• 25 158 online
  • 1 184 483 medlemmar
  • 61 219 837 inlägg
  • 3
  • 4
2011-12-13, 09:49
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snefylla
Jämför gärna med något land som på riktigt har varit/är en polisstat och vad det innebar för invånarna. Jag förstår att vissa känner sig kränkta eller trampade på tårna och jag försöker inte ta ifrån någons rätt att känna så. Jag tycker helt enkelt att det är ganska larvigt.

Hur startade det i dessa länder då?
Tror du att myndigheterna från dag ett sa, "Vi tänker bygga en jättelik kontrollapparat för att övervaka er alla, idioter" eller tror du det var mer i stil med "vi tänker bygga en jättelik kontrollapparat för att hålla er skyddade mot elakingar,(fårskallar)"?

Det många vänder sig mot, inklusive mig, är att det från början endast skulle användas till syfte1, foliehattarna varnade för att syfte2 också skulle ske. Nu genomförs det. Än så länge kanske det inte är något att bekymra sig över men vad är det som hindrar att apparaten även kommer att användas för syfte3, 4, 5 osv?

Om jag inte missförstått något som sade samma sak med tullstationerna i Sthlm, de skulle endast användas till att driva in skatt, nu gäller inte det löftet heller.

Jag tror som sagt att många är oroade över trenden snarare vad som kollas just idag.

Menar inte detta som ett påhopp, men med folk som hela tiden säger "rent mjöl i påsen" och liknande så är det jäkligt lätt att fortsätta driva på denna trend.
Citera
2011-12-28, 18:24
Medlem
Sjömannens avatar
får väl hoppas och tro att regeringen skall bättra sig, säg någon som är felfri (utom Jesus)
Citera
2012-01-03, 14:58
Medlem
duros avatar
Citat:
, I Sverige håller vi hårt på våran integritet.

Det gör vi ju uppenbarligen inte! Detta beror mycket på åsikter likt dina, det som inte berör dig bryr du dig inte om. Det fungerar fint tills det är du som blir utsatt.
Jag såg att du givit rådet: "get a life" till oss som blir upprörda över FRA-lagen vilket är ganska komiskt då du upprörs av att folk som försöker förhindra detta! Det är snarare du som ska "get a life" och sluta lägga dig i andras.

Citat:
Jag tycker att ni gnäller och gör en höna av en fjäder, det kommer inte att bli någon polisstat i Sverige.

Varför då stödja ett lagförslag som är för mer övervakning? Ett förslag som definitivt är ett steg i riktingen mot en polisstat? Du litar blint på att det stannar vid detta? Även med vetskapen att det var ett argument för FRA från början, att det stannar vid förra lagändringen och att inga utökningar kommer att genomföras? Nu när en utökning av lagen är på tapeten.
Citera
2012-01-03, 16:16
Medlem
FRA-uppgörelsen är en skymf mot alla som gett sitt liv för frihet
http://www.dn.se/nyheter/emanuel-kar...t-liv-for-frih

Europadomstolen kräver svar från regeringen om FRA-lagens konsekvenser
http://centrumforrattvisa.se/news/view/id/182
30/11-2011: Centrum för rättvisa anmälde konsekvenserna av den svenska FRA-lagen till Europadomstolen för 3,5 år sedan. Nu har domstolen beslutat sig för att inleda en prövning. Den svenska regeringen måste nu besvara domstolens frågor om den kontroversiella lagen.
- Det finns ett stort allmänintresse i att det reds ut om FRA-lagen klarar Europakonventionens krav eller inte, säger Centrum för rättvisas chef Clarence Crafoord i en kommentar.

Regeringen har nu 16 veckor på sig att svara på Europadomstolens frågor. Därefter avgörs om prövningen går vidare eller inte. 2008 fällde Europadomstolen Storbritannien för en signalspaningslag som var mycket lik den ursprungliga FRA-lagen...
Anmälan om FRA kan följas även här:
https://www.flashback.org/t708350p2
Citera
2012-01-08, 01:01
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
okej okej .. så ge mig ett worst case scenario då? Vad kan/kommer att hända?

By the record så har jag inte någonstans i denna tråden sagt att våran integritet inte är värt något.
horunge

Worst case scenario: Du som individ blir kartlagd och denna informationen kan användes för att solla ut dig hur vidare du uppfyller deras krav på att få leva.

Om du tycker att detta är skitsnack så kan du ju blicka tillbaka på historien och 2:a Världskriget då man kartlade folk eftersom ras, religion, osv, osv.

Sen kan du försöka vara lite seriös eller så kan du gå till en annan del av forumet och trolla.
Citera
2012-01-27, 10:26
Medlem
Allons avatar
Citat:
Så länge man inte surfar barnporr eller planerar stötar över msn så är det väl lugnt?
Vad spelar det för roll om någon snubbe i Algeriet vet vad du tjänar i månaden, vet hur stressigt det var på jobbet i Torsdags osv. Eller är det något man bör oroa sig över?
Om du tycker att det skulle vara fullt okej med att ha någon utanför fönstret till alla rum i din lägenhet, dygnet runt, som noggrannt noterade allt du gör och allt som sägs mellan dig och vänner/bekanta, så är det nog ingenting du behöver oroa dig för.

Jag är inte av samma åsikt.
Citera
  • 3
  • 4