Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-26, 21:07
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millky
En vuxen människa som inte vet vad GARANTI är....

Du skulle bara veta hur vanligt det där är.

Kan ta ett exempel av många som jag själv sett.
Vuxen man tappar sin telefon ute på vägen. Telefonen blir överkör av en lastbil.
Helt uppenbart vad som hänt men mannen tror han kan få en ny på garantin.

Har själv hanterat mängder med ärenden där kunder försökt få saker bytt på garanti trots att de haft drulleförsäkring med extra allt.
Tappade räkningen på hur många gånger jag förklarat för kunder att de måste fylla i försäkringspapper men likt förbannat står det där och försöker få skiten på garanti trots att försäkringen täcker allt.
På vissa människor går det liksom bara inte in så att säga.
Citera
2019-04-26, 23:19
  #278
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Du skulle bara veta hur vanligt det där är.

Kan ta ett exempel av många som jag själv sett.
Vuxen man tappar sin telefon ute på vägen. Telefonen blir överkör av en lastbil.
Helt uppenbart vad som hänt men mannen tror han kan få en ny på garantin.

Har själv hanterat mängder med ärenden där kunder försökt få saker bytt på garanti trots att de haft drulleförsäkring med extra allt.
Tappade räkningen på hur många gånger jag förklarat för kunder att de måste fylla i försäkringspapper men likt förbannat står det där och försöker få skiten på garanti trots att försäkringen täcker allt.
På vissa människor går det liksom bara inte in så att säga.
Jag föreslog under mina barns skolgång för en lärare att hemkunskapen skulle lära ut konsumentköplagen och försäkringskännedom. Jag blev typ idiotförklarad.

Jag har dessutom förstått att många barn inte får info om verkligheten av sina föräldrar. Det är inte konstigt att många tror att garanti är samma som drulleförsäkring. Skyddad verklighet fram till hemifrånflytt.

Detta kan bara bli fel. Vilket vi sett i trådstarten.
Citera
2019-04-27, 03:52
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag föreslog under mina barns skolgång för en lärare att hemkunskapen skulle lära ut konsumentköplagen och försäkringskännedom. Jag blev typ idiotförklarad.

Jag har dessutom förstått att många barn inte får info om verkligheten av sina föräldrar. Det är inte konstigt att många tror att garanti är samma som drulleförsäkring. Skyddad verklighet fram till hemifrånflytt.

Detta kan bara bli fel. Vilket vi sett i trådstarten.

Nu vet jag inte när din barn gick i skolan. Men hkk lär ut om konsumentköplagen, och har gjort det i åtminstone de senaste 10åren. Bara att kolla läroplanen . Låter snarare som du stött på ett utav de spåna som tyvärr arbetar inom mitt skrå.
Citera
2019-04-27, 10:55
  #280
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Nu vet jag inte när din barn gick i skolan. Men hkk lär ut om konsumentköplagen, och har gjort det i åtminstone de senaste 10åren. Bara att kolla läroplanen . Låter snarare som du stött på ett utav de spåna som tyvärr arbetar inom mitt skrå.
Men vad bra att de lär ut detta! Kanske var det jag som satte igång allt? 😁
Citera
2019-04-27, 12:53
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Men vad bra att de lär ut detta! Kanske var det jag som satte igång allt? 😁

Jag skulle vara beredd att satsa rätt mycket pengar på att nej det var det nog inte Detta i och med att läroplaner knappast skrivs av lärare på vanliga skolor..
Men om det gör dig glad att tro det så för all de fortsätt tro det.
Citera
2019-04-28, 12:25
  #282
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millky
En vuxen människa som inte vet vad GARANTI är....
Garanti täcker fel från fabrik eller fel som du inte direkt bidragit till.
Om din unge har sönder den så är det FÖRSÄKRING som gäller.

Som någon annan sa så har du ingen aning om hur vanligt det är.

"men jag har ju garanti på den" när man kört över en telefon eller "men det är bakre kameran som är trasig och sprickan på framsidan var sedan länge sedan så de har inte med varandra att göra!!!"

Även människor som inte riktigt förstår försäkring och tror att man kan byta ut saker efter garantitiden pga försäkringen hur som helst.
Citera
2019-04-29, 00:20
  #283
Medlem
miikoss avatar
Smoothien innehöll säkert någron frukt som innehöll socker.

Man borde nog vara väldigt noga att göra rent, socker leder ej el, så risken för kortslutning finns ju om det hamnar på moderkortet.


Då datorn är så ny så skulle jag nog satsa på hemförsäkring, vet inte vad en lagning kostar, men risken är att det är högre än vad självrisken är vid försäkringen. Försäkringsbolaget får välja om de vill laga eller inlösa.
Citera
2019-04-29, 01:17
  #284
Medlem
Rebelxs avatar
Ok. Om du inte redan fuckat till allt så gör som jag säger nu.

Ta ur batteriet ur din laptop.

Sedan spolar du tangentbordet med KALLT vatten ett gäng minuter, du bör kanske hålla datorn med t-bordet neråt så det mesta av vattnet rinner ner i badkaret/duschen medans det spolar ur resterna av din smoothie.

Sedan så tar du en fläkt som kan blåsa mot datorn och låter den torka ordentligt, alltså ingen värmefläkt utan luftcirkulation.
Blanda in värme kan du göra men spåra inte ur, det viktiga är bara att det torkar och det gör det rätt fort ändå bara du har lite luftombyte.

Sedan sätter du in batteriet igen.

Och om du inte lyckats kortsluta något innan du tog ut batteriet, så bör det inte vara några problem nu.

Som sagt kallt vatten, då varmt vatten innehåller massa skit som man inte vill ska avdunsta på diverse elektronik.

Eller hemförsäkring... att den blir som ny kommer knappast ske hur länge du än spolar. Men funka igen bör den.
Citera
2019-04-29, 05:46
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Ok. Om du inte redan fuckat till allt så gör som jag säger nu.

Ta ur batteriet ur din laptop.

Sedan spolar du tangentbordet med KALLT vatten ett gäng minuter, du bör kanske hålla datorn med t-bordet neråt så det mesta av vattnet rinner ner i badkaret/duschen medans det spolar ur resterna av din smoothie.

Sedan så tar du en fläkt som kan blåsa mot datorn och låter den torka ordentligt, alltså ingen värmefläkt utan luftcirkulation.
Blanda in värme kan du göra men spåra inte ur, det viktiga är bara att det torkar och det gör det rätt fort ändå bara du har lite luftombyte.

Sedan sätter du in batteriet igen.

Och om du inte lyckats kortsluta något innan du tog ut batteriet, så bör det inte vara några problem nu.

Som sagt kallt vatten, då varmt vatten innehåller massa skit som man inte vill ska avdunsta på diverse elektronik.

Eller hemförsäkring... att den blir som ny kommer knappast ske hur länge du än spolar. Men funka igen bör den.

Batteriet går inte att ta bort på en MacBook Pro. Det är fastlimmat på senare modeller.
Citera
2019-04-29, 06:05
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Smoothien innehöll säkert någron frukt som innehöll socker.

Man borde nog vara väldigt noga att göra rent, socker leder ej el, så risken för kortslutning finns ju om det hamnar på moderkortet.


Då datorn är så ny så skulle jag nog satsa på hemförsäkring, vet inte vad en lagning kostar, men risken är att det är högre än vad självrisken är vid försäkringen. Försäkringsbolaget får välja om de vill laga eller inlösa.

Där blev det nog en liten vurpa i texten? För om socker inte leder ström så lär det väl inte heller kunna skapa en kortslutning...? 😉
Citera
2019-11-19, 19:54
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Batteriet går inte att ta bort på en MacBook Pro. Det är fastlimmat på senare modeller.

Med lite verktyg så
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback