potentiella avkastningen som VR kan ge har Starbreeze gjort ett bra val.

Apropå HTC Vive och Oculus är de undermåliga. Har ni ens provat dem? Synfältet är högst begränsat och åksjukan slår hårt knappt efter tio minuter. Inte fan investerar man i sånt B-skit.

Planen för StarVR är att den ska köras på 90Hz och 60 FPS om jag minns rätt. Åksjuka lär inte vara något problem vid såna specs. Tillverkningen ska komma igång mot slutet av 2017.

Att ge bort 5 miljoner kopior av PayDay 2 och sedan lansera Ultimate Edition var ännu ett smart affärsdrag. Spelet har fått en massa nytt blod, och Ultimate Edition har sålt/säljer som smör. Den höll sig på top 5 under några veckors tid på Steams global best sellers. Även nu ligger Ultimate Edition och svävar runt 10-15.

Antisphere fiaskot har mycket att göra med att själva spelet är ospelbart (kontrollerna fungerar inte) för många.

Q2 rapporten nu i Augusti kommer slå rekord. Mark my word. Starbreezes PD2:UE jippo var genialiskt.

Jag har väldigt svårt att förstå den här "stoppa huvudet i sanden" mentaliteten.

StarVR är inte baserad på någon patenterad superduper teknik som är unik för Starbreeze. Det finns en anledning till att alla dom andra drakarna inom VR inte är intresserade av att konkurrera med Starbreeze just nu. Anledning är att det inte är lönsamt.

Kul med en sista suck för payday2. I framtiden skulle väl vinsten skänkas bort till två ungdomar som producerar film på youtube? Vad ska dom tjäna på då? Nyemissioner som dom gått runt på de senaste åren?
Citera
2017-07-21, 09:52
  #4072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag har väldigt svårt att förstå den här "stoppa huvudet i sanden" mentaliteten.

StarVR är inte baserad på någon patenterad superduper teknik som är unik för Starbreeze. Det finns en anledning till att alla dom andra drakarna inom VR inte är intresserade av att konkurrera med Starbreeze just nu. Anledning är att det inte är lönsamt.

Kul med en sista suck för payday2. I framtiden skulle väl vinsten skänkas bort till två ungdomar som producerar film på youtube? Vad ska dom tjäna på då? Nyemissioner som dom gått runt på de senaste åren?

Lönsamheten på StarVR är något vi inte kan förutspå. Men den lär vara positiv. Vad vi vet dock är att HTC Vive, Oculus etc har brutit isen för oss. VR har blivit allt mer vanligare, det syns allt mer på mässor och VR-centra. StarVR avledningen inom företaget är en separat avledningen, och dess existens påverkar inte förläggare/spelutvecklingen i företaget, i princip består den av personal från Infiniteye. Ännu engång kan det påpekas att StarVR står för 10 procent av rörelsekostnaderna i Q1 2017. Risken är relativt liten, potentialen är enorm då dem ej har konkurrenter inom premium VR.

Ett rejäääält suck. Den höll sig som sagt på topp 5 under några veckors tid, och nu håller är den på topp 20. Med tanke på hur mycket Steam omsätter är det inte småslantar som dem tjänar. PD2 är en av de mest spelade spelen på Steam. Även här håller den plats 5-6.

Apropå ditt påstående att vinsten kommer skänkas bort kräver jag källa.

Efter PD2 kommer Raid WW2, StarVR (mot december skulle jag tro), samt drygt 4-5 förläggare uppdrag. Psychonauts 2, Deliver Us the Moon etc.
__________________
Senast redigerad av Skrivboken 2017-07-21 kl. 10:00.
Citera
2017-07-21, 12:51
  #4073
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Lönsamheten på StarVR är något vi inte kan förutspå. Men den lär vara positiv. Vad vi vet dock är att HTC Vive, Oculus etc har brutit isen för oss. VR har blivit allt mer vanligare, det syns allt mer på mässor och VR-centra. StarVR avledningen inom företaget är en separat avledningen, och dess existens påverkar inte förläggare/spelutvecklingen i företaget, i princip består den av personal från Infiniteye. Ännu engång kan det påpekas att StarVR står för 10 procent av rörelsekostnaderna i Q1 2017. Risken är relativt liten, potentialen är enorm då dem ej har konkurrenter inom premium VR.

Ett rejäääält suck. Den höll sig som sagt på topp 5 under några veckors tid, och nu håller är den på topp 20. Med tanke på hur mycket Steam omsätter är det inte småslantar som dem tjänar. PD2 är en av de mest spelade spelen på Steam. Även här håller den plats 5-6.

Apropå ditt påstående att vinsten kommer skänkas bort kräver jag källa.

Efter PD2 kommer Raid WW2, StarVR (mot december skulle jag tro), samt drygt 4-5 förläggare uppdrag. Psychonauts 2, Deliver Us the Moon etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Lönsamheten på StarVR är något vi inte kan förutspå. Men den lär vara positiv. Vad vi vet dock är att HTC Vive, Oculus etc har brutit isen för oss. VR har blivit allt mer vanligare, det syns allt mer på mässor och VR-centra. StarVR avledningen inom företaget är en separat avledningen, och dess existens påverkar inte förläggare/spelutvecklingen i företaget, i princip består den av personal från Infiniteye. Ännu engång kan det påpekas att StarVR står för 10 procent av rörelsekostnaderna i Q1 2017. Risken är relativt liten, potentialen är enorm då dem ej har konkurrenter inom premium VR.

Ett rejäääält suck. Den höll sig som sagt på topp 5 under några veckors tid, och nu håller är den på topp 20. Med tanke på hur mycket Steam omsätter är det inte småslantar som dem tjänar. PD2 är en av de mest spelade spelen på Steam. Även här håller den plats 5-6.

Apropå ditt påstående att vinsten kommer skänkas bort kräver jag källa.

Efter PD2 kommer Raid WW2, StarVR (mot december skulle jag tro), samt drygt 4-5 förläggare uppdrag. Psychonauts 2, Deliver Us the Moon etc.

Jag har jättesvårt att se lönsamheten i StarVR. Den riktar sig inte ens till den breda marknaden. Ska dom dessutom fortsätta att leverera en premium produkt så måste utveckligen fortsätta. Då kommer den aldrig att släppas för hemmabruk eftersom övrig teknik för hemmabruk inte hänger med. Och även om det skulle vara möjligt så skulle övriga tillverkare, med betydligt större budget samt personalstyrka/kompetens, bara knäppa med fingrarna så är dom förbi StarVR som premium produkt. Dom är med all stor sannolikhet redan förbi men på teststadium där även StarVR hör hemma.

Angående mässor så var väl inte ens Starbreeze med på E3 iår. Det är ett tecken på att något är riktigt riktigt fel.

Källan på att dom ger bort pengarna från payday finns i "starstream". Jag måste erkänna att jag stängde av när dom pratade om det så säger dom efteråt att det var ett aprilskämt så får jag väl pudla :-). Men kika gärna och återkom sedan med din egen tolkning, finns säkert på youtube.

Raid är väl mer eller mindre bekräftat försenat nu? Annars är det katastrof med marknadsföringen.
Citera
2017-07-21, 16:36
  #4074
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Raid är väl mer eller mindre bekräftat försenat nu? Annars är det katastrof med marknadsföringen.

Nej inte nödvändigtvis. Det kan fortfarande släppas innan den 30:e augusti då sommaren är slut. De håller på att playtestar spelet just nu. Skulle man släppa spelet i slutet på augusti har de fortfarande tid att hypa spelet. Behöver inte mer än några veckor för att hypa ett spel av denna storleken.
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2017-07-21 kl. 16:42.
Citera
2017-07-21, 18:30
  #4075
Medlem
Tyvärr tror jag Raid kommer att bli sådär / flopp. Det börjar närma sig för COD hypen rejält nu. Hade de varit smarta hade de släppt spelet tidigare iår men de hann de inte. Spelet kommer att försvinna bland COD hypen iallafall nu iår. Sen är det ett bra spel kan det sälja bra över tid.
Citera
2017-07-21, 19:47
  #4076
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Tyvärr tror jag Raid kommer att bli sådär / flopp. Det börjar närma sig för COD hypen rejält nu. Hade de varit smarta hade de släppt spelet tidigare iår men de hann de inte. Spelet kommer att försvinna bland COD hypen iallafall nu iår. Sen är det ett bra spel kan det sälja bra över tid.

Starbreeze styrka har visat med payday2 att man lyckas sälja en produkt under längre tid.

Problemet är bara hur marknaden skulle ta emot ännu en försening.

Börsvärdet bör väl vara runt 1-2miljarder så en halvering av kursen är varken orealistiskt eller omöjligt.
Citera
2017-08-01, 19:51
  #4077
Medlem
Windchesters avatar
Starbreeze skickar ut ett trött PM om StarVR... marknaden belönar med nedgång.

Är Raid bekräftat försenat ännu eller väntar vi fortfarande? Nån som har koll?
Citera
2017-08-08, 18:53
  #4078
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Starbreeze skickar ut ett trött PM om StarVR... marknaden belönar med nedgång.

Är Raid bekräftat försenat ännu eller väntar vi fortfarande? Nån som har koll?

Nu är det bekräftat försenat.

På PC släpps det 28 september
Xbox/PS 18 oktober

Själv sålde jag för över en vecka sedan för jag blev orolig för försening . Marknaden verkade skita i vilket då kursen är upp typ 10%+ på en vecka trots att försening blev mer och mer troligt i och med avsaknad av PM. Nu är förseningen ett faktum men jag tror trots det inte på någon större negativ kursreaktion imorgon, bara en månads försening.
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2017-08-08 kl. 19:04.
Citera
2017-08-10, 07:38
  #4079
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Nu är det bekräftat försenat.

På PC släpps det 28 september
Xbox/PS 18 oktober

Själv sålde jag för över en vecka sedan för jag blev orolig för försening . Marknaden verkade skita i vilket då kursen är upp typ 10%+ på en vecka trots att försening blev mer och mer troligt i och med avsaknad av PM. Nu är förseningen ett faktum men jag tror trots det inte på någon större negativ kursreaktion imorgon, bara en månads försening.

Det intressanta är ändå att ännu en produkt blir försenad. Det är inte direkt imponerande att så många produkter inte klarar av att hålla utvecklingstakten.

Jag ser en väldig risk att flertalet projekt kommer kommuniceras som nerlagda innan året är slut.

Raid är mer eller mindre en WW2 DLC till Payday2 så det blir väldigt intressant att se försäljningen. Vi håller tummarna för bra siffror.

Lycka till i höst ni som vågar er kvar.
Citera
2017-08-10, 10:30
  #4080
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Tyvärr tror jag Raid kommer att bli sådär / flopp. Det börjar närma sig för COD hypen rejält nu. Hade de varit smarta hade de släppt spelet tidigare iår men de hann de inte. Spelet kommer att försvinna bland COD hypen iallafall nu iår. Sen är det ett bra spel kan det sälja bra över tid.
Lol? Varför inbillar du dig att COD har nån som helst inverkan på hur det går för Raid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback