• 1
  • 2
2010-12-07, 11:48
Medlem
sepefans avatar
Tja! Det är som så att jag har funderat på en sak ett tag nu.
När blir man egentligen för gammal för att spela samt att SATSA på fotboll? Många spelare idag är uppe och nosar på 30 strecket.

Jag har även funderat över hur en fotbolls spelare blir upptäckt. För jag antar att det inte är så enkelt som att gå och provträna för ett lag i super ettan, eller?
Citera
2010-12-07, 11:55
Medlem
SourTimess avatar
Ja, det beror på hur du menar. Redan etablerade fotbollsspelare kan ju gärna fortsätta även när de är trettio, finns ju spelare som börjar närma sig 40 som fortfarande levererar. Men är man inte upptäckt så börjar det väl bli ganska svårt runt 25+ kan jag tänka mig. Dock så finns det spelar som motbevisat detta, svenska landslagsspelaren Mikael Nilsson gick från Division 6 till Landslaget på två år, och då var han 25-26 när han upptäcktes, ganska häftigt.

Och det är väl oftast så man upptäcks. Man lirar i ett dynglag i en skitdivison, sen jobbar man sig uppåt, såvida att man inte har blivit upptäckt i unga år, och fått lira för ett ungdomslag och därifrån jobbar sig framåt.
Citera
2010-12-07, 11:55
Medlem
Sokans avatar
Det finns ingen gräns, beror ju på vad du menar med satsa. Du kanske inte kommer till VM om du börjar med fotboll när du är 25

Förklara vad du menar med att satsa
Citera
2010-12-07, 11:56
Medlem
Marksys avatar
Finns ju många late bloomers som ex David Elm som spelade i Falkenberg för bara 3-4 år sedan och nu tillhör Fulham. Dock går det väl inte att börja med fotboll och sikta på att bli proffs om man är omkring 25 och inte har lirat på ett tag?

Funderar du på det eller? I så fall, hur gammal är du?
Citera
2010-12-07, 12:14
Medlem
dumkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SourTimes
Dock så finns det spelar som motbevisat detta, svenska landslagsspelaren Mikael Nilsson gick från Division 6 till Landslaget på två år, och då var han 25-26 när han upptäcktes, ganska häftigt.

Nja, han kom till Halmstad som 22-åring.
Citera
2010-12-07, 13:04
Medlem
sepefans avatar
Genom att satsa menar jag att sikta på allsvenskan, först och främst. Det vore oerhört trevligt att kunna leva på sitt intresse!

Jag är 19 nu och har lirat fotboll tidigare. Har dock varit en paus på 3-4 år pga. att laget som jag spelade i lades ner! Så, vad säger ni. Finns det potential?

Edit: Jag kan spela både offensiv ytterback och mittfältare. Både på höger och vänster kant.
Vilken position har bäst framtidsutsikter? Det känns som om att det är lättare att bli upptäckt genom att spela en offensiv roll, eller?
Senast redigerad av sepefan 2010-12-07 kl. 13:09.
Citera
2010-12-07, 13:24
Medlem
Marksys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sepefan
Genom att satsa menar jag att sikta på allsvenskan, först och främst. Det vore oerhört trevligt att kunna leva på sitt intresse!

Jag är 19 nu och har lirat fotboll tidigare. Har dock varit en paus på 3-4 år pga. att laget som jag spelade i lades ner! Så, vad säger ni. Finns det potential?

Edit: Jag kan spela både offensiv ytterback och mittfältare. Både på höger och vänster kant.
Vilken position har bäst framtidsutsikter? Det känns som om att det är lättare att bli upptäckt genom att spela en offensiv roll, eller?

Hur pass bra skulle du säga att du är då? Spelat i några distriktslag/pojklandslag? Någon speciell klubb du siktar på? Lag som Gefle och Halmstad brukar kunna hitta bra spelare i de lägre divisionerna som de sedan ger chansen på högre nivå.

Vore väl bra om du har några bekanta (ex gamla tränare) som är hyfsat insatta i fotbollen och kanske kan lägga ett gott ord för dig.

Lycka till!
Citera
2010-12-07, 13:49
Medlem
sepefans avatar

Jag har aldrig spelat i pojklandslag och inte heller i distriktslag. Jag har däremot blivit erbjuden "provtränings" plats av klubben jag spelade för till distriktslaget men då hade jag inte motivationen. Jag har spelat i U-lag och blev ofta inlånad till de äldre lagen i klubben. Jag var alltid ordinarie och spelade hela matcherna.

Det är väldigt svårt att säga vilken nivå jag ligger på idag men jag tror att jag skulle utmärka mig i de lägre divisionerna.

Nu har jag helt klart motivationen och är villig att ge 200%!

Detta kändes som ett inlägg fullt av skryt.. Fyfan för Jantelagen!
Citera
2010-12-07, 14:10
Medlem
bajlatos avatar
Tycker till 110% att du ska satsa på en högerback position, känns som att det finns en stor brist på bra högerbackar idag. Sen hänger mycket på fysiken, som ytterback är du en av dom löper mest under matcherna. Så träna inlägg och kondition utav bara helvete så kanske det går vägen. Lycka till!
Citera
2010-12-07, 16:14
Bannlyst
Teddy Lucic börjar ju närma sig 38 och han är väll fortfarande en startelva spelare i Elfsborg? Men jag tror det beror på vilken position du spelar. Tror det är lättare som back, deff mittfältare eller målvakt att spela längre på "hög nivå", en vad det är som anfallare. Eftersom forwards måste ju hela tiden prestera och göra mål och det blir svårare när man blir äldre, ett undantag är ju Henrik Larsson då. Men spelare som Anders Svensson lär ju fortsätta spela tills de är 50 år, allt de behöver göra är att leverera bra passningar.
Citera
2010-12-07, 16:21
Medlem
Marksys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoopss
Teddy Lucic börjar ju närma sig 38 och han är väll fortfarande en startelva spelare i Elfsborg? Men jag tror det beror på vilken position du spelar. Tror det är lättare som back, deff mittfältare eller målvakt att spela längre på "hög nivå", en vad det är som anfallare. Eftersom forwards måste ju hela tiden prestera och göra mål och det blir svårare när man blir äldre, ett undantag är ju Henrik Larsson då. Men spelare som Anders Svensson lär ju fortsätta spela tills de är 50 år, allt de behöver göra är att leverera bra passningar.

Teddy blev petad i år och ska nu lägga av. Men håller med, det är nog lättare att komma upp som en stabil kugge som har en hög lägstanivå och alltid visar 110 % hjärta än att försöka vara någon offensiv spelfördelare eller målskytt.
Citera
2010-12-07, 19:39
Medlem
OnT. Det är för sent. (Vill du ha riktiga svar, och inte ett i parti med det jag just gav dig så får du nog röva dig iväg till en fotbollsklubb, och se ifall du platsar)

OffT. Hur många sådana här trådar skapas det per vecka? Och vad som gör det än värre, i sin rädsla att avslöja något som helst om sig själv så vill inte TS säga vilken nivå han spelat på tidigare, vart han bor, vilken nivå han vill nå till eller what ever. Man blir ju bara trött på allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in