2010-12-07, 14:47
Medlem
ceterus avatar
Under min uppväxt fick jag någon gång höra att det krävs omkring 25 i IQ för att kunna öppna just en dörr men jag har faktiskt ingen aning hur mycket "IQ som behövs" då IQ behandlar bara en sorts intelligens och tänkande. En gammal kompis till mig anses vara väldigt smart och väldigt snabb i hjärnan, men istället har han svårt att förstå hur just t.ex. en dörr ska öppnas, speciellt de som man ska trycka in en spärr på och sen öppna (nöddörrar typ) medan han har hur lätt som helst att förstå ALLT inom datorer och mjukvara. Vad hans IQ ligger på skulle jag tro är runt 100-110snåret, rätt avarage men han har ändå svårt att öppna just det, dörrar
Citera
2010-12-07, 14:48
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Intelligens definieras inte utifrån en individs val i vardagslivet!

Hur definierar man egentligen intelligens? För mig är intelligens ett vagt begrepp.
Är det logiskt tänkande, förmågan att förstå sammanhang, förmågan att tillhanda göra sig information och bearbeta information eller egenskapen att kunna rabbla upp hundra decimaler på på alternativt att kunna hela buss 76 tidtabell utantill?
För att kunna mäta intelligens måste man först definiera den. Iq kan vara en bra indikation men absolut inte avgörande.
Citera
2010-12-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Grannens hund kan öppna dörrar, både med handtag och ytterdörrar man trycker på. Smart eller hur, katter kan också lära sig det. Finns också katter som kissar på toa.

Sånt är kul ja, vet dock inte ifall det kan klassas som smart eftersom det gällande djur oftast är inlärda saker. Upprepning och åter upprepning tills det sitter. Har de lärt sig själva, vilket jag betvivlar, så är det smart

IQ är mest problemlösning, alltså att självständigt kunna klura ut en lösning på ett okänt problem. Därigenom blir också IQ-testen missvisande vid upprepning då samma problem kan återkomma eller att man lärt sig systemet så därför har lättare att tänka i de banorna. Jag har också kört några online-test och mina resultat blir alltid bättre vartefter.

IQ 60 för att öppna en dörr har jag hört men som andra påpekat så är det irrelevant, dock ifall jag ska gissa på vad man behöver för IQ för att klara sig i livet självt så runt 80. Ifall man är rik. Fattig behöver över 100.
Citera
2010-12-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Hur definierar man egentligen intelligens?
Det beror såklart på vem du frågar. Men i en diskussion så är det väl mest adekvat att använda dom definitioner som finns. Och då IQ i princip är ett mått generell intelligens så vore väl definitionen av g, alternativt g'f/g'c, en bra definition på intelligens. Alla andra definitioner vore bara dumt då det skapar definitions- och begreppsförvirring. Fast då väldigt få är bevandrade i dessa begrepp så tenderar intelligensdiskussioner bland pöbeln bli tämligen intetsägande.
Senast redigerad av engl 2010-12-07 kl. 16:12.
Citera
2010-12-07, 16:03
Medlem
twoeggss avatar
Ingen jag känner har lyckats öppna en dörr än, så förmodligen ganska mycket
Citera
2010-12-07, 18:29
Medlem
Med tanke på att du kan öppna en dörr med enbart hjärnstam och cerebellum (och då thalamus också) så är nog inte "IQ" så hög......

engl, du och din fina definition på din sk "generella intelligens" som enbart mäter performance
Citera
2010-12-07, 18:42
Medlem
AddeHs avatar
Åter igen, IQ är ett relativt mått. Det är i grunden fel att utvärdera skalan utifrån absoluta mått, och ens om man gjorde det varierar skalorna betydligt. Frågan torde vara, inom vilken percentil bör man ligga på ett standardiserat intelligenstest för att förstå hur man öppnar en dörr? Svaret är: det går inte att svara på.
Citera
2010-12-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AddeH
Frågan torde vara, inom vilken percentil bör man ligga på ett standardiserat intelligenstest för att förstå hur man öppnar en dörr?
Fast IQ-värdet är ju en direkt omkodning från den percentil man ligger i, så i praktiken blir det exakt samma sak.
Citera
2010-12-07, 23:02
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Fast IQ-värdet är ju en direkt omkodning från den percentil man ligger i, så i praktiken blir det exakt samma sak.

Jag uttryckte mig lite klumpigt tidigare. IQ är ett statistiskt koncept; ett godtyckligt värde bestämt utifrån en normalfördelning. Man brukar sätta µ=100, men där slutar all form av standardisering.

Olika IQ-skalor mäter olika intelligensfaktorer i syfte att approximera "Spearman's g" — dvs, generell intelligens. Vidare använder de sig av olika standardavvikelser, vilket innebär att IQ:50 på ett test är IQ:70 på ett annat. Mätningar varierar ofta signifikant tester emellan och är beroende av hur ett stickprov av en vald population har presterat på testet under tidigare mätningar. Problemet är att mätningar av extrema värden kräver extremt stora stickprov (se t.ex. 'centrala gränsvärdessatsen'). IQ-värdet lider dessutom av inflation (cf. 'the Flynn effect'), vilket gör det till lite av en färskvara (cf. t.ex. 'mjölk').

Om vi således ponerar att det krävs IQ:10 för att förstå, alternativt räkna ut, hur man öppnar en dörr, så säger det i stort sett ingenting. Om vi däremot antar att dörröppnandet är beroende av intelligens kan vi räkna antalet individer som är inkapabla att förstå öppnandet av en dörr (utan övrig försvårande komorbiditet) och bestämma inom vilken percentil av populationen de ligger, vilket i sin tur skulle kunna diskuteras relativt till diverse mätningar och approximeringar av generell intelligens.

IQ är på tok för känsligt, i egenskap av mätvärde, för att snurra runt i de extrema ändarna.
Citera
2010-12-07, 23:52
Medlem
Querls avatar
Citat:
Åter igen, IQ är ett relativt mått. Det är i grunden fel att utvärdera skalan utifrån absoluta mått, och ens om man gjorde det varierar skalorna betydligt. Frågan torde vara, inom vilken percentil bör man ligga på ett standardiserat intelligenstest för att förstå hur man öppnar en dörr? Svaret är: det går inte att svara på.

Svaret torde nog vara: percentil <1
Citera
2010-12-08, 04:42
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Svaret torde nog vara: percentil <1
Det kommer ligga betydligt lägre än så. DSM-IV-TR lägger ribban för Severe Mental Retardation (318.1) mellan IQ-nivåer om 20-25 och 35-40, vilket skulle motsvara percentiler <.00317 [µ=100, σ=15]. De beskriver patienter ur kategorin enligt följande: "Most adapt well to life in the community, in group homes or with their families [...]" (p. 44).

I nästa diagnosticeringssteg (318.2 Profound Mental Retardation) blir det svårare att mäta dörröppningsförmåga då det ofta förekommer komorbid neurologisk skada med bl.a. "considerable impairments in sensorimotor functioning" (p. 44) i tidig ålder. DSM tar även upp problematik kring mätningar av abnormalt lågt IQ, och anger ett mätfel om ca 5 punkter, beroende på instrument.

Det bör dock understrykas att angivelserna i DSM är approximativa och gäller för just diagnosticering av 'retardation'. De utvärderas inte med hänsyn till enskilda förmågor som öppnande av dörrar.
Citera
2010-12-08, 11:06
Medlem
Querls avatar
Citat:
Det kommer ligga betydligt lägre än så. DSM-IV-TR lägger ribban för Severe Mental Retardation (318.1) mellan IQ-nivåer om 20-25 och 35-40, vilket skulle motsvara percentiler <.00317 [µ=100, σ=15]. De beskriver patienter ur kategorin enligt följande: "Most adapt well to life in the community, in group homes or with their families [...]" (p. 44).

I nästa diagnosticeringssteg (318.2 Profound Mental Retardation) blir det svårare att mäta dörröppningsförmåga då det ofta förekommer komorbid neurologisk skada med bl.a. "considerable impairments in sensorimotor functioning" (p. 44) i tidig ålder. DSM tar även upp problematik kring mätningar av abnormalt lågt IQ, och anger ett mätfel om ca 5 punkter, beroende på instrument.

Det bör dock understrykas att angivelserna i DSM är approximativa och gäller för just diagnosticering av 'retardation'. De utvärderas inte med hänsyn till enskilda förmågor som öppnande av dörrar.

Helt rätt, vad jag menade var bara att i percentil hänseende så kan man ju nöja sig med att säga att det ligger under 1, sen bör man ju egentligen byta skala för att få begripliga värden. Percentil är ett bra mått i många fall, men det blir onekligen lite löjligt i extremerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in