• 15 253 online
  • 1 203 035 medlemmar
  • 62 246 947 inlägg
  • 1
  • 2
2010-12-08, 16:03
Medlem
526s avatar
Mycket riktigt, precis som alla befarade börjar nu FRA läcka information. En riksdagsgrupp är tillsatt för att granska deras "amatörmässiga rutiner" och bristade kontroll
Tydligen så sprider de lättvindigt information om svenskar till andra länder.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fra...roll-1.1223938

Citat:
FRA anklagas för bristande kontroll
Uppdaterat i dag. 15:30. Publicerat i dag. 15:22

Försvarets radioanstalt, FRA, lämnar ut uppgifter om svenskar utan att granska informationen. Det uppger en källa med mycket god insyn i FRA:s arbete för DN.se.
FAKTA: FRA-LAGEN
Riksdagen beslutade, efter svåra stridigheter inom Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet, redan 2008 att ge FRA tillstånd att spana mot sms-, e-post och internettrafik som går via kabel över Sveriges gräns. Det sågs som en nödvändighet för Sveriges säkerhet.
Kritikerna fick i höstas igenom en ytterligare reglering för att stärka medborgarnas integritetsskydd. Men oppositionen ansåg det vara otillräckligt.
Det var Socialdemokraterna som tog fram det allra första förslaget till signalspaning i kabel och det ärvdes sedan av den borgerliga regeringen. (TT)
ANNONS:
FRA tar hjälp av utländska underrättelsetjänster för att spana på svenskar och hjälper sina partner att kringå deras inhemska lagar på samma sätt. Det uppger en källa med mycket god insyn i FRA:s signalspaning.

DN.se har tagit del av uppgifter som inkommit till Signalspaningskommittén, en grupp riksdagsledamöter som fått i uppdrag att granska verksamheten vid Försvarets radioanstalt (FRA). Uppgifterna kommer från en person med mycket goda kunskaper om verksamheten vid FRA.

Kommitténs ordförande Inger René (M) bekräftar att man tar synpunkterna ”på allvar och kommer att följa upp dem.”

– Det här ligger inom ramen för vårt uppdrag, det rör helt klart sånt som vi håller på och arbetar med, säger René, till DN.se.

Inger René vill dock inte vill gå närmare in på hur hon i nuläget bedömer uppgifterna.

De kritiska synpunkterna framförs i ett brev som inkommit till Signalspaningskommittén och som delvis har hemligstämplats. Syftet med brevet är att uppmärksamma de folkvalda granskarna på förhållanden som riskerar att annars inte komma fram.

I brevet riktas uppmärksamheten mot FRA:s samarbete med utländska underrättelsetjänster. Källan uppmanar kommittén att noga granska hur FRA utbyter så kallade sökbegrepp med kolleger i andra länder. Ett sökbegrepp är en kombination av sökord riktade mot innehåll och tekniska parametrar som används för att sålla fram relevant information.

DN.ses källa pekar på att vanliga svenskars telefonsamtal, mejl eller annan kommunikation på nätet går direkt till utländska underrättelsetjänster. Enligt källan kan detta strida mot den lag som styr FRA:s verksamhet.

Källan uppger vidare att FRA:s samarbetspartner exporterar sökbegrepp som FRA använder för inhämtning av information. Initialt görs kontroller av de utländska partnernas sökbegrepp av FRA. Svenska telefonnummer eller e-postadresser ska rensas bort, men enligt DN.ses källa finns det i dag ingen garanti för att alla svenska söksträngar upptäcks vid sållningen.

FRA gör bara stickprovskontroller vid överföring av information till utländska samarbetspartners. ”Hanteringen är alldeles för amatörmässig hos FRA. Här behövs nya rutiner snarast”. Källan pekar också på att FRA inhämtar information för utländska partners räkning. ”I vilken utsträckning FRA här medverkar till att andra länders nationella regelverk kringgås är oklart. Här behövs kristallklara riktlinjer för materialutbytet”.

FRA skriver i en kommentar att "vissa enskilda uppgifter är korrekta men flera slutsatser i dokumentet är felaktiga eller föråldrade".

FRA anser att det finns en tydlig lagstiftning som reglerar myndighetens verksamhet.

"FRA har enligt lagen skyldighet att redovisa det kontrollorganen begär i olika frågor. Det är sedan upp till kontrollorganen att bedöma hur de anser att FRA lever upp till de krav på integritetsskydd som ställs i lagstiftningen".

– Personer som har synpunkter kring vår verksamhet kan vända sig till de organ som är satta att granska oss. Detta gäller självfallet även anställda och före detta anställda. Medlemmarna i Integritetsskyddsrådet och Parlamentariska kommittén är behöriga att hantera hemlig information, säger Anni Bölenius, informationschef på FRA.

– Däremot är det inte bra att sekretessbelagd information skickats via öppen e-post. Av allt att döma har dock syftet inte varit att medvetet röja hemliga uppgifter, säger Anni Bölenius.

Hans Rosén
hans.rosen@dn.se
Mikael Bondesson
mikael.bondesson@dn.se
Citera
2010-12-08, 16:08
Medlem
snefyllas avatar
Så länge man inte surfar barnporr eller planerar stötar över msn så är det väl lugnt?
Vad spelar det för roll om någon snubbe i Algeriet vet vad du tjänar i månaden, vet hur stressigt det var på jobbet i Torsdags osv. Eller är det något man bör oroa sig över?
Citera
2010-12-08, 16:09
Medlem
wreaks avatar
Det är nu man pekar på alla korkade förespråkare, vad var det vi sa ?

Var det inte just det här som aldrig kunde hända i Sverige, för att Sveriges folk är så jävla lydiga.
Nej, just det.
Citera
2010-12-08, 16:10
Medlem
AfrooDites avatar
Är man förvånad? Nej inte det minsta.. Inger René säger att dom kommer ta synpunkterna "på allvar och kommer att följa upp dem". Jag hoppas verkligen att detta kommer följas upp och att det blir skärpta kontroller av FRA. Av tidigare erfarenheter så brukar oftast såna här ärenden "läggas åt sidan" och sedan är allt som förut.
Citera
2010-12-08, 16:18
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Ingen är förvånad. Det känns trevligt att leva i en Polisstat, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av AfrooDite
Är man förvånad? Nej inte det minsta.. Inger René säger att dom kommer ta synpunkterna "på allvar och kommer att följa upp dem". Jag hoppas verkligen att detta kommer följas upp och att det blir skärpta kontroller av FRA. Av tidigare erfarenheter så brukar oftast såna här ärenden "läggas åt sidan" och sedan är allt som förut.
Ungefär så. "Vi kommer följa upp det här." betyder egentligen: "Vad finns det för fikabröd till kaffet vid 10?"
Citat:
Ursprungligen postat av snefylla
Så länge man inte surfar barnporr eller planerar stötar över msn så är det väl lugnt?
Vad spelar det för roll om någon snubbe i Algeriet vet vad du tjänar i månaden, vet hur stressigt det var på jobbet i Torsdags osv. Eller är det något man bör oroa sig över?
Sådana som du är ett praktexempel på vilka medborgare institutionerna vill ha.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2010-12-08 kl. 16:20.
Citera
2010-12-08, 16:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är ju din högst subjektiva åsikt att det inte gör något att svenska medborgares integritet kränks.
Vad vet du för övrigt om det gör någon skada? Det kan ju bero på massor av saker, hur vida någon skadas.
Här handlar det om att andra länder registrerar och analyserar svenskar och bedömer dem efter deras högst subjektiva kriterier.
Kolla bara på USA egentlige tycker om andra länder, som kom fram i Wikileaks senaste.
Citera
2010-12-08, 16:30
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Om jag själv valt att dela det, som saker man delar på tex facebook så är det lugnt. Vill jag inte dela med mig till andra om hur stressigt jag har på jobbet så är det kränkande mot min personliga integritet. Just personlig integritet är oerhört viktigt, men det kanske du inte håller med om.
Citera
2010-12-08, 17:42
Medlem
MIN personliga åsikt i det hela delar jag med snefylla.
Jag känner inte riktigt att jag orkar bry mig om någon går in o kollar mig, jag vet att jag har ryggen fri och jag vet att jag inte behöver oroa mig för att viktig information läcker ut, mest för att jag inte har någon sådan att förmedla.

Att det sedan känns kränkande för en del att någon snokar, det får det väl göra, men som sagt, rör mig inte så där GALET intensivt mycket. Jag känner inte att jag brusar upp o blir förbannad övert.
Citera
2010-12-08, 19:00
Medlem
brianmolkos avatar
oh jag känner mig så KRÄNKT, och inte alls kränkt över att jag inte får besöka visa ställen någonsin igen
Citera
2010-12-08, 20:35
Medlem
snefyllas avatar
Men seriöst hur viktiga tror ni att ni är? "åhh gud nu kan dom se min webhistorik i spanien!"
Vem fan bryr sig? Tror knappast att det kommer förändra någons liv.. kliv av pedestalen god dammit
Citera
2010-12-08, 21:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Men seriöst hur viktiga tror ni att ni är? "åhh gud nu kan dom se min webhistorik i spanien!"
Vem fan bryr sig? Tror knappast att det kommer förändra någons liv.. kliv av pedestalen god dammit
Varför lämnar de då ut info? Någon måste ju tycka det är viktigt?
Vad i helvete vet DU om vad det är DE är ute efter?
Hatar såna naiva nollor som du som undergräver hela mänsklighetens rätt till integritet med idiotargument.
Citera
2010-12-08, 21:59
Medlem
Hofmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
1. Varför lämnar de då ut info? Någon måste ju tycka det är viktigt?
2. Vad i helvete vet DU om vad det är DE är ute efter?
3. Hatar såna naiva nollor som du som undergräver hela mänsklighetens rätt till integritet med idiotargument.
1. Får FRA samarbeta med andra länder?
Svar: FRA samverkar med signalspaningsorganisationer i andra länder. Internationella kontakter regleras i lagstiftning och kan omfatta både utvecklings- och underrättelseverksamhet. Vilka länder vi samarbetar med avgörs i dialog med Regeringskansliet. Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet (SIUN) får information om pågående samarbeten. (fra.se)

De samarbetar väl antagligen med varandra - kliar varandras ryggar, så att säga.

2. Antagligen inte mer än de flesta, men hindrar det någon att ha en åsikt? Jag tror inte heller att du vet mer i frågan, men det hindrar ju uppenbarligen inte dig att vädra dina åsikter.

3. Och vilka argument har du själv uppbringat? Inte något, vad jag kan se. Dessutom håller jag med föregående om den saken. Kliv ned från toapallen.
Citera
  • 1
  • 2