• 1
  • 2
2004-07-18, 05:34
Medlem
meb132s avatar
Förstår inte vad saken gäller riktigt. Går folk inte i skolan längre eller har de helt hjärntvättats av skräpmediernas dietpropaganda? Ät kolhydrater! Ät fett! Ät inte fett! Ät inte kött! Ät inte kolhydrater! Viktväkta! Följ Atkins!

Det hela är mycket enkelt. Energi kan inte förstöras. Om man stoppar in mer energi än vad som förbrukas så måste energin lagras och i människokroppen blir det oftast i form av fett. Man kan alltså leva enbart på smör om man så vill och fortfarande gå ned i vikt, förutsatt att man gör av med mer energi än vad som finns i smöret man äter (nu talar vi enbart vikt och inte hälsa här).

Grunden i all fetmabekämpning är alltså energiintag. Energi mäts i kalorier eller joule. Den som vill gå ned i vikt skall inta färre kalorier (joule) än vad man gör av med. På de allra flesta förpackningar kan alla med grundskolekunskaper i att räkna och läsa ta reda på kaloriinnehållet i olika matvaror och maträtter.

Hur mycket energi man gör av med varierar från person till person. En genomsnittsperson i vila förbrukar enligt livsmedelsverket ungefär 1500 kcal (6000 kj). En deciliter lättmjölk (i alla fall Dairy Farmers Light white) innehåller ungefär 200 kj så energin i tre liter lättmjölk är ungefär vad man behöver varje dag om man inte skall göra något alls; tex om man är bakfull. Denna "tomgångsförbrukning" är som sagt olika för alla och på samma sätt är det med aktiv energiförbrukning genom t ex gång, hårt tankearbete, tyngdlyftning osv osv. Som regel gäller att ju mer vältränad du är desto högre förbränning har du så att motionera är dubbelt nyttigt.

Den som vill gå ned i vikt bör alltså inleda med att kontrollera hur mycket energi de stoppar i sig och hur mycket de gör av med. Det enklaste sättet är att räkna kalorierna i ens måltider och regelbundet väga sig. Öka/minska energiintag och öka/minska motion tills ihållande viktminskning inträder. Om man rör lite på sig äter man lite och om man rör mycket på sig så äter man mer. Det finns tabeller och diagram i böcker och på nätet där man kan läsa in sig mer detaljerat om man känner för det.

Men hallå! Alla dieterna och de glykemiska indexen och viktväktarpoängen och sånt då? Jodå, de fungerar men oftast inte på det sätt de påstår. De fungerar därför att om man studerar dessa dieter så kommer man att märka att de i slutändan rekommenderar likartade mängdförhållanden mellan kaloriintag och motion. Så enkelt är det. Atkinsdieten tillåter fett och annat som andra dieter förbjuder men den tillåter inte några stora mängder och det är det som är nyckeln. En del dietsystem är faktiskt öppet (nåja) energibaserade och det mest kända är viktväktarna. De räknar om energin i poäng som man sedan räknar. Dieter och bantningssystem skall man nog mest se som motivationshjälpmedel om de inte föranleds av verkliga hälsoproblem (typ njursjukdomar osv).

När det gäller hur maten skall vara sammansatt så är det mest en smakfråga så länge man vet vad man håller på med ur näringssynpunkt. Vet man inte det är det nog enklast att hålla sig till kostcirkeln. Den som varje dag äter av alla delar klarar sig bra. Den som vill vara knepig och inte äta kött eller bara äta kött osv får se öka kunskapsnivån. Tumregeln i all kosthållning är i övrigt att ju färskare/oprocessat desto bättre ur näringssynpunkt.

Det här låter förstås bra men hur får vi folk att börja tillämpa sunt förnuft och grundskolekunskaper i sin livsföring? Ingen aning, men jag skulle förr straffbeskatta skräpmedia än feta livsmedel i alla fall.
Citera
2004-07-18, 07:44
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meb132
Det hela är mycket enkelt. Energi kan inte förstöras. Om man stoppar in mer energi än vad som förbrukas så måste energin lagras och i människokroppen blir det oftast i form av fett. Man kan alltså leva enbart på smör om man så vill och fortfarande gå ned i vikt, förutsatt att man gör av med mer energi än vad som finns i smöret man äter (nu talar vi enbart vikt och inte hälsa här).

Höj priset på all jävla mat då, så kan Kim Jong-Il (känd gourmet) få lite bevis för hur ondskefull och människofientlig västvärlden är som "starving their own people" (Bush egna ord om Nordkorea). Hörde förresten att "kött med bröd" har införts i Nordkorea, för välutbildade och studenter. Snart är det väl bara i Pyongyang där man kan beställa ett BigMac&Company utan att prackas på en massa light-alternativ.
Citera
2004-07-18, 09:09
Medlem
meb132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Höj priset på all jävla mat då, så kan Kim Jong-Il (känd gourmet) få lite bevis för hur ondskefull och människofientlig västvärlden är som "starving their own people" (Bush egna ord om Nordkorea). Hörde förresten att "kött med bröd" har införts i Nordkorea, för välutbildade och studenter. Snart är det väl bara i Pyongyang där man kan beställa ett BigMac&Company utan att prackas på en massa light-alternativ.

Du verkar lite förvirrad. Du skulle inte vilja formulera om ditt inlägg så att någon sorts meningsfullt budskap kan skönjas?
Citera
2004-07-18, 09:43
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Du verkar lite förvirrad. Du skulle inte vilja formulera om ditt inlägg så att någon sorts meningsfullt budskap kan skönjas?

Nu tror jag inte att fettskatt skulle komma på tal i självaste USA, men om det blir en Västvärldskoalition (med bl a Storbritannien och Sverige) som planerar att attackera Nordkorea inom några år så skulle ju bara debatten kring fettskatt vara guld värd för Kim Jong-Il i propagandakriget. Bush klämde ur sig "they are starving their own people" i något tal, men propagandaapparaten i Nordkorea skulle ju bara kunna peka på alla trådsmala bikinimodeller på stora affischpelare i Västvärlden (som sammantaget överstiger Kim Il-Sungs personkult) och peka på skatt på kaloririk mat för att komma med propagandistisk moteld om att "Västvärlden svälter sina egna medborgare". Eller så kanske de skulle kunna klippa ihop någon propagandavideo med avsnitt från Ricki Lake och påstå "Västvärlden tvångsmatar sina egna medborgare".

Jag skulle faktiskt hellre se en glad gubbe som Kim Il-Sung på porträtt och statyer över hela huvudstaden än kapitalistisk reklam för underkläder, och jag tror att västerländsk kapitalism är bättre än något annat system på att sänka medborgarnas självförtroende. Men det är en fråga som inte hör hemma på forumet Mat&Dryck.
Citera
2004-07-18, 10:05
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Det här låter förstås bra men hur får vi folk att börja tillämpa sunt förnuft och grundskolekunskaper i sin livsföring?

Hur ser dessa grundskolekunskaper ut idag egentligen? Hur omfattande är hemkunskapen i skolorna? Det är inte svårt att undra om det har skurits ned även inom det området. Eller så beror allt på att de vuxna i skolan är kassa förebilder. De kan undervisa hur mycket de vill om kost, barn gör som vuxna gör, inte som de säger.
Jag har många gånger förfasats över lärare som ger barn chips, glass och godis i klassrummet, t ex som belöning för uppnått mål i klassen. Varför inte ge dem frukt istället? Barn lär sig äta sött och fett på dagis och i skolan idag, oavsett hur kostmedvetna deras föräldrar är.
Jag tycker att förskole- och skolpersonal borde ta ett större ansvar där.
Citera
2004-07-18, 10:53
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Jag har många gånger förfasats över lärare som ger barn chips, glass och godis i klassrummet, t ex som belöning för uppnått mål i klassen.

I sak håller jag med dig, men samtidigt anser jag att det är just så godis och snacks ska användas, som belöning, något extra. Frukt ska vara något självklart. Men det är det tyvärr inte.
För många barn idag utgör godis, läsk och snacks basen i näringsintaget. Detta i kombination med väldigt mycket stillasittande gör barnen feta. Om de dessutom hoppar över skollunchen och äter snask istället, ja......Så kommer de hem och får energirik mat, sen sitta vid x-boxen hela kvällen. Jag frågar mig; Var är föräldraansvaret? Vilken sund människa låter sitt barn bli en tjocksmock, få diabetes och ledproblem?
Citera
2004-07-18, 11:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag känner mig lite skyldig. Vi gav de elever som hade bäst resultat i en frågesport varsin läsk. Arghh! Men som det sades tidigare är det ju ändå vid dessa tillfällen man skulle kunna använda läsk och godis som någon sorts belöning.

Ett större problem är att läsk har blivit en vardagsdryck istället för något som man drack på fredags- och lördagskvällarna. Vissa skolor har till och med läskautomater. Det skulle väl inte vara helt fel om det inte vore så att ungdomarna rör sig mindre idag än förr i tiden.

Angående det första inlägget: Den bantningsmetod som främst talar om hur viktigt det är med balans mellan kalorieintag och energiförbrukning är nog Aftonbladets Viktklubben som jag var medlem i i sex månader. Efter att ha uppgett olika fakta om sig själv ( vikt, längd etc) räknas det ut hur många kalorier man kan inta utan att gå upp i vikt. Jag fick i mig ungefär 2300 kalorier om dagen och rekommenderades att få i mig 2000 kalorier om dagen istället. I början av denna bantningsperiod skrev jag in i datorn allt jag åt och den omvandlade det till kalorier och på så sätt fick jag en medvetenhet om hur många kalorier de olika livsmedlen innehåller - något som jag fortfarande bär med mig även efter avslutat medlemskap.
Citera
2004-07-18, 11:42
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
I sak håller jag med dig, men samtidigt anser jag att det är just så godis och snacks ska användas, som belöning, något extra. Frukt ska vara något självklart. Men det är det tyvärr inte.

Bananer, äpplen, päron, apelsiner tycker jag är självklart till vardags till barn - och vuxna med för den delen. Däremot kunde de belönas med en bit exotisk frukt. Mycket mer spännande och lärorikt än att bli matade med chips och geléråttor.

Citat:
För många barn idag utgör godis, läsk och snacks basen i näringsintaget. Detta i kombination med väldigt mycket stillasittande gör barnen feta. Om de dessutom hoppar över skollunchen och äter snask istället, ja......Så kommer de hem och får energirik mat, sen sitta vid x-boxen hela kvällen. Jag frågar mig; Var är föräldraansvaret? Vilken sund människa låter sitt barn bli en tjocksmock, få diabetes och ledproblem?

Ingen sund förälder låter sitt/sina barn växa upp och få de vanorna hemma. Det är osunt. Även för sunda föräldrar som vill sina barn väl och lär dem äta sund kost blir det svårt när barnen på dagis samt senare i skolan tvingas i nyponsoppa med fet glass till mellanmål, utan sunt alternativ. När klassföreståndaren köper chipspåsar och häller i skålar på lektionstid, när matbespisningen ställer fram skålar med strösocker till fil och gröt. Barnen äter ínte sällan flera av dagens viktiga matmål på dagis/fritids/skola. Maten i skolan måste bli bättre. Idag består lunchmatsedeln an pizza flera gånger i månaden och det saknas helt ett sunt alternativ.
Citera
2004-07-18, 11:54
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Jag frågar mig; Var är föräldraansvaret? Vilken sund människa låter sitt barn bli en tjocksmock, få diabetes och ledproblem?

Om det är något som föräldrar har ansvar för i det här avseendet så är det väl att avstå från att skaffa barn om de bär på de gener som orsakar dessa sjukdomar. Personligen så tycker jag förvisso att människor får se ut hur som helst, långa, korta, tjocka, smala, osv, men om det nu är så fruktansvärt och tabubelagt med feta människor så är det sexvanorna man bör ändra på och inte matvanorna.

Varken jag eller någon av mina kompisar i skolan var feta och vi hade precis de matvanor som du beskrev ovan. Sedan tror jag inte att småätande är särskilt bra för koncentrationen och studieresultaten, men det är ju en annan fråga.
Citera
2004-07-18, 11:57
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Även för sunda föräldrar som vill sina barn väl och lär dem äta sund kost blir det svårt när barnen på dagis samt senare i skolan tvingas i nyponsoppa med fet glass till mellanmål, utan sunt alternativ. När klassföreståndaren köper chipspåsar och häller i skålar på lektionstid, när matbespisningen ställer fram skålar med strösocker till fil och gröt. Barnen äter ínte sällan flera av dagens viktiga matmål på dagis/fritids/skola. Maten i skolan måste bli bättre. Idag består lunchmatsedeln an pizza flera gånger i månaden och det saknas helt ett sunt alternativ.

Jag måste erkänna att jag aldrig råkat ut för detta, att det serveras chips på lektionstid. Eller snarare att mina barn råkat ut för det. Inte heller att det serverats nyponsoppa med glass i sådana mängder att det skulle påverka deras hälsa. Sockret är ett elände, särskilt för barn. Pizza flera gånger i månaden? En-två gånger per termin, högst i sonens skola. Jag tror inte att skolmaten har så stor betydelse som du säger, även om det påverkar. Men se på de tjocka barnens föräldrar. Var tror du de barnens matvanor kommer ifrån? Mitt tips är hemmet, mycket halvfabrikat, mycket snabbmat, lite grönsaker, mycket fett, mycket socker och andra kolhydrater. Dessa ständiga smörgåsar är ett elände. Feta/söta pålägg på kolhydratrikt, fiberfattigt bröd. Till detta juice eller läsk. Jag är ingen hälsoprofet, men ser till att min son äter en balanserad kost och rör på sig. Han ser ut som en 11-åring bör göra.
Citera
2004-07-18, 12:00
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ingen sund förälder låter sitt/sina barn växa upp och få de vanorna hemma. Det är osunt. Även för sunda föräldrar som vill sina barn väl och lär dem äta sund kost blir det svårt när barnen på dagis samt senare i skolan tvingas i nyponsoppa med fet glass till mellanmål, utan sunt alternativ. När klassföreståndaren köper chipspåsar och häller i skålar på lektionstid, när matbespisningen ställer fram skålar med strösocker till fil och gröt. Barnen äter ínte sällan flera av dagens viktiga matmål på dagis/fritids/skola. Maten i skolan måste bli bättre. Idag består lunchmatsedeln an pizza flera gånger i månaden och det saknas helt ett sunt alternativ.

Ingen sund förälder vill att sina barn ska börja röka, ändå röker kanske 30-40% av alla ungdomar. Hört talas om tonårsrevolt? Fast dina ungar (om du har några) börjar nog inte smygröka, de börjar smygäta chips och geléråttor istället. Snacka om att du lär få en psykos första gången du hittar en godispåse på ditt barns rum, "men Pelle, fy skäms!"
Citera
2004-07-18, 12:27
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Om det är något som föräldrar har ansvar för i det här avseendet så är det väl att avstå från att skaffa barn om de bär på de gener som orsakar dessa sjukdomar. Personligen så tycker jag förvisso att människor får se ut hur som helst, långa, korta, tjocka, smala, osv, men om det nu är så fruktansvärt och tabubelagt med feta människor så är det sexvanorna man bör ändra på och inte matvanorna.

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du menar. Ska inte diabetiker få skaffa barn? Problemet här är att barn får diabetes pga felaktiga matvanor, inte i första hand gener. Har man sedan anlag för sjukdom så bör man ju vara extra försiktig. Att det är fruktansvärt med feta människor är väl rätt objektivt? Jag tänker på barnens hälsa och välmående. För du kan väl inte säga att en smällfet unge mår bra?

Citat:
Varken jag eller någon av mina kompisar i skolan var feta och vi hade precis de matvanor som du beskrev ovan. Sedan tror jag inte att småätande är särskilt bra för koncentrationen och studieresultaten, men det är ju en annan fråga.

Ni kanske rörde lite på er och åt bra hemma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in