Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-09, 22:25
  #1
Medlem
Josefin Brink, vänsterpartist, kommenterar fallet Assange:

Josefin Brink (V): Tragiskt med vänsterikoner som hyllar Assange
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...hyllar-assange


Hon har tagit ställning mot Assange eftersom hon är en feminist. En man som blivit beskylld för våldtäkt - han måste alltså vara skyldig!



Jag satt och funderade på var hur feminister, drivna av hat mot män och andra komplexer, har lyckats urvattna begreppet "våldtäkt".

En person, "Init", kommenterar hennes artikel i Newsmill:
Citat:
"Enligt denna teori skulle alltså två unga kvinnor på något sätt ha tubbats av någon - CIA i samarbete med en hemlig feministisk maffia inom rättsväsendet? - att göra falska anmälningar mot Assange"

Det behöver inte alls vara något så konspiratoriskt, det kan handla om vanlig simpel hämnd för att Assange låg med flera kvinnor på bara några dagar.

För en sak är ju klar. Vid en ordinär våldtäkt är det knappast kutym att offret går på kräftskiva med våldtäktsmannen dagen efter att den s.k. våldtäkten ägt rum. Inte nog med detta, offret skriver dessutom på Twitter under kräftskivan om att hon är på fest med "världens coolaste personer". Enligt uppgift har hon i efterhand försökt radera sitt Twitter-konto, eller iaf inläggen från kräftskivan. Tycker du att det låter som ett normalt efterspel till en våldtäkt eller ett fall av sexuellt ofredande?

Personen har inga planer på att anmäla Assange förrän hon träffar en annan kvinna och får reda på att hon också haft sex med Assange under samma period som den första kvinnan hade sex med honom. Då ilsknar båda till och går till polisen för att undersöka om de kan tvinga Assange till HIV-test. Polisen tycker dock att det är våldtäkt och andra sexbrott, och driver sedan detta vidare på egen hand, då det faller under allmänt åtal.


Lägg till turerna med att först vara anhållen i sin frånvaro, för att sedan mindre än 24 timmar senare vara en fri man igen, och sedan några veckor senare åter anhållen i sin frånvaro, sockrat med en Interpol-efterlysning och en Europeisk Arresteringsorder, precis i samband med att Assange planerat att släppa cablegate-dokumenten.

Du tycker inte att det här är det minsta konstigt eller anmärkningsvärt, utan precis enligt mallen för radikalfeminister så går du direkt till angrepp mot de "hemska männen" som försvarar "sexbrottslingen Assange". Du går genast i försvarsställning för de "stackars kvinnorna", som båda blev upprörda först efter att de fått reda på att han varit promiskuös, och den ena t.o.m. går på fest med "våldtäktsmannen" kvällen efter "våldtäkten".

Det här är knappast något simpelt våldtäktsfall, och sålunda alldeles för tidigt att sätta sig till doms över någon. Man kan helt enkelt konstatera att det finns många märkliga delar av den här historien som behöver redas ut noggrannt innan man kan döma någon.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...hyllar-assange



Jag tycker utvecklingen är tragisk och att det som händer är ett hån mot människor som verkligen blivit våldtagna.


Sverige ska tydligen ha bland världens högsta våldtäktsstatistik i nivå med vissa afrikanska länder ... förklaringen till siffrorna ska vara hur man ändrat definitionen av våldtäkt på senare tid.
__________________
Senast redigerad av Solidgrund 2010-12-09 kl. 22:33.
Citera
2010-12-09, 22:30
  #2
Medlem
Falska beskyllningar om våldtäkt förekommer ofta:

Citat:
"Näst intill omöjligt få upprättelse"
Publicerad 2010-08-24 19:11

Åtalet mot en bekant blev startskottet för Thérèse Juels bok om rättssäkerhet.

I sin bok ”Fällda för sexövergrepp – om rättsfall i Sverige” vill Thérèse Juel uppmärksamma vad hon anser är ett "pågående systemfel". Det hela började med att en bekant åtalades för våldtäkt.

- När jag så småningom blev insatt i målet upptäckte jag att anmärkningsvärt många detaljer och händelser som talade till min bekants fördel, helt hade lämnats utan intresse i förundersökningen.

I sin bok belyser Thérèse Juel tio olika rättsfall där män som alla dömts för sexbrott. Hon anser att bokens kanske viktigaste kärnfråga handlar om trovärdighetsbegreppet.

- Ofta gör domstolarna så kallade trovärdighetsbedömningar och lägger dem till grund för sina domskäl jämte uttrycket att uppgifterna som lämnats är tillförlitliga.

Juel vill visa hur svagheter och orimligheter tillsammans med det subjektiva begreppet trovärdighet kan läggas till grund för en fällande dom.

Författaren menar att flera av de iakttagelser som presenteras i JK:s utredning ”Felaktigt dömda” kan appliceras i hennes fallbeskrivningar. Några av iakttagelserna är bristfälliga undersökningar, vaga gärningsbeskrivningar, domar som grundats på ofullständigt underlag och otillräcklig granskning av målsägandeberättelse.

Enligt Thérèse Juel har den svenske medborgaren inte heller en fullgod möjlighet att pröva det offentligas handlande.

- På grund av den rådande orubblighetsprincipen är det nästintill omöjligt att få upprättelse, säger hon. Dåligt underbyggda domar i tingsrätt och hovrätt blir rättfärdigade när de når till Högsta domstolen, vars främsta riktmärke tycks vara att laga vunnen dom inte ska rubbas. Oavsett hur väl genomarbetad, och med nya omständigheter presenterad, en resningsansökan än är.

- Upprepade gånger har jag kunnat lägga märke till hur en målsägandes trovärdighet lett till hinder av objektiviteten i den rättsliga processen. Där det som talat till den tilltalades fördel helt ignorerats.
http://www.dagensjuridik.se/2010/08/...fa-upprattelse
Citera
2010-12-09, 22:32
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Vi kommer förhoppningsvis äntligen få till en lagstiftning som markerar att det krävs att båda är villiga för att samlaget skall vara lagligt - jag håller tummarna för att den går igenom.
Med hänsyn till hur rädda vissa män tycks vara för denna lag så tror jag den är absolut nödvändig -- dessutom kanske den kan vara till nytta för dessa mäns kommande sexualpartners också. Det innebär ju att de måste lägga en viss del av egoismen på hyllan och faktiskt vara lite lyhörd för partnern.

Gällande Assange - så är det en konspiration så ligger han i så fall själv bakom den. Titta på damernas ideologiska hemvist och fråga dig själv hur hög sannolikheten är för att de skulle gå i USA:s ledband. Dessutom är det Assange som tjänar på publiciteten och ingen annan. Han vill bli martyr.
Citera
2010-12-09, 22:38
  #4
Medlem
Det som kallas våldtäkter i dagens samhälle är en sexuell akt mellan två personer som är redan bekanta med varandra.
Citera
2010-12-09, 22:39
  #5
Moderator
sosweets avatar
Intressant läsning. Om det nu förhåller sej som det stod skrivet lär han väl aldrig kunna bli fälld för våldtäckt får man innerligt hoppas. Låter mer som tjejerna är ute efter en stund i media och/eller skadestånd.
Citera
2010-12-09, 22:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Intressant läsning. Om det nu förhåller sej som det stod skrivet lär han väl aldrig kunna bli fälld för våldtäckt får man innerligt hoppas. Låter mer som tjejerna är ute efter en stund i media och/eller skadestånd.


Jo, i Sverige är det vanligt förekommande att man bli oskyldigt dömd. Läs inlägg #2.



Citat:
Stoppa lagen om samlagskontrakt!
Av ParStrom

Det kom en insändare till GenusNytt om lagförslaget att sexuella handlingar utan tillåtelse (”samtycke”) ska kunna straffas med upp till fyra års fängelse. Läs mer om lagförslaget här och här. Själva utredningen finns här.

Jag stöder insändarskribentens kritik . Därför har jag startat Facebook-gruppen ”Stoppa lagen om samlagskontrakt”. Gå med i gruppen!

Här kommer insändaren:

Stoppa lagen om samlagskontrakt!

Ingen har väl missat att det ligger ett lagsförslag nu om att obligatoriska ”samlagskontrakt” ska införas i Sverige. Idén är att det svenska folket bara ska får ha samlag vid tre tillfällen. 1. Det finns ett skriftligt kontrakt 2. Det finns ett muntligt kontrakt 3. ”En allt mer ökad grad av intimitet” leder stegvis till ett samlag. Allt annat räknas som brottsligt. Sug på den ni. ”Snabbisar” blir till exempel helt förbjudna. Om den som inte har detta ”samlagskontrakt” döms till upp till fyra års fängelse.

Varför kommer då detta förslag? Jo, riksdagsmännen är missnöjda med att allt för få MÄN blir dömda för sexualbrott. Så säger en del rakt ut. Nåja, inte riktigt alla politiker. Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Västerpartiet samt justitieminister Beatrice Ask går i spetsen för denna olyckliga och olustiga feminist-moral-kampanj. De andra partierna verkar mera splittrade. Idén bakom lagen är att utvidga det ”brottsliga” inom detta område för att få fler ”brottslingar”.

Hur blir det då med rättssäkerheten? När ord står mot ord. Vilket liksom är standarscenariot i svenska sexualmål. Åt skogen, så klart. I Sverige har vi något som heter fri bevisvärdering (vilket inte finns i t.ex den anglikanskt inspirerade rättssystemen). Domaren kan helt enkelt lita på den som verkar mest trovärdig. Den principen har redan satt mången oskyldig god man bakom lås och bom. Det har vi inte minst JK Lambertz ord på i ”Oskyldigt dömda”. Nu ska alltså ännu fler oskyldiga i fängelse om det går som feministerna och moralisterna har tänkt.

Det finns många skäl att stoppa detta förslag i papperskorgen. Varför inte redaktör Ström och ni andra starta ett namnupprop mot detta vansinniga och ojämställda förslag? Vi måste skapa en motkraft mot det som pågår just nu. Och varför inte bombardera era riksdagsmän i justitieutskottet med mail om detta? Det gör redan förmodligen ”den andra sidan” om ni förstår vad jag menar.

Här har ni också lite adresser till strategiskt viktiga talesmän med mera i justitiefrågor i den svenska riksdagen. Jag berättar också om var jag tror och gissar de står i frågan.

* johan.pehrson@riksdagen.se (FP) – emot? – tongivande i rättsfrågor i hela riksdagen
* johan.linander@riksdagen.se (C) – kraftigt för men går kanske att påverka – vice ordförande i justitieutskottet
* morgan.johansson@riksdagen.se (S) – osäkert kort, föregångaren Bodström var klart emot – ordförande i justitieutskottet
* ulrika.karlsson@riksdagen.se (M) – emot enligt tidigare egna utspel
* krister.hammarbergh@riksdagen.se (M) – förmodligen emot men ”hans” minister BEA är för
* kent.ekeroth@riksdagen.se (SD) – kanske emot men osäkert hur partiet i övrigt står – Jimmie Åkesson för?
* annie.johansson@riksdagen.se (C) – osäkert kort, viktig tongivande centerkvinna att påverka

Vissa partier har jag lämnat därhän eftersom de är för förgiftade av feminism och/eller moralism.

Skicka mail! Ni får gärna använda min artikel som underlag och skriva om med egna ord om vad ni tycker om detta lagförslag, som bara har ett syfte: Sätta fler oskyldiga svenska män i fängelse.

Arvid Andersson

http://genusnytt.wordpress.com/2010/...mlagskontrakt/
Citera
2010-12-09, 22:47
  #7
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi kommer förhoppningsvis äntligen få till en lagstiftning som markerar att det krävs att båda är villiga för att samlaget skall vara lagligt - jag håller tummarna för att den går igenom.
Med hänsyn till hur rädda vissa män tycks vara för denna lag så tror jag den är absolut nödvändig -- dessutom kanske den kan vara till nytta för dessa mäns kommande sexualpartners också. Det innebär ju att de måste lägga en viss del av egoismen på hyllan och faktiskt vara lite lyhörd för partnern.

Gällande Assange - så är det en konspiration så ligger han i så fall själv bakom den. Titta på damernas ideologiska hemvist och fråga dig själv hur hög sannolikheten är för att de skulle gå i USA:s ledband. Dessutom är det Assange som tjänar på publiciteten och ingen annan. Han vill bli martyr.

Hur fan resonerar du? Om man är rädd för en lag så är det en lag som bör instiftas? Många är rädda för kameraövervakning - är det något du menar att vi ska ha, bara därför? "Har man rent mjöl i påsen"-argumentet? Konspirationer

Hur menar du att lagstiftningen ser ut idag? Att det bara krävs att en är villig?
Problemet kan ju bli ett svart-vitt tänkande, det finns gråzoner även i våldtäkts fall. Hur ska man kunna styrka/motbevisa "villighet" på fyllan, tex?

Ska en kvinna som ångrar sig dagen efter kunna anmäla för våldtäkt? Det är nog det "dessa män" (jag också) är rädd för.

---

Jag säger inte att det inte är som TS beskriver men finns det källor på hur begreppet våldtäkt vattnats ur? Finns det lagtexter från innan (vad?) och efter (vad?) som påvisar detta? Eller är det godtyckligt av feminister/polisen att kalla vad de vill för våldtäkt.
Citera
2010-12-09, 22:53
  #8
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Det som kallas våldtäkter i dagens samhälle är en sexuell akt mellan två personer som är redan bekanta med varandra.
Tror du på fullt allvar att det räcker med att du känner personen för att det inte skall vara våldtäkt?
Har du inte förstått att det är den andras vilja det handlar om - och inte hur pass bekanta ni är med varandra?

Som sagt var - lagen behövs verkligen.
Citera
2010-12-09, 22:58
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Hur fan resonerar du? Om man är rädd för en lag så är det en lag som bör instiftas? Många är rädda för kameraövervakning - är det något du menar att vi ska ha, bara därför? "Har man rent mjöl i påsen"-argumentet? Konspirationer

Hur menar du att lagstiftningen ser ut idag? Att det bara krävs att en är villig?
Problemet kan ju bli ett svart-vitt tänkande, det finns gråzoner även i våldtäkts fall. Hur ska man kunna styrka/motbevisa "villighet" på fyllan, tex?
Du menar att på fyllan är det helt okej utan att man behöver försäkra sig om att den andra är villig - för då är ni är ju fulla.

Det är just på grund av sådant resonemang som lagen behövs.

Man försäkrar sig om samtycke på fyllan på samma sätt som när någon är nykter -- personen skall visa eller säga att den vill delta -- dvs det skall föreligga uttalat/klart samtycke, annars avstår man. Även om man är full.

Citat:
Ska en kvinna som ångrar sig dagen efter kunna anmäla för våldtäkt? Det är nog det "dessa män" (jag också) är rädd för.
Lagen omfattar både kvinnor och män. Vem har talat om att ångra sig dagen efter -- samtycke införskaffar du innan samlaget och under samlaget - inte efter. Det är det du skall kunna redogöra för - inte vad som händer när personen borstar tänderna vid fruktost.
---

Citat:
Jag säger inte att det inte är som TS beskriver men finns det källor på hur begreppet våldtäkt vattnats ur? Finns det lagtexter från innan (vad?) och efter (vad?) som påvisar detta? Eller är det godtyckligt av feminister/polisen att kalla vad de vill för våldtäkt.
Det finns givetvis en lagtext som talar om vad som är våldtäkt. Den har förändrats och kommit att omfatta fler handlingar och situationer -- därav talar man om "urholkad" lag. Detta då svenskar hakat upp sig på ordet våld i våldtäkt. Utomlands finns inte det med rape betyder till exempel inte våld översatt ordagrant.
Citera
2010-12-09, 23:08
  #10
Moderator
sosweets avatar
TILL MICRO Var hittar jag lagen som beskriver vad som räknas som våldtäckt?
Citera
2010-12-09, 23:15
  #11
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns givetvis en lagtext som talar om vad som är våldtäkt. Den har förändrats och kommit att omfatta fler handlingar och situationer -- därav talar man om "urholkad" lag. Detta då svenskar hakat upp sig på ordet våld i våldtäkt. Utomlands finns inte det med rape betyder till exempel inte våld översatt ordagrant.
Åt andra sidan så skrattar andra länder åt Sverige när våldtäkter kommer på tal. Citerat ifrån engelska Wikipedia:
Citat:
In Sweden, a male has been charged with rape on the novel basis of allegations he did not consistently use a condom during consensual sex, and continued after a condom broke.[12][13][14] It has been reported that consent was not in question, and there was no fear or violence.[15]
Sverige benämns som ett extremt land som ställs som motpolen till Brasilien (där bl.a. bara vaginalt sex anses som våldtäkt).
Är du stolt över att kunna kalla ditt land för extremistiskt?
Citera
2010-12-09, 23:16
  #12
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att på fyllan är det helt okej utan att man behöver försäkra sig om att den andra är villig - för då är ni är ju fulla.

Det är just på grund av sådant resonemang som lagen behövs.

Man försäkrar sig om samtycke på fyllan på samma sätt som när någon är nykter -- personen skall visa eller säga att den vill delta -- dvs det skall föreligga uttalat/klart samtycke, annars avstår man. Även om man är full.

Jag menar att det finns gråzoner. Man kan känna sig våldtagen utan att det var våldtäkt. Det är skillnad på våldtäkt och våldtäkt.

Sen undrar man ju hur detta ska gå till rent praktiskt?


Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lagen omfattar både kvinnor och män. Vem har talat om att ångra sig dagen efter -- samtycke införskaffar du innan samlaget och under samlaget - inte efter. Det är det du skall kunna redogöra för - inte vad som händer när personen borstar tänderna vid fruktost.

Lagen må omfatta män och kvinnor men det är ju formalia. Detta är ytterligare en lag för kvinnors fördel.

Med skrivet kontrakt kan man ju försäkra sig om att samtycket står sig även dagen efter. Jag tror dock inte att några papperskontrakt blir av - som om världen inte skrattar nog åt oss.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns givetvis en lagtext som talar om vad som är våldtäkt. Den har förändrats och kommit att omfatta fler handlingar och situationer -- därav talar man om "urholkad" lag. Detta då svenskar hakat upp sig på ordet våld i våldtäkt. Utomlands finns inte det med rape betyder till exempel inte våld översatt ordagrant.

Våldtäkt borde innehålla våld/hot om våld annars blir det ju en urholkning. För att veta att man gör fel måste man ju ha en rimlig chans att få reda på det, eller hur? Hur ska jag kunna veta att vart gränsen går?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback