Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-11, 15:09
  #1
Medlem
infected88s avatar
Jag har bott i Israel i sex år och det händer ofta att folk kommer med åsikter om det lilla kontroversiella landet utan att ha en aning om vad dem snackar om. Klart folk har rätt till en åsikt men se fan till att ha lite koll på läget först. Jag har vart med om två terroristattentat. Den ena hörde jag bara smällen av (såg lite kroppsdelar senare), den andra så sköt dem på byggnaden jag var i.

Är ni inte intresserade eller om ni tycker tråden är korkad/tråkig kan ni väl bara skita i att posta.

Fråga på...

Visste inte riktigt vart jag skulle posta så det fick bli här. Mod kan ju flytta på den om det var fel.
Citera
2010-12-11, 15:12
  #2
Medlem
Har dom el i Israel?
Citera
2010-12-11, 15:12
  #3
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infected88
Jag har bott i Israel i sex år och det händer ofta att folk kommer med åsikter om det lilla kontroversiella landet utan att ha en aning om vad dem snackar om. Klart folk har rätt till en åsikt men se fan till att ha lite koll på läget först. Jag har vart med om två terroristattentat. Den ena hörde jag bara smällen av (såg lite kroppsdelar senare), den andra så sköt dem på byggnaden jag var i.

Är ni inte intresserade eller om ni tycker tråden är korkad/tråkig kan ni väl bara skita i att posta.

Fråga på...

Visste inte riktigt vart jag skulle posta så det fick bli här. Mod kan ju flytta på den om det var fel.

Är israeler kontroversiella och måna om att inte rasblanda inom familjen? Hur tolererar dem någon som har ett uppenbart nordiskt utseende som är blond och blåögd?
Citera
2010-12-11, 15:13
  #4
Medlem
Ode-Ns avatar
Kan du inte berätta lite allmänt om livet där?
Citera
2010-12-11, 15:14
  #5
Medlem
Svizzeras avatar
är det inte rätt torrt och dammigt där?
Citera
2010-12-11, 15:15
  #6
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Hur yttrar sig hatet mot Palestina hos gemene man? Hur stor andel hyser agg mot Palestina tror du?
Citera
2010-12-11, 15:16
  #7
Medlem
Min moster bor där sedan 25 år så har väll egentligen inte så mycket att fråga om, hon flyttade dit för kärleken, hur kommer det sig att du flyttade till Israel?

EDIT: Stavfel
Citera
2010-12-11, 15:20
  #8
Medlem
ICanHass avatar
Sista utvägen -► Resor
//Mod
Citera
2010-12-11, 15:24
  #9
Medlem
infected88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerra
Har dom el i Israel?

Haha ja det är klart.

Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Är israeler kontroversiella och måna om att inte rasblanda inom familjen? Hur tolererar dem någon som har ett uppenbart nordiskt utseende som är blond och blåögd?

Dem flesta bryr sig inte om rasblandning. Att vara blond och blåögd är enbart positivt och anses ytterst attraktivt

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Kan du inte berätta lite allmänt om livet där?

Nja, kanske senare. Om jag orkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
är det inte rätt torrt och dammigt där?

Nej det är det inte. Möjligen i öknen.

Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Hur yttrar sig hatet mot Palestina hos gemene man? Hur stor andel hyser agg mot Palestina tror du?

Dem flesta ogillar palestinier men har ingenting emot Israeliska araber. Vänstern är dock väldigt propalestinisk.

Citat:
Ursprungligen postat av xenith
Min moster bor där sedan 25 år sedan så har väll egentligen inte så mycket att fråga om, hon flyttade dit för kärleken, hur kommer det sig att du flyttade till Israel?

Började med att jag åkte till en kibbutz för en billig semester men jag trivdes så bra så jag stannade.
Citera
2010-12-11, 15:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infected88
Började med att jag åkte till en kibbutz för en billig semester men jag trivdes så bra så jag stannade.

Fan va kul! Var så det började för min moster också. Har faktiskt egna planer på att åka till en kibbutz nu till hösten redan. Antar att du rekommenderar detta?
Citera
2010-12-11, 15:48
  #11
Medlem
infected88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nödvändigt att starta en ego-tråd som man från starten inte orkar vara engagerad i

Hade tänkt mig lite mer specifika frågor med korta svar men du har rätt.

Livet i Israel är inte så farligt som folk tror. Sanningen är att det är fler som dör av trafikolyckor än terroristattentat. Vissa vägrar åka buss för dem är rädda för självmordsbombare som ofta riktar in sig på bussar men det är farligare att åka taxi. Iaf statistiskt sett.
Jag älskade värmen och var fascinerad av den israeliska mentaliteten. Israeler är högljudda och oblyga. Dem är raka motsatsen till svenskar enligt mig. Dem kör som galningar och är inte blyga med tutan. Om en Israel ser en bekant på andra sidan gatan så går dem inte över för att hälsa. Dem skriker istället. Har sett folk hålla en hel konversation på det sättet. Ekonomin är knappast så bra som sveriges men det går att leva rätt bra med en normal lön. En vanlig lön ligger runt 7000 shekel, motsvarande 14000:- ungefär. Men det räcker längre än vad det gör här. Mat och kläder är billigare än här. Fast kött och märkeskläder dyrare. Bilar är skitdyra. Dem kostar nästan dubbelt så mycket som här.

Citat:
Ursprungligen postat av xenith
Fan va kul! Var så det började för min moster också. Har faktiskt egna planer på att åka till en kibbutz nu till hösten redan. Antar att du rekommenderar detta?

Absolut. Ett måste enligt mig
Citera
2010-12-11, 15:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infected88
Absolut. Ett måste enligt mig

Hur länge bodde du på kibbutzen? 3 månader-6månader?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1387149

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback