Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-12-25, 11:09
  #37
Medlem
Mr.Swedens avatar
Självklart skriver en journalist som i åratals presterat undermåliga texter en synnerligen läsvärd bok.
Citera
2016-12-30, 07:15
  #38
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Tack för den!

Jag kan ju gissa varför jag inte har sett den rekonstruktionen och förklaringen hamrats ut dygnet runt i svensk MSM.


Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag skrev inlägget för att påvisa hur både "verklighet" och vetenskap används för att göra fint det som man vill ska vara fint.

Nu hux flux från ingenstans kommer denna artikel från Karin Bojs, vetenskapsredaktionen in på SVT:s huvudsida idag, de är onda Neandertalarna
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ne...var-kannibaler

Citat:
Tidigare fynd har visat att neandertalarna utövat kannibalism även i nuvarande Spanien och Frankrike, men fynden är de första i norra Europa, och publicerades i somras.

Jag tycker annars att vissa av de artiklar Karin Bojs skriver är riktigt bra och innehåller saker som det är svårt att hitta på nätet.
Tex nu idag, nyheten på Svt att Elbilar totalt har större miljöpåverkan än en bra bensin/dieselbil, pga miljöpåverkan vid tillverkning samt vid brytning av de metaller som används i dem, där får hon en stjärna i kanten.
Citera
2017-01-11, 18:31
  #39
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fick en bok av henne i julklapp. "Svenskarna och deras fäder" Är det nått att ha?

Jag tyckte boken var bra. Betydligt bättre än "Min europeiska familj". Den sistnämnda är full av politiskt korrekt trams. Författarinnan beklagar och förfasar sig över att vikingarna tog slavar, tar avstånd från vetenskapsjournalisten Nicholas Wade (eftersom denne har tagit upp kontroversiella ämnen), och drar upp nazisternas "politiska" forskning i tid och otid. Det sistnämnda är en smula komiskt då dagens forskning har blivit alltmer politiserad. Inte minst inom de områden som Karin Bojs själv bevakar.

Men som sagt "Svenskarna och deras fäder" är bra. Mer fakta och färre moraliska pekpinnar i den.
Citera
2017-01-11, 20:46
  #40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Jag tyckte boken var bra. Betydligt bättre än "Min europeiska familj". Den sistnämnda är full av politiskt korrekt trams. Författarinnan beklagar och förfasar sig över att vikingarna tog slavar, tar avstånd från vetenskapsjournalisten Nicholas Wade (eftersom denne har tagit upp kontroversiella ämnen), och drar upp nazisternas "politiska" forskning i tid och otid. Det sistnämnda är en smula komiskt då dagens forskning har blivit alltmer politiserad. Inte minst inom de områden som Karin Bojs själv bevakar.

Men som sagt "Svenskarna och deras fäder" är bra. Mer fakta och färre moraliska pekpinnar i den.


Jo, nu har jag läst den, från pärm till pärm och jag är benägen att hålla med. Mycket av den senaste forskningen och lite av pekpinnar, kanske därför Boys haft en medförfattare.

Jag säger att boken är läsvärd.

Länk till boken: http://www.adlibris.com/se/bok/svens...-9789100167547
Citera
2017-11-10, 00:10
  #41
Medlem
Drozds avatar
Jag ångrar att jag startade denna tråd, jag gjorde det i affekt efter att ha läst någon klimatalarmistisk artikel av Bojs i DN (klimathysterin är religion på DN, så det bör man ha överseende med).
Karin Bojs har skrivit många bra artiklar och är en förträfflig vetenskapsjournalist. Finns med all sannolikhet inget ont att säga om denna skötsamma och stiliga kvinna.
Citera
2017-11-10, 04:50
  #42
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag ångrar att jag startade denna tråd, jag gjorde det i affekt efter att ha läst någon klimatalarmistisk artikel av Bojs i DN (klimathysterin är religion på DN, så det bör man ha överseende med).
Karin Bojs har skrivit många bra artiklar och är en förträfflig vetenskapsjournalist. Finns med all sannolikhet inget ont att säga om denna skötsamma och stiliga kvinna.
Respekt!
Citera
2017-12-25, 13:13
  #43
Medlem
Karin Böjs är direkt plågsam att läsa med sin förtäckt ideologiserade, hurtiga svada och sitt minst sagt selektiva och förenklande sätt att ta sig an tunga vetenskapliga frågor. Men det djupare problemet är inte att hon är en dålig och halvbildad journalist utan att vetenskapsjournalistik och debatter om vetenskap, historia, humaniora osv har så eländigt låg status i svensk MSM numera.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2017-12-25 kl. 13:16.
Citera
2023-01-07, 20:11
  #44
Medlem
Väldigt sexig i På Spåret igår!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback