2004-07-18, 16:38
Medlem
TonTons avatar
Så la min mockabryggare av till slut. Tänkte därför investera i en espressobryggare och undrar vad man ska tänka på. Vad jag sett så är 15bar standard så det verkar ju skitsamma. Men vad skiljer en maskin för 500 spänn på Rusta från från en för 15 000. (Då räknar jag givetvis bort designen). Gaggia verkar ha kvalitetsprodukter och deras design tilltalara mig.

Någon som kan ge råd och tips?
Citera
2004-07-18, 17:11
Medlem
Vad skiljer inte?

Jag skulle aldrig investera i en billigare än 2000 kr. Då är det ingen espressobryggare av hög kvalitet. Det brukar vara ett generellt tips. Vad du köper beror givetvis vad du efterfrågar och vill dricka. Vill du dricka en halvtaskig espresso med en liten mängd dålig crema så gör det. Vill du ha en bättre upplevelse med riktig crema och andra funktioner så satsa på det.

Dom billiga måste man rengöra och slänga kaffet och sånt. Väljer du en dyr så matar du på kaffe någongång lite då och då och tömmer när tanken är full. En dyr maskin är en klart bättre investering.
Citera
2004-07-18, 17:37
Medlem
leffes avatar
Tja, vad ska man tänka på... exempel som jag kommer på nu:
  • trycket är "egalt", om du nu köper lite kvalitetsprylar. Det är ändå ~9 bar i "munstycket" om jag inte är ute o cyklar.
  • satsa på en maskin med koppar rätt igenom på insidan, inte aluminium eller annat skit som kommer rosta. Två typer av metall -> rost.
  • tungt är bra
  • droppbrickan skall vara någorlunda stor och lätt att tömma
  • handtaget och bajonetten brukar det vara stor skillnad på kvaliteten på

Köptips då? Jadu:
  • Gaggia Classic brukar uppskattas
  • Isomac har trevliga prylar och bra design
  • Rancilio Silvia är antagligen den bästa "hemma"-espressomaskinen man kan köpa
  • Francis Francis X3 är tydligen inte så dum, och snygg. X1:an har tidigare varit bara snygg men inte bra; det har man tydligen jobbat på att förbättra. Hur den är nu vet jag inte.
  • Solis Crema SL 70 sägs vara ett mycket bra köp, särskilt m a p bang-for-the-buck. Finns för 219€ på www.allesinallem.com

Tänk på att om du köper en bra espressomaskin måste du nog också köpa dig en bra kvarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in