Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-24, 13:34
  #85
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev det klarlagt till 100%?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Utförligare artikel från DN, samma dag som den i GT...
https://tidningar.kb.se/8224221/1967...rr%20karlskoga

Från den här artikeln citerar jag av en mening:

"som av allt att döma härrör från den mördade".

I artikeln i GT står det på ett annat sätt. Blev det till 100% klarlagt att det upphittade kraniet var fru Lindgrens?

Lång artikel i Karlskoga-kuriren lördagen den 9 april 2016.

https://tidningar.kb.se/4344591/2016...&to=2016-12-31

Här står det som snabbast följande som jag citerar:

"Här försvann Elin Lindgren 1948, ett försvinnande som aldrig blev löst".
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-24 kl. 13:47.
Citera
2021-11-25, 20:17
  #86
Medlem
Vad behöver man göra för att få tillgång till artikeln i helhet? Eller nån som vet (ifall det inte står i artikeln) om det där med kraniet följdes upp, t.ex. vilket kärr kraniet hittades vid ifall det söktes där efter "resten" av kroppen?
Citera
2021-11-25, 22:22
  #87
Medlem
Det omnämndes en älskare från Karlberg vilket karlberg åsyftas det, i trakterna Vretstorp-Östansjö?

Och Mosseruds massivet är det där avfallsanläggningen ligger? Väster om den har du Boforsmossen funderar var kraniet återfanns på ett ungefär och om ev vittne att hon liftat med en bil. kan hon trots allt blivit bortförd av älskaren och blivit dräpt?
Citera
2021-11-26, 14:03
  #88
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tuggen" i Björkborn.

Elin Lindgren bodde alltså i Björkborn utanför Karlskoga.

Detta område kallades för "Tuggen-området" beroende på att det där fanns en stor kvarn som gjorde flis av virke. Denna kvarn kallades för "Tuggen". Inte helt omöjligt att den försvunna kom att hamna i "Tuggen"? Misstankar fanns i a f att hon skulle kunna ha gjort det.
Citera
2021-11-26, 14:39
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Elin Lindgren bodde alltså i Björkborn utanför Karlskoga.

Detta område kallades för "Tuggen-området" beroende på att det där fanns en stor kvarn som gjorde flis av virke. Denna kvarn kallades för "Tuggen". Inte helt omöjligt att den försvunna kom att hamna i "Tuggen"? Misstankar fanns i a f att hon skulle kunna ha gjort det.
Kraniet som hittades, var det helt? m hon hamnat i tuggen, så skulle det inte vara mycket kvar av kraniet.
Citera
2021-11-26, 15:18
  #90
Medlem
Hon var född som Elin Lovisa Olsson, 1 jan. 1899, i Karlskoga.
Mosserud som nämns kan var den mosse som är belägen 2,5 mil norr om Karlskoga på väg mot Loka, strax norr om Murstensdalen.
Citera
2021-11-26, 16:48
  #91
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som med största sannolikhet kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Kraniet som hittades, var det helt? m hon hamnat i tuggen, så skulle det inte vara mycket kvar av kraniet.

Tyvärr så kan man inte längre läsa i KBs tidningsarkiv på nätet och jag är idag osäker på om det gick att bevisa att kraniet som hittades tillhörde EL.

Minns inte heller om detta kranium hittades intakt? Det enda vi vet med säkerhet är att EL försvann och att hennes försvinnande kom att förbli ouppklarat. Om hon hamnade i "Tuggen" vet vi förstås inte men det kan ha varit möjligt.
Citera
2021-11-27, 19:55
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Mina iakttagelser i detta är att den där Frans tycks vara en väldigt hjälpsam person som har en massa teorier och annat att hjälpa utredarna med. Uppgiften om yrsel kom från honom, för att ta ett exempel. Jag får en obehaglig känsla kring honom. Det är bara hans uppgifter som styrker, såvitt jag förstår, att Elin var i livet när han lämnade huset. Ingen har sett henne efter att han lämnade bostaden, såvitt vi har bekräftat, så hur vet vi med säkerhet att hon var vid liv då? Såväl potatis som cigarett kan ju mycket väl vara ett verk av Frans. Han kan ju tagit henne av daga under natten, gjort sig av med kroppen och sedan lagt ut spår som antyder att hon skulle ha påbörjat maten för att sedan skaffa sig alibi genom att hämta sin betalning. Det känns troligt.

Det kan ju såklart vara någon annan också, men jag får för mig att den som gjort detta behövt mer än 20 minuter på sig att göra det hela. Att hon skulle irrat iväg och gått vilse känns inte så troligt. Någon borde ju då rimligen sett henne. Och vad skulle hon iväg att göra när maten stod på spisen? Kvar på gården blev hon i alla fall inte, då hade hon hittats när husen revs.

Motivet lär i varje fall inte varit pengar. Sannolikt så handlar väl det hela om svartsjuka på ett eller annat sätt. Hon verkar ju haft ett ganska löst leverne för tiden, att få två barn med olika män vid den här tiden ansågs sannolikt skandalöst. Eller också ett vanligt fyllskallemord. Men det känns som att motparten, så att säga, inte kan ha varit alltför dragen i sammanhanget eftersom han, för en han är det troligen, lyckades göra sig av med kroppen utan att lämna en massa spår.

Nej, jag tror lite på den där Frans. Han hade ju möjligheten, i alla fall. Och sedan så är hans hjälpsamhet med en massa förslag och förklaringar till allting ganska misstänkt i min värld. Hans dödsorsak är dock intressant att få reda på.

Bra slutsatser men såhär några år senare är min tanke att det mycket väl kan ha handlat om pengar. Det var löningsdag och mycket troligt att Elin ville ha hyra den dagen från sin inneboende. Kanske hade han spelat eller köpt dricka på krita och därav kanske saknade pengar för att betala Elin.
Kanske var han skyldig henne för annat än hyran. Kanske han lånat pengar eller köpt dricka av henne som han lovat att betala.
Hon kanske hade satt ultimatum att betalar han inte vid löning så åker han ut...
Något Frans inte kunde eller ville göra och därför tog han livet av sin hyresvärd.
Antingen överlagt eller i stundens hetta.
Spekulationer från min sida, men inte omöjligt.
Citera
2021-11-27, 21:53
  #93
Medlem
Skaraborg2s avatar
En ganska tunn polisutredning?

Frans avled redan 1949-02-07 endast drygt ett halvår efter att hon försvann.

Hur avled han? Olycka? Sjukdom? Självmord? Den försvunna kallades för "Tuggens ros" - ett öknamn hon troligen fått p. g. a. vissa orsaker. Det verkar som om den försvunna och de runt henne levde ett liv i sus och dus. I sådana kretsar kan mycket väl obehagliga saker ske som t. ex. mord.

Jag spekulerar förstås nu men jag tror att orsaken till att hon försvann var att hon blev mördad. Samma år i december försvann Viola Widegren. Vi vet alla hur omskrivet hennes försvinnande har varit även i vår egen tid. Orsaken till är att det s. a. s. hade "allt" och blev därmed otroligt intressant medans Elin Lindgrens försvinnande hade "inget" som gjorde fallet speciellt intressant. Media kom knappast att skriva något om hennes försvinnande. Hur stort intresse hade polisen för att försöka få det uppklarat? Utan att jag har läst polisutredningen kan jag tänka mig att den kom att bli ganska tunn.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-27 kl. 21:55.
Citera
2023-07-19, 13:01
  #94
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände den försvunna?

Det här försvinnandet tas upp något i boken En historisk vandring utanför Bofors grindar, 2022, av Jan Krey i samarbete med författarinnan Eva Kullenberg och hennes blog.

Återfinns på sidorna 50, 51, 130 och 131. Illustrerat med ett par foton och ett par teckningar. En del av uppgifterna känner jag till sedan tidigare och en del inte.

Hennes son född 1926 bodde i Finnebäck då hans mor försvann. När Elin försvann var hon iklädd vit blus, grönblå kjol, bruna strumpor och troligen barhuvad.

Den försvunna kallades inte bara för "Tuggens ros" utan också för "Björkborns ängel". Inte omöjligt att hennes kvarlevor kom att hamna i flishackaren (kallad för "tuggen") som låg i närheten av hennes lilla stuga.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-19 kl. 13:05.
Citera
2023-08-05, 10:08
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det omnämndes en älskare från Karlberg vilket karlberg åsyftas det, i trakterna Vretstorp-Östansjö?

Och Mosseruds massivet är det där avfallsanläggningen ligger? Väster om den har du Boforsmossen funderar var kraniet återfanns på ett ungefär och om ev vittne att hon liftat med en bil. kan hon trots allt blivit bortförd av älskaren och blivit dräpt?
Karlberg är en stadsdel i Karlskoga, gissar att det är den det handlar om.
Citera
2023-08-05, 10:13
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så kan det ha varit som du skriver.

Bra att få det klargjort att det finns platser/gårdar i Karlskoga kommun som har båda dessa namn.
Fast området heter Bregården och inte Bredgården. Finns även Bregårdsskolan och Bregårdsgatan, båda blir ofta felstavade av de som inte bor i Karlskoga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback