• 1
  • 2
2010-12-09, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nedanstående hämtat från artikeln i FIB/Aktuellt # 42 den 18/10 1966. Sidorna 13 och 17. Text: Arne Lemberg. Foto: Jan Ehnemark.

Nedanför det stora fotot på sidan 13 där den försvunna bodde finns följande text: "På spisen kokade potatisen, i askfatet glödde en cigarett. Men kvinnan i huset var borta. Detta hände 1948."

På sidan 17 längst upp till vänster under det lilla fotot på den försvunna finns följande skrivet: "Hade Elin Lindgren, 48 år, tröttnat på sitt liv i sus och dus och frivilligt lämnat sin stuga?"

Till höger om fotot detta: "Olyckshändelse, perfekta brottet eller en ovanligt lyckad rymning? Polisen maktlös i 18 år vid spaningarna efter kvinnan vid spisen."

"En röd stuga med vita knutar, gömd i ödslig terräng någon kilometer utanför Karlskoga. Klockan 8.30 på morgonen lämnar en tillfällig hyresgäst stugan. Till värdinnan, 48-åriga Elin Lindgren, säger han:
- Jag åker till jobbet och hömtar avlöningen, är tillbaka inom en halvtimme.
Fru Lindgren svarar:
- Då gör jag ordning lite frukost under tiden.

När klockan är fem över nio är mannen tillbaka. Dörren står öppen - men Elin Lindgren är borta.
- Har du sett Elin? frågar mannen en granne som bor på samma gård men denne vet ingenting.

Efter två timmar börjar både grannen och och Elin Lindgrens hyresgäst bli ororliga. Potatisen stod och kokade på spisen när hyresgästen kom, en cigarett låg halvrökt i askkoppen - men Elin Lindgren var spårlöst borta."

"Fru Lindgren försvann från sin gård den 20 juli 1948. Det har nu gått 18 år utan att man fått något spår efter henne.

Brottsteorin styrks av att fru Lindgrens bror Karl Sigfrid Olsson i augusti samma år som fru Lindgren försvann påträffade ett par proteser i en vedbod som ligger 25 meter från fru Lindgrens bostad. Det kunde vara systerns löständer, men tandläkaren som tillverkat dem var sedan en tid avliden."

Polisen har räknat ut att fru Lindgren åtminstone varit sysselsatt i en kvart med potatisskalning och förberedandet av matlagningen. Tjugo minuter återstår för en eventuell mördare att 1. begå brottet 2. frakta undan offret."

Någon annan som har hört talats om detta i dag helt bortglömda fall? Hittades någonsin kvarlevorna efter den försvunna?
Citera
2010-12-19, 02:34
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Brottsteorin styrks av att fru Lindgrens bror Karl Sigfrid Olsson i augusti samma år som fru Lindgren försvann påträffade ett par proteser i en vedbod som ligger 25 meter från fru Lindgrens bostad. Det kunde vara systerns löständer, men tandläkaren som tillverkat dem var sedan en tid avliden."

Jag förstår verkligen inte kopplingen mellan löständerna och koppling till brott. Skulle en eventuell mördare plockat ur tänderna? Kanske att de ramlat ur vid förflyttning av kroppen? Kanske en hemlig älskare kom, och hon plockade ur tänderna för att komma åt lite bättre... Sedan blev det bråk, en olycklig smäll, och i panik fick han inte med tänderna när han lastade kroppen på skottkärran och drog iväg.

Grannen misstänks ju såklart direkt, utifrån denna sporadiska information.
Citera
2010-12-19, 03:16
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Jag förstår verkligen inte kopplingen mellan löständerna och koppling till brott. Skulle en eventuell mördare plockat ur tänderna? Kanske att de ramlat ur vid förflyttning av kroppen? Kanske en hemlig älskare kom, och hon plockade ur tänderna för att komma åt lite bättre... Sedan blev det bråk, en olycklig smäll, och i panik fick han inte med tänderna när han lastade kroppen på skottkärran och drog iväg.

Grannen misstänks ju såklart direkt, utifrån denna sporadiska information.

Om hon hade försvunnit av egen fri vilja så hade hon förmodligen tagit sina löständer med sig....men jag håller med dig om att grannen borde vara den huvudmisstänkte här, det måste ju vara någon som hade koll på att hon var ensam vid tillfället.
Citera
2010-12-19, 06:42
Medlem
Crime-boys avatar
Hon finns inte med i Svd 1947-2006 såvida hon inte hette nåt annat? Ja..det låter onekligen som ett brott bakom försvinnadet. Grannen eller hyresgästen borde väl ligga närmast till hands. Märkligt att det varit så tyst om detta försvinnande? Det var ju samma år som Viola Widegren försvann och henne skrevs det ju väldigt mycket om.
Citera
2010-12-19, 08:29
Medlem
Märkligt att hon inte finns med i Svd. Bör ju ha varit född år 1900 och eftersom hon var i livet när db börjar 1946 känns det ju sannolikt att hon, försvunnen eller ej, avlidit före 2006, vid 106 års ålder.

Kan se två tänkbara förklaringar. Antingen fanns inga släktingar kvar som kunde ansöka om att dödförklara henne. Dvs att hon står registrerad som obefintlig någonstans.

Eller att hon återkom, gifte om sig och dog under annat namn.
Citera
2010-12-19, 09:37
Medlem
Ördögs avatar
Antagligen är detta OT, men jag tror inte tomten stryker mej från sin lista för en sån sak ...

När jag läste det första inlägget fick omnämnandet av vedboden mej att minnas en tråd som öppnades här på FB i början av 2007. En kvinna som skulle ha gått upp i rök då hon gick för att hämta ved. Finns det skuggan av en chans att det är Karlskogafallet det handlar om, trots att detaljerna har ändrats en hel del (något som alla folklorister ju vet att brukar ske)?

https://www.flashback.org/t443971

Citat:
Jag grubblar över ett mystiskt försvinnande som ska
ha ägt rum i Sverige under mitten av 1900-talet.

Det var ett gammalt par som levde ganska isolerat,
långt från vägar och civilisation. Det fanns inga
sjöar eller skogar nära deras hus.
Dom hade ingen bil eller annat fordon.
Paret hade just satt sig för att dricka kaffe
när gumman gick ut och runt hörnet till vedbon.
Sen kom hon aldrig tillbaka. Korgen med ved var
också borta. Inte ett ljud hade hörts och inte ett
spår fanns. Gubben ska ha använt alla besparingar
och hela sitt återstående liv till att hitta henne,
men lyckades inte.

Det hela är ganska förbryllande. Om det hänt såpass
nyligen borde det finnas dokumenterat någonstans,
men jag har inte lyckats hitta något.

Var ska man leta för att hitta svaren?

Jag har i ett personligt meddelande till TS frågat om han lyckats luska reda på mer fakta om försvinnandet under de senaste fyra åren, men jag har fått ett nekande svar. Han har fått uppgifterna av sin farsa, som tycks vara säker på sin sak - fallet ska ha varit "väldigt omskrivet" på sin tid.
Citera
2010-12-19, 11:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande registrerad som obefintlig?

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Märkligt att hon inte finns med i Svd. Bör ju ha varit född år 1900 och eftersom hon var i livet när db börjar 1946 känns det ju sannolikt att hon, försvunnen eller ej, avlidit före 2006, vid 106 års ålder.

Kan se två tänkbara förklaringar. Antingen fanns inga släktingar kvar som kunde ansöka om att dödförklara henne. Dvs att hon står registrerad som obefintlig någonstans.
Eller att hon återkom, gifte om sig och dog under annat namn.

Jag kan mycket väl tänka mig att detta är anledningen till att den försvunna aldrig har blivlit dödförklarad. Hon levde ett liv "i sus och dus". Kan tänka mig att om hon även hade släktingar så var det ingen som brydde sig tyvärr.

Fast nog skulle myndigheterna ha dödförklarat henne 1990 samma år hon skulle ha fyllt 90 tycker man.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-12-19 kl. 11:52.
Citera
2010-12-19, 12:53
Medlem
Ett bra komplement till sveriges dödbok,som på långa vägar inte är komplett, är cdskivan svegrav, begravda i sverige.Jag har flera gånger hittat personer som är avlidna där, när de saknats på dödboken.Sedan finns det sveriges befolkning 1880,1890,1900,1970 och 1980.Ytterligare verktyg som är oumbärliga när det gäller att hitta folk.
Citera
2010-12-19, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Väldigt omskrivet".

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Antagligen är detta OT, men jag tror inte tomten stryker mej från sin lista för en sån sak ...

När jag läste det första inlägget fick omnämnandet av vedboden mej att minnas en tråd som öppnades här på FB i början av 2007. En kvinna som skulle ha gått upp i rök då hon gick för att hämta ved. Finns det skuggan av en chans att det är Karlskogafallet det handlar om, trots att detaljerna har ändrats en hel del (något som alla folklorister ju vet att brukar ske)?

https://www.flashback.org/t443971

Jag har i ett personligt meddelande till TS frågat om han lyckats luska reda på mer fakta om försvinnandet under de senaste fyra åren, men jag har fått ett nekande svar. Han har fått uppgifterna av sin farsa, som tycks vara säker på sin sak - fallet ska ha varit "väldigt omskrivet" på sin tid.

Intressant Ördög. Inte helt omöjligt att det du har omnämnt skulle vara Karlskoga-fallet. Vet inte om försvinnadet var "väldigt omskrivet" sommaren 1948 men i slutet av detta år samt åren 1949 och 1950 var det inte det.

Hur som helst så var det första gången jag läste om detta försvinnande i denna artikel.
Citera
2010-12-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nedanstående hämtat från artikeln i FIB/Aktuellt # 42 den 18/10 1966. Sidorna 13 och 17. Text: Arne Lemberg. Foto: Jan Ehnemark.

Nedanför det stora fotot på sidan 13 där den försvunna bodde finns följande text: "På spisen kokade potatisen, i askfatet glödde en cigarett. Men kvinnan i huset var borta. Detta hände 1948."

På sidan 17 längst upp till vänster under det lilla fotot på den försvunna finns följande skrivet: "Hade Elin Lindgren, 48 år, tröttnat på sitt liv i sus och dus och frivilligt lämnat sin stuga?"

Till höger om fotot detta: "Olyckshändelse, perfekta brottet eller en ovanligt lyckad rymning? Polisen maktlös i 18 år vid spaningarna efter kvinnan vid spisen."

"En röd stuga med vita knutar, gömd i ödslig terräng någon kilometer utanför Karlskoga. Klockan 8.30 på morgonen lämnar en tillfällig hyresgäst stugan. Till värdinnan, 48-åriga Elin Lindgren, säger han:
- Jag åker till jobbet och hömtar avlöningen, är tillbaka inom en halvtimme.
Fru Lindgren svarar:
- Då gör jag ordning lite frukost under tiden.

När klockan är fem över nio är mannen tillbaka. Dörren står öppen - men Elin Lindgren är borta.
- Har du sett Elin? frågar mannen en granne som bor på samma gård men denne vet ingenting.

Efter två timmar börjar både grannen och och Elin Lindgrens hyresgäst bli ororliga. Potatisen stod och kokade på spisen när hyresgästen kom, en cigarett låg halvrökt i askkoppen - men Elin Lindgren var spårlöst borta."

"Fru Lindgren försvann från sin gård den 20 juli 1948. Det har nu gått 18 år utan att man fått något spår efter henne.

Polisen har räknat ut att fru Lindgren åtminstone varit sysselsatt i en kvart med potatisskalning och förberedandet av matlagningen. Tjugo minuter återstår för en eventuell mördare att 1. begå brottet 2. frakta undan offret."

Någon annan som har hört talats om detta i dag helt bortglömda fall? Hittades någonsin kvarlevorna efter den försvunna?

lämnade hon köket? inte konstigt att hon blev mördad
bryter snart ihop

OnT: Hur räknade de ut hur länge hon vart sysselsatt med potatisskalning?
Citera
2010-12-19, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen maktlös.

[quote=akervall]lämnade hon köket? inte konstigt att hon blev mördad
bryter snart ihop

OnT: Hur räknade de ut hur länge hon vart sysselsatt med potatisskalning?[/QUOTE]

Det enda som står hur polisen räknade ut detta enligt artikeln är det som nämndes förut. De skall ha räknat ut att potatiskalningen och förberedandet av matlagningen skulle ha tagit en kvart. Potatisen som stod och kokade på spisen kunde väl ge en viss vägledning. Även den halvrökta cigaretten i askkoppen.

Bl.a. finns detta också med i artiklen:

"En olyckshändelse? Knappast troligt eftersom fru Lindgren inte hade något speciellt ärrende att uträtta utanför gården.

En rymning? Möjligheten finns, eftersom fru Lindgren kanske blivit deprimerad efter ett ganska våldsamt festande som en längre tid pågått i hennes stuga. Hon fick besök av bekanta ganska ofta. De hade sprit med sig. Kanske blev den 48-åriga kvinnan trött på detta liv.

Kommissarie Inge Karlsson vid Karlskogapolisen anser att mycket talar för brottsteorin. Men eftersom ingen brottsplats och inget offer har påträffats är man maktlös i spaningarna efter en eventuell mördare."
Citera
2010-12-22, 06:54
Medlem
Nu blev jag ju nyfiken.
Jag har släkt som kommer ifrån Karlskoga och de personerna är tillräckligt gamla för att åtminstone ha varit i tonåren när detta skulle ha inträffat.
Jag ska höra mig för lite och se om jag kan få fram någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback