2008-11-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Pma mig nästa gång så kommer jag

Hehe det är inte alls omöjligt att jag gör det...
Citera
2008-11-14, 18:02
Medlem
Gargameliks avatar
Har nu testat Pol Roger 99 och Pol Roger BdB 99. BdB var helt ok, trevlig, mycket lätt. Dock var den vanliga en klar besvikelse och ingenting jag rekommenderar, väldigt intetsägande och knappt nån eftersmak alls :/
Citera
2008-11-15, 20:53
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorn
Skönt att någon ökar dosagen i alla fall, trenden är ju definitivt att minska, eller göra manzanillasmakande Zero Dosage....

Nej, jag håller faktiskt inte med dig där, jag tycker att det är väldigt synd att man börjat höja dosagen. Det tar bort mycket av den elegans som finns i produkten.

Många Zero Dosage är helt fantastiska viner, det är när man råkar ut för producenter som har dålig fruktråvara som det börjar bli konstigt med smakerna. Men, som med allt annat, Zero Dosage är inte för alla! Personligen föredrar jag skumpa som har någonstans mellan 4 - 8 g per liter. Men det varierar mellan producenter naturligtvis.
Citera
2008-11-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Nej, jag håller faktiskt inte med dig där, jag tycker att det är väldigt synd att man börjat höja dosagen. Det tar bort mycket av den elegans som finns i produkten.

Många Zero Dosage är helt fantastiska viner, det är när man råkar ut för producenter som har dålig fruktråvara som det börjar bli konstigt med smakerna. Men, som med allt annat, Zero Dosage är inte för alla! Personligen föredrar jag skumpa som har någonstans mellan 4 - 8 g per liter. Men det varierar mellan producenter naturligtvis.

Jag dricker inte vanliga Bille så ofta. Stadardrosén tycker jag är bra. Har inte alls tänkt på dosagen i den. Kommentaren var mer i allmänhet, det känns som att alltför många sänker dosagen per automatik idag, något som verkligen inte behövs.
Citera
2008-11-16, 11:47
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorn
Jag dricker inte vanliga Bille så ofta. Stadardrosén tycker jag är bra. Har inte alls tänkt på dosagen i den. Kommentaren var mer i allmänhet, det känns som att alltför många sänker dosagen per automatik idag, något som verkligen inte behövs.

Håller med dig, standardrosén är väldigt trevlig. Men att många producenter generellt skulle sänka dosagen håller jag inte med om, kan du komma med några exempel på producenter som sänkt dosagen i sina produkter?

Och då menar jag inte att de har infört en ny produkt, som en extra brut eller zero dosage, i sortimentet utan snarare fipplat med en existerande.

Jag är intreserad då det går helt stick i stäv med mina högst ovetenskapliga och absolut inte bekräftade antaganden.
Citera
2008-11-17, 00:43
Medlem
Tjena tjena
Letar efter dessa två flaskor:

Armand de Brignac "Ace Of Spades" Brut GOLD
Louis Roederer "Cristal"

Har kollat med systembolaget, men de säger att de inte vet när de kommer ta in dessa igen. Vet någon, hur jag får tag i dom på lättast sätt? Någon sida på internet att rekommendera eller så?`

Tack på förhand. Mvh Jocke
Citera
2008-11-17, 07:24
Medlem
FNGs avatar
För Armand de Brignac så kan du alltid prata med Kåre på Spruce Up som importerar skiten till Sverige. Cristal kan du köpa exempelvis på www.frw.co.uk för ungefär 1700 spänn flaskan.
Citera
2008-11-17, 08:49
Medlem
FMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGrande
Tjena tjena
Letar efter dessa två flaskor:

Armand de Brignac "Ace Of Spades" Brut GOLD
Louis Roederer "Cristal"

Cristal Rosé släpptes precis, men de tog bara in kanske 30 flaskor så om du inte köade fick du nog ingen. Själv tycker jag det är "liiite" för dyrt.
http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Har dock köpt vanlig Cristal 2000 för 1450 på SB tidigare. Ej druckit.
Den finns också på TaxFree på Arlanda, dammiga flaskor som stått i värmen, samma pris. Så ta en resa utanför EU och köp.

Armand de Brignac har jag inte provat men som sagt Kåre fix it.
Hela London är fyllt också. Gissar att det är en sån kändishypad flaska.
Sälj in det till kändisarna (dvs. köp dom) och sen lanserar du det som deras favvoskumpa, släng lite guld på flaskar och associera till poker så kommer framgången med försäljning?

Lyssnar dock gärna till varför det är skit?
Citera
2008-11-17, 08:55
Medlem
FMMs avatar
Nån som vet när Cristal 2002 kan tänkas släppas i Sverige förresten?
Citera
2008-11-18, 00:20
Medlem
Citat:
För Armand de Brignac så kan du alltid prata med Kåre på Spruce Up som importerar skiten till Sverige. Cristal kan du köpa exempelvis på www.frw.co.uk för ungefär 1700 spänn flaskan.

Tack så jättemycket för snabb och bra hjälp.
Har du beställt champagne från www.frw.co.uk någon gång?
Och hur fungerade leveransen och leveranstiden?

Mvh Jocke
Citera
2008-11-18, 17:40
Medlem
FNGs avatar
Du får själv stå för att ordna transporten, de brukar kunna hjälpa till med numret till en transportfirma, Seabrook exports tror jag den heter om jag inte missminner mig. Bekanta som brukar handla där väntar tills de köpt på sig en viss kvantitet och plockar hem en större mängd per tillfälle, då får du ner kostnaden per flaska. Är det dock bara en flaska du ska ha hem så vettetusan vad det går loss på.

De brukar också ha en minimisumma som man måste handla för, kommer i dagsläget inte ihåg hur mycket den är. Men ska du ha några flaskor Cristal så ordnar det sig säkert. De är också en grossist så oftast brukar det säljas hela lådor av prylarna, men det händer att det är enstaka flaskor också.

När du räknar priset så får du tänka på att allt är angivet ex cellar, dvs utan skatter och avgifter om ej annat anges. rätt pris får du genom att ta:
pris £ + skatt (£20 per låda/antal flaskor) x 1,17 (engelsk moms) x 12.2 (£)

Sen tillkommer transportkostnad, kom ihåg att du måste betala in svensk alkoholskatt också, men det är ca 16 spänn per pava.

Lycka till!
Citera
2008-11-21, 00:57
Medlem
Citat:
Jag är intreserad då det går helt stick i stäv med mina högst ovetenskapliga och absolut inte bekräftade antaganden.

Ptja, det är ju inte så att jag provat mig igenom hela registret. Men jag tycker mig märka det i en hel del flaskor.

Både Tom Stevenson och Terry Theise har skrivit en del om det dock. Stevenson i sin guidebok och Theise i sin 2008 champagnekatalog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in