• 1
  • 2
2004-07-18, 18:45
Medlem
Slaskets avatar
Vad använder ni för kryddor/marinader till lammkött?
Jag brukar köra den vanliga kombinationen med rosmarin, timjan och olja och vitlök. På senare tid har jag även börjat använda soja istället för salt till marinaden, ger lite mer fylligare smak.

Men det vore kul att lära sig en annan kombination. Som det är nu kör jag denna på vad jag än gör för typ av lamm. Stek, rygg, kotklett, osv.
Citera
2004-07-18, 18:59
Medlem
Roger Pontares avatar
Pröva provencaliska örter, funkar kanon till lamm.
Citera
2004-07-18, 19:54
Bannlyst
Just off the top of my head (alltså inte provat)...

Ingefära, vitlök, salt och svartpeppar - borde kunna bli gott.

Mynta, rosmarin, korianderfrön, vitlök, lökpulver, salt, svartpeppar - en blandning som jag tror funkar. Alla kryddorna funkar med lamm, och även med varandra.
Citera
2004-07-18, 22:04
Medlem
joyces avatar
Balsamvinäger, vitlök, japansk soja + valfria örter.
Citera
2004-07-18, 22:14
Medlem
Lorelais avatar
Lammstek kan med fördel få följande behandling:

putsa steken. Skär sedan upp den och fläk ut den på skärbrädan. Finhacka chili, blanda med matfett, vitlök, persilja, salivia och basilika. Salta och peppra. Bred blandningen över köttet och bind upp steken - bryn den runt om och lägg den sedan i ugnen på 200 grader. Blanda vin med buljong och häll över steken efter cirka 30 minuter.

Använd skyn som grund i sås och servera gärna med ugnsbakade grönsaker.

Skär i tunna skivor och garnera med färska kryddor. *slurp*
Citera
2004-07-18, 22:28
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorelai
Lammstek kan med fördel få följande behandling:

putsa steken. Skär sedan upp den och fläk ut den på skärbrädan. Finhacka chili, blanda med matfett, vitlök, persilja, salivia och basilika. Salta och peppra. Bred blandningen över köttet och bind upp steken - bryn den runt om och lägg den sedan i ugnen på 200 grader. Blanda vin med buljong och häll över steken efter cirka 30 minuter.

Använd skyn som grund i sås och servera gärna med ugnsbakade grönsaker.

Skär i tunna skivor och garnera med färska kryddor. *slurp*
Fyfan, det lät gott!

Det här med ungsbakade grönsaker - hur gör man det? Kokar man och lägger in i ungen ett tag, eller?
Citera
2004-07-18, 22:32
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Fyfan, det lät gott!

Det här med ungsbakade grönsaker - hur gör man det? Kokar man och lägger in i ungen ett tag, eller?

Nej, det behöver du inte göra. Koka alltså. Du kan bara skära grönsakerna i mindre bitar, krydda dem, pressa över lite vitlök och en god olja och sedan baka dem. Steken kan du lägga ovanpå så har du hela middagen färdig samtidigt. Förutom såsen då.
Citera
2004-07-18, 22:42
Bannlyst
Citat:
Nej, det behöver du inte göra. Koka alltså. Du kan bara skära grönsakerna i mindre bitar, krydda dem, pressa över lite vitlök och en god olja och sedan baka dem. Steken kan du lägga ovanpå så har du hela middagen färdig samtidigt. Förutom såsen då.
Skär någon gul lök i klyftor och lägg i formen. Lägg även i några hela vitlöksklyftor. Sen ser du till att steken ligger på grönsakerna (som du skrev) så kommer köttsafterna att droppa ner när den steks. När steken är färdig så ta ur den och grönsakerna ur formen, mosa löken och vitlöksklyftorna ordentligt och häll hela rasket (med köttsafterna) i en kastrull. Häll på lämplig vätska (buljong, vin) och låt det sjuda ett tag. Sila av och red om du vill ha en sås, annars har du en väldigt god sky

Du kan förresten passa på att lägga några potatisar i formen också, så har du dem klara på en gång, och dessutom har de fått ta smak av allt det goda i formen.
Citera
2004-07-18, 22:51
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Skär någon gul lök i klyftor och lägg i formen. Lägg även i några hela vitlöksklyftor. Sen ser du till att steken ligger på grönsakerna (som du skrev) så kommer köttsafterna att droppa ner när den steks. När steken är färdig så ta ur den och grönsakerna ur formen, mosa löken och vitlöksklyftorna ordentligt och häll hela rasket (med köttsafterna) i en kastrull. Häll på lämplig vätska (buljong, vin) och låt det sjuda ett tag. Sila av och red om du vill ha en sås, annars har du en väldigt god sky

Du kan förresten passa på att lägga några potatisar i formen också, så har du dem klara på en gång, och dessutom har de fått ta smak av allt det goda i formen.

Ja. Matporr.
Citera
2004-07-18, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ja. Matporr.
Verkligen Jag skulle ha blivit kock...
Citera
2004-07-18, 23:03
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Verkligen Jag skulle ha blivit kock...

Ja, fast du är alldeles utmärkt som du är.

On topic: lamm är lättlagat, tacksamt att leka med kryddningar och underbart gott att äta. Dem som tror att lamm smakar kofta borde ta mod till sig att smaka.
Citera
2004-07-18, 23:17
Medlem
joyces avatar
Icke att förglömma när vi pratar lammkött är alla goda grytor man kan göra. Under hösten och vintern blir det lammgryta varje vecka. Lammcurry eller gryta baserad på passerade tomater eller vin och buljong. I med grönsaker, ärtor/bönor och potatis/pasta mot slutet så har du allt i ett.

Just nu är jag insnöad på lammracks, gott att grilla. Annars gör jag spett med marinerat lammkött och slänger på grillen.

Ni som gillar lamm, vad tycker ni om killing?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in