Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-06, 14:00
  #1
Medlem
Tjena FB!

Jag är mitt i gymnasiet, i mitten av tvåan och jag är sugen på att studera på universitet i Skottland. Har hört att det är gratis?

1. Är det verkligen så att universitet är gratis för EU studenter i Skottland?

Tacksam för snabba svar!


Mvh "Jojoshomojo"
__________________
Senast redigerad av jojoshomojo 2010-12-06 kl. 14:17.
Citera
2010-12-06, 14:12
  #2
Medlem
Det är gratis att studera, men du behöver antagligen ta ett lån för att kunna försörja dig, hyra, mat, utflykter, böcker etc.

svar på din 2a fråga så förstår jag inte riktigt vad du menar?
Citera
2010-12-06, 14:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naoto
Det är gratis att studera, men du behöver antagligen ta ett lån för att kunna försörja dig, hyra, mat, utflykter, böcker etc.

svar på din 2a fråga så förstår jag inte riktigt vad du menar?

Tack för ditt snabba svar!

Så alltså EU studenter får också gratis att studera? Till skillnad från England som nu blir väldigt dyrt.

Jo men CSN ger väl lån för sånt?

PS. Min andra fråga var helt meningslös, typ samma som 1an så tog bort den hehe
Citera
2010-12-06, 16:38
  #4
Medlem
karamellas avatar
Ja, det är gratis även för EU-medborgare.
Citera
2010-12-06, 16:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ja, det är gratis även för EU-medborgare.

Okej,
1. Sker ansökningen och allt sånt via UCAS?
2. Kommer man komma in på någon hyfsad/bra universitet i Skottland med gymnasiepoängssnitt runt 14?
Citera
2010-12-06, 17:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoshomojo
2. Kommer man komma in på någon hyfsad/bra universitet i Skottland med gymnasiepoängssnitt runt 14?
Det beror ju helt på vilken utbildning du vill gå. De utbildningar som är svåra att komma in på i Sverige är i princip lika svåra att komma in på i Skottland.
Citera
2010-12-06, 17:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishevelled
Det beror ju helt på vilken utbildning du vill gå. De utbildningar som är svåra att komma in på i Sverige är i princip lika svåra att komma in på i Skottland.

Ok, i see, jag hade tänkt "busniess, finance eller economy" något i den stilen...?
Citera
2010-12-06, 17:55
  #8
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoshomojo
Ok, i see, jag hade tänkt "busniess, finance eller economy" något i den stilen...?

Det är väldigt hård konkurrens på de bättre universiteten i Skottland (St Andrew's, Edinburgh samt Glasgow) när det gäller ämnen som Economics. Det finns typ en person på internet som kommit in med ~17 till Edinburgh men det är som sagt väldigt ovanligt. 14 är väldigt dåliga betyg, måste du förstå, och därför kan du inte förvänta dig att kunna komma in på toppuniversitet.

Men kan du komma in helt ok utbildningar som har bra undervisning och sen leder till jobb? jajamen.
Citera
2010-12-06, 17:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Det är väldigt hård konkurrens på de bättre universiteten i Skottland (St Andrew's, Edinburgh samt Glasgow) när det gäller ämnen som Economics. Det finns typ en person på internet som kommit in med ~17 till Edinburgh men det är som sagt väldigt ovanligt. 14 är väldigt dåliga betyg, måste du förstå, och därför kan du inte förvänta dig att kunna komma in på toppuniversitet.

Men kan du komma in helt ok utbildningar som har bra undervisning och sen leder till jobb? jajamen.

Jag vill läsa finance, business eller economics, något sånt. Ett topp universitet eller ett ok universitet, det spelar ingen roll, klart hellre St. Andrews men där behöver man MVG i allt nästan, finns det några hyffade universitet i Skottland som tar in en med snitt 14 från naturvetenskaps programmet?
Citera
2010-12-06, 19:51
  #10
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoshomojo
Jag vill läsa finance, business eller economics, något sånt. Ett topp universitet eller ett ok universitet, det spelar ingen roll, klart hellre St. Andrews men där behöver man MVG i allt nästan, finns det några hyffade universitet i Skottland som tar in en med snitt 14 från naturvetenskaps programmet?

Glöm St Andrews helt och hållet, verkligen.

Möjliga:
Aberdeen, Edinburgh Napier, Herriot-Watt, Queen Margaret University Edinburgh, Stirling, Strathclyde
Citera
2010-12-07, 20:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Glöm St Andrews helt och hållet, verkligen.

Möjliga:
Aberdeen, Edinburgh Napier, Herriot-Watt, Queen Margaret University Edinburgh, Stirling, Strathclyde

Okej, ansöker man för skottska universitet via UCAS?
Citera
2010-12-07, 20:24
  #12
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoshomojo
Okej, ansöker man för skottska universitet via UCAS?

Ja
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback