2010-12-11, 01:56
Medlem
polygritangs avatar
Hej alla glada!

Nu är det dags att uppdatera utrustningen lite inför säsongen

Jag är ute efter (som många andra, men inte hittat tillfredsställande svar i andra trådar) ett par allroundskidor. Jag har åkt skidor sedan jag lärde mig att gå så jag har inga större problem med att ta mig nedför backarna. Jag har desto större problem med att välja vilka skidor jag ska satsa på.

Jag åker mycket pist, kanske 75% vanligtvis, men ska under denna vinter till Frankrike och utforska Val Thorens utbud av såväl pist, puder och testa lite park.

Jag vill ha ett par skidor som inte skäms för sig i pisten men som också funkar i puder, samt lite hoppande (med lite menar jag just lite, det jag kommer satsa mest på är pist och puder).

Jag är ca. 190 cm lång och väger runt 80 kilo. Jag är en medelgod åkare som inte brukar ha några större problem att ta mig nedför det jag ställs framför (kanske inte alltid ser så vackert ut men det är en annan sak )

De lagg jag tittat på är ett par Armada El Ray med Marker Griffon bindningar. Då min ekonomi är rätt stram så är min maxbudget för skidor och bindningar runt 4500:-. El Ray + Griffon =ca. 4200:- från Sport-Conrad med frakt (priset är ett paketpris som man får fram när man satt ihop ett paket).

Armada El Ray
http://www.sport-conrad.com/page/pro...shop/prod/1535

Marker Griffon
http://www.sport-conrad.com/page/pro...shop/prod/1863

Så min fråga är som rubriken lyder, tror ni att detta kan vara något för mig?
Eller som den vanliga frågan lyder, om ni inte tycker detta verkar speciellt bra, kan ni ge mig tips på andra kombinationer som kan passa mig i den prisklassen ?

Tacksam för svar !

(Ledsen för långt inlägg btw, insåg inte hur mkt jag pladdrade på :S)
Senast redigerad av polygritang 2010-12-11 kl. 02:01.
Citera
2010-12-11, 02:53
Medlem
olucks avatar
köp ett par dyrare lagg och billigare bindning...
Citera
2010-12-11, 02:57
Medlem
polygritangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oluck
köp ett par dyrare lagg och billigare bindning...

Nått tips på dyrare och bättre skidor och billigare okey bindningar ?
Citera
2010-12-11, 11:32
Medlem
tjock-steffes avatar
Marker är onödigt dyra jämfört med t.ex. Salomon eller Look och de är inte märkvärdigt bra heller så köp inte dom. Köp en bindning som klarar av din vikt och åkstil och undvik bindningar som är till för barn och småtjejer (farligt!). Oftast säljs skidor i paket med rena skitbindningar bara för att det ska bli billigt. Söndertrasade korsband är inte kul och du kommer ha besvär resten av livet (vis av egen erfarenhet...)

Varför tittar du på El Ray? Har du provkört dom tidigare? De har ju inte nåt större rykte om sig.

Man kan få förra årets modell av Rossi S5, Dynastar Sultan, Scott Punisher eller Blizzard Titan för rimliga pengar hos t.ex. skidad.com

Tänk på att ta till lite i längd på skidan om du vill få flyt i puder och att det försvinner 10cm i åkyta på en twintip. Du behöver en skida med 'lagom' styvt flex runt 190 i längd och lite rejälare midja, 90-100mm kan vara lagom.

Scott med PX14 för drygt 4000:- exempelvis: http://skidad.com/visa_produkt.asp?t...&id=98&lang=sv
Senast redigerad av tjock-steffe 2010-12-11 kl. 11:37.
Citera
2010-12-12, 02:16
Medlem
Skippa marker bindningarna.. Kostar mycket och håller inte fullt ut. Har själv vart med om att de har spruckit och pajjat totalt, vet även andra som har råkat ut för samma sak. Hände mig två gånger, såg sedan när jag sökte runt lite om vanliga fel med just dom bindningarna, att dom är "kända" för att gå sönder på det stället som dom gjorde för mig båda gångerna
Citera
2010-12-16, 13:00
Medlem
Kul med nya skidor! hade jag varit du hade jag kikat närmare på dessa:

Dynastar Sultan 85
Nordica Enforcer
Scott Mission
Citera
2010-12-16, 13:06
Medlem
Kolla på k2 Kung Fujas sjukt bra allroud skida, bra i pisten, mjuka och lekfulla för park och lite rocker (förböjning) så att de flyter bättre i lössnön. om de e för dyra kan du alltid kolla köp och sälj delen på www.freeride.se där brukar det finnas bra skidor till lite billigare pris.
Citera
2010-12-16, 13:31
Medlem
polygritangs avatar
Tack för alla grymma svar De gav mig verkligen en tankeställare.

Anledningen till att jag kollade på El Ray var av den enkla anledningen att jag tyckte det var ett schysst pris, inget annat.

Men med hjälp av era tips och massivt sökande runt på nätet blev det till slut ett par Rossignol Bandit SC80 med ett par Look NX11 bindningar från www.skidad.se.
Anledningen till detta val var främst att det var ett av få par som fanns i längre längder (köpte 180 cm), och att om jag ska vara ärlig mot mig själv så blir det för det mesta pist åkning tyvärr.

Men tack än en gång för tipsen
Citera
2011-04-12, 23:21
Medlem
Jag antar att du redan köpt skidor men ifall du inte har det så måste jag ändå varna dig!

Det jag hittills har sett i tråden är förmodligen det dummaste jag någonsin hört, om du vill ha kvar dina knän så är en bra bindning att föredra, en medelgod åkare klarar sig aldrig någonsin på ett par look nx 11 (som för övrigt är en riktig skitbindning). Själv kör jag på ett par Marker Jester på mitt ena par skidor och salomon sth 16 på mina andra. Båda är utmärkta bindningar men måste säga att jag föredrar Salomon bindningarna.

Om du känner att en DIN skala på 16 är lite väl mycket så tycker jag att du kan kolla på antingen Marker Griffon eller ett par Sth 14 Driver.

Angående skidorna så ÄR El Rey en bra skida för nybörjare/medelåkare inget för den mer extrema men en skida som fungerar bra för sitt pris. Skulle kolla på www.sport-conrad.com om jag var du för dom brukar ha riktigt billiga skidor så här års!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in