Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 07:29
  #1681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Måste byta skärm på min iPhone 6 då glaset har spruckit.
Funkar en vanlig lcd-skärm lika bra som en orginalskärm? Det skiljer bu lite i pris på dem.

Hur menar du....?

iPhone 6 har en LCD-skärm.

Väljer du nån billig kopia istället för en originalskärm av Apple så riskerar du ju att få en på flera sätt sämre skärm, typ sämre färgåtergivning, sämre kontrast, sämre svärta, sämre ljusstyrka, sämre upplösning, sämre Touch etc etc. Är det verkligen värt det på en så pass dyr lur, att sänka den med piratdelar bara för att spara några hundringar?

Om det bara är skärmen som behöver bytas så tar Apple 1463kr ink hämtning vid din dörr, frakt, och lämna vid din dörr några dagar senare.

Har du möjlighet att själv lämna in den på en Apple Store, så kostar det 1300 nånting.
Citera
2017-12-20, 21:16
  #1682
Medlem
Tänkte mig en kopia som går att köpa för 5-600kr.
Någon som har nån erfarenhet av en billigare skärm?
Citera
2017-12-25, 14:09
  #1683
Medlem
funktioners avatar
Har en Iphone 6 som jag bytt batteriet på en gång tidigare pga att det tömdes fort. För några dagar sedan upptäckte jag att batteriprocenten hoppade från cirka 70% till 1%, men trots att den visade 1% så gick det att använda telefonen i flera timmar innan den dog.
Jag använde den tills den stängdes helt av sig själv och kopplade sedan in den i eluttaget.
När Appleloggan dök upp stängde jag av telefonen för att låta den ladda avstängd.
Nu vägrar den starta alls. Ikonen för lågt batteri dyker upp när jag kopplar i laddaren men den vägrar starta efter flera timmars laddning med olika laddare, i olika uttag och med power+homeknapp-reseten. Den verkar liksom inte ta någon laddning och visar bara lågt batteri.

Tror ni ett nytt batteribyte kan vara lösningen? Vad annars?
Citera
2018-03-11, 14:23
  #1684
Medlem
Har en iPhone 6s som har legat och skräpat hemma då den hade ett dåligt batteri och laddningsport. Valde att byta dessa själv då jag alltid vill lära mig nya saker och garantin har ändå gått ut.

Öppnade upp den och byte ut batteriet samt hela delen med laddningsporten, AUX etc. Allt fungerar klockrent förutom att när man ringer ett samtal så hör den man ringer till ett konstigt ljud som bäst går att beskriva som "rinnande vatten". Det är inte konstant för så fort personen i andra telefonen börjar prata så blir det tyst, väntar man sedan 2 sekunder så kommer det konstiga ljudet.

Detta problem uppstår endast när man ringer ett samtal och håller telefonen emot örat. Sätter man igång högtalaren istället så blir ljudet klockrent och det är klockrent ljud om man använder röstmemo.

Hoppas att någon sitter inne på ett bra svar
Citera
2018-03-11, 21:11
  #1685
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban2
Har en iPhone 6s som har legat och skräpat hemma då den hade ett dåligt batteri och laddningsport. Valde att byta dessa själv då jag alltid vill lära mig nya saker och garantin har ändå gått ut.

Öppnade upp den och byte ut batteriet samt hela delen med laddningsporten, AUX etc. Allt fungerar klockrent förutom att när man ringer ett samtal så hör den man ringer till ett konstigt ljud som bäst går att beskriva som "rinnande vatten". Det är inte konstant för så fort personen i andra telefonen börjar prata så blir det tyst, väntar man sedan 2 sekunder så kommer det konstiga ljudet.

Detta problem uppstår endast när man ringer ett samtal och håller telefonen emot örat. Sätter man igång högtalaren istället så blir ljudet klockrent och det är klockrent ljud om man använder röstmemo.

Hoppas att någon sitter inne på ett bra svar
När du kör högtalare/röstmemo så används inte mikrofonen som sitter bredvid aux-uttaget utan en annan.
Citera
2018-03-11, 22:09
  #1686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
När du kör högtalare/röstmemo så används inte mikrofonen som sitter bredvid aux-uttaget utan en annan.

Hmm fick för mig att det var samma mikrofon till samtalet/röstmemo men att det skiljde sig när man använde högtalaren. Men då verkar det vara en dålig mikrofon på den jag fick. Får se om jag kan få en ny skickad till mig!

Tack för svar!
Citera
2018-03-13, 23:07
  #1687
Medlem
karatekungens avatar
Har en iPhone 6 Plus som precis har fått en ny Kina-skärm där touchID slutat fungerar. (Använder samma gamla Home-knapp)

Historia:
  • Jag råkade förstöra metall shield flex, så köpte en ny på eBay.
  • Home-knappen fungerar och jag får heller inget felmeddelande ang. touchID när jag startar mobilen
  • Har provat att helt fabriksformatera mobilen och problemet kvarstår.'

Borde inte touchID nästan fungera i och med att jag inte får något felmeddelande när mobilen startas om?
Citera
2018-05-07, 21:54
  #1688
Medlem
Har en 5s som är några månader gammal. För en månad sen började den tappa iOS, lyckades få igång den igen men efter ett tag så tappar den det igen. Har nu 11.3.1. Nu tappar den iOS flera gånger om dagen... finns nån som har nått tips eller är det bara skicka iväg den?
Citera
2018-05-13, 18:29
  #1689
Medlem
koxlzs avatar
Har en iPhone 5S med trasig skärm som ligger och skräpar i lådan.. tänkte beställa hem en billig piratskärm till den bara för att ha som reservtelefon.

Fråga: Hur svårt är det att bytta själv? Har ingen vana av telefonreparationer men har inte tummen mitt i handen heller. Har kollat dvs. videos på youtube och det ser ju inte sådär jättesvårt ut, men kan va bra att få input från någon som har erfarenhet?

Tack på förhand
Citera
2018-05-13, 19:41
  #1690
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koxlz
Har en iPhone 5S med trasig skärm som ligger och skräpar i lådan.. tänkte beställa hem en billig piratskärm till den bara för att ha som reservtelefon.

Fråga: Hur svårt är det att bytta själv? Har ingen vana av telefonreparationer men har inte tummen mitt i handen heller. Har kollat dvs. videos på youtube och det ser ju inte sådär jättesvårt ut, men kan va bra att få input från någon som har erfarenhet?

Tack på förhand
Det är inte så svårt. Det du måste ha med dig i bakhuvudet, speciellt med 5S är att den har Touch-ID jämfört med en vanligt Iphone 5. Så när du öppnar skärmen i underkant så måste du vara väldigt försiktig för den kabeln är inte lång som går till Touch-ID. Sen får du vara väldigt försiktig med Touch-ID kontakten för den är väldigt känslig och är lätt att skada. Sen rekommenderar jag att du stänger av Touch-ID innan du gör en skärmreparation för skulle kabeln eller kontakten göra skada så försvinner den funktionen helt och som värst kan du komma att inte komma in i telefonen mer, och det behövs inte mycket.

Efter att du tagit bort Touch-ID så tar du bort kontakten till batteriet. Sen är det inga konstigheter. Tänk även på att ta ur SIM-kortet innan du börjar reparera, och att du ansluter till wifi innan du stoppar in SIM-kortet igen, annars kan du komma i en datum-bugg.
__________________
Senast redigerad av deadhead. 2018-05-13 kl. 19:44.
Citera
2018-06-01, 13:27
  #1691
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Har en Iphone 6 plus 128 gb som började skriva egna bokstäver på skärmen av sig själv vilket ledde till att den blev avaktiverad. Efter ett antal misslyckanden så blev den helt avaktiverad och står på skärmen att jag ska ansluta till Itunes.

Sagt och gjort, testat detta ett antal gånger, men varje gång jag laddar ner den sk. återställningsfilen så tar det för lång tid och detta avbryts.

Vad gör Apple och Indiern på hörnet som vill ha 500 kr för att ansluta till Itunes för att se felet? Indiern har hjälpt mig tidigare med dotterns tidigare telefon, men vill klara av detta själv.

Har fått en felkod som jag tytt till att det är något knas med server mellan apple och min säkerhet och man kan ta sig ur det, men hur? Har windows 10 och iOs nånting. Funkar inte på något.
Citera
2018-06-01, 13:28
  #1692
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Har en Iphone 6 plus 128 gb som började skriva egna bokstäver på skärmen av sig själv vilket ledde till att den blev avaktiverad. Efter ett antal misslyckanden så blev den helt avaktiverad och står på skärmen att jag ska ansluta till Itunes.

Sagt och gjort, testat detta ett antal gånger, men varje gång jag laddar ner den sk. återställningsfilen så tar det för lång tid och detta avbryts.

Vad gör Apple och Indiern på hörnet som vill ha 500 kr för att ansluta till Itunes för att se felet? Indiern har hjälpt mig tidigare med dotterns tidigare telefon, men vill klara av detta själv.

Har fått en felkod som jag tytt till att det är något knas med server mellan apple och min säkerhet och man kan ta sig ur det, men hur? Har windows 10 och iOs nånting. Funkar inte på något.
Har du inköpskvittot kvar så kan Apple låsa upp den åt dig. Tvivlar att Indiern kan hjälpa dig då telefonen måste kopplas in mot den dator den senast var inkopplad mot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback