Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-06, 20:55
  #1
Medlem
loqus avatar
Hej,

Jag är en man ca 30. Har inget förhållande, inga barn. Är civilingenjör, ganska bra jobb i Sverige, ganska bra betalt. Har aldrig gillat det svenska klimatet särskilt mycket (speciellt på vintern). Fungerar på att flytta någon annanstans och kanske försöka bilda familj, relationer är inte min starka sida men jag är beredd att försöka. Funderar på var man kan flytta. Kanske Frankrike. Har varit där tycker det verkar rätt OK. Någon som har lite generella idéer om franska kvinnor. Skulle man kunna leva ihop med en sådan? Annars funderar jag lite på USA, tror det är rätt svårt att få "green card", men språket skulle vara absolut vara lättare för mig. Alla synpunkter välkomnas.
Citera
2010-12-06, 21:09
  #2
Medlem
Witticisms avatar
Jag har visserligen bara bott i Frankrike i sex månader, men enligt min åsikt är det ett mycket trevligt land att bo i! Jag älskar det. God mat och trevlig kultur! Fransmän är dock (enligt min åsikt och om man får generalisera lite) lite... Snorkiga. De är ofta ganska kräsna och har rätt lätt för att se ner på saker/andra människor som inte lever upp till vad de tycker är en bra standard. Om kaffet inte var skitgott så rynkar fransmannen på näsan och fnyser och pratar gärna vitt och brett om hur kaffe SKA smaka och vilken skit detta var... Samma sak om någon har fula käder, ful frisyr osv. De kan även vara väldigt rakt på sak på ett sätt som kan få oss svenskar att höja på ögonbrynen lite. De kan tex utan problem säga "Oj, den där tröjan är rätt gammal va?" till en arbetskamrat, utan att mena någonting illa med det. Om man förstår och respekterar att detta är deras sätt och en del av deras kultur så är de mycket trevliga! Fransyskor är annars smala, snygga och lagom lösaktiga. De super sig inte fulla när de går ut, vilket gör det väldigt kul att festa i Frankrike! Jag kan varmt rekommendera det
Citera
2010-12-06, 21:38
  #3
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loqu
Hej,

Jag är en man ca 30. Har inget förhållande, inga barn. Är civilingenjör, ganska bra jobb i Sverige, ganska bra betalt. Har aldrig gillat det svenska klimatet särskilt mycket (speciellt på vintern). Fungerar på att flytta någon annanstans och kanske försöka bilda familj, relationer är inte min starka sida men jag är beredd att försöka. Funderar på var man kan flytta. Kanske Frankrike. Har varit där tycker det verkar rätt OK. Någon som har lite generella idéer om franska kvinnor. Skulle man kunna leva ihop med en sådan? Annars funderar jag lite på USA, tror det är rätt svårt att få "green card", men språket skulle vara absolut vara lättare för mig. Alla synpunkter välkomnas.

Det beror ju på vilka fler skäl det finns till att du flyttar från Sverige. Är du trött på mångkulturen i Sverige bör du hålla dig borta från Frankrike. Skulle jag vara dig skulle jag satsa på ett jobb i Norge mellan maj-augusti. Resten av året skulle jag softa i något billigt land i Asien. Thailand är nog det mest tänkbara. Gästvänlig befolkning, trevliga kvinnor, bra klimat, utsökt prisläge.
Citera
2010-12-06, 21:52
  #4
Medlem
vante33s avatar
Är det fru och familj du är ute efter så håll dig borta från länder som blivit feminiserade.
Citera
2010-12-06, 21:57
  #5
Medlem
RedCrabs avatar
Det finns mycket jantelag i Frankrike vad jag vet
Citera
2010-12-06, 22:04
  #6
Medlem
loqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vante33
Är det fru och familj du är ute efter så håll dig borta från länder som blivit feminiserade.
OK, ska ta det i beaktande. Men vilka länder är det du menar?
Citera
2010-12-06, 23:02
  #7
Avstängd
ozembes avatar
Om jag får dela med mig lite här, jag skulle helt seriöst överväga Österrike, och då menar jag Wien. Österrike har god, trevligt uteliv, klimatet är skönare än här, och österrikarna i sig är ett öppet och trevligt folk, plus att de inte är så ''femininiserade'' som ngn valde att uttrycka det. Och språket är lättare än franska....
Citera
2010-12-07, 12:11
  #8
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Frankrike är ett fantastiskt land när det kommer till kultur, mat, historia etc. Vacker och mångsidig natur har landet också.
För att inte tala om det vackra språket, vilket leder mig in på det kanske viktigaste om du tänker bosätta dig i Frankrike - ge dig fan på att lära dig franska. Du kommer varken klara dig eller vara särskilt uppskattad om du går runt med engelskan(ev. i Paris).
Kan du däremot klara dig på enkel franska till en början kommer de att uppskatta dig än mer då det ju inte är ditt modersmål.

Sist men inte minst, Frankrike har nog bland de vackraste kvinnorna, om inte i världen, så i alla fall i Europa.

Lycka till!
Citera
2010-12-07, 12:32
  #9
Medlem
Zijns avatar
Jag hejjar på Australien!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback