Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 16:22
  #253
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per-albin
Du har jävligt rätt i det! Men risken är nog stor att han har kortslutet moderkortet och trogtvis batteriet med.

Om batteriet är kortslutet så finns det inget ris i världen som kan rädda det, ligger det däremot en liten kortis någon annanstans pga av fukten så kan TS ha tur men som sagt det skulle gjorts på direkten.

Spiller du på en elektronisk apparatur så stäng av den direkt går det att plocka ur batteriet så gör det, dammsug och hårtorka och sen in i ett paket, snåla inte med riset och låt stå varmt och gosigt i en vecka.

Jag har räddat flera enheter såhär, det finns överkurser i sånt här beroende på vad man spillt om man tappat sin mobil i saltvatten osv men jag väljer att stanna där
Citera
2018-11-14, 19:20
  #254
Medlem
MIN DATOR FUNGERAR! PERFEKT! Skriver detta från datorn in matter of fact

Som sagt krävdes det bara min hårtork och att jag återställde SMC så funkade den igen! Jävlar vilken tur jag har haft.
Citera
2018-11-14, 22:28
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sultana
MIN DATOR FUNGERAR! PERFEKT! Skriver detta från datorn in matter of fact

Som sagt krävdes det bara min hårtork och att jag återställde SMC så funkade den igen! Jävlar vilken tur jag har haft.
Hoppas den fortsätter så. Jag har inte läst tråden och folk kan säkert ha sagt det innan: Bara för att datorn fungerar nu så behöver det inte betyda att den fungerar imorgon. Logikkortet kan oxidera av vattnet, och då slutar den att fungera.
Citera
2018-11-15, 07:54
  #256
Medlem
WilYawns avatar
Kan folk sluta tjata om ris någon jävla gång!? Det hjälper inte ett skit. Vattnet ska inte torka då det lämnar rester på kretskorten som sedan oxiderar och ställer till mer elände. Lösningen är precis som livet i allmänhet alkohol.

https://www.ifixit.com/Wiki/Don%27t_...ere%27s_Why...
Citera
2018-11-15, 08:03
  #257
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Kan folk sluta tjata om ris någon jävla gång!? Det hjälper inte ett skit. Vattnet ska inte torka då det lämnar rester på kretskorten som sedan oxiderar och ställer till mer elände. Lösningen är precis som livet i allmänhet alkohol.

https://www.ifixit.com/Wiki/Don%27t_...ere%27s_Why...

skulle T-röd fungera ?
Citera
2018-11-15, 12:32
  #258
Medlem
Ulbens avatar
Rätt okunnig men har för mig att wi-fi och ladden kan sitta på samma rail. Säkert något där som knasar så den kan behövas öppnas upp och byte ev byte av någon komponent. Här är en snubbe som lagar macs du kan säkert få mer info därifrån.

https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

Sen som någon sa i tråden, Har du spillt vatten finns risken att mkt skit lägger av efter ett tag. Om du lämnar in den hos någon som är kunnig lär du få en svar.
Citera
2018-11-15, 17:23
  #259
Medlem
Ursäkta men hur tar man ur ett batteri på en macbook air 2013 ? Går det att göra sj elller måste lämnas in
Citera
2018-11-15, 17:24
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sultana
MIN DATOR FUNGERAR! PERFEKT! Skriver detta från datorn in matter of fact

Som sagt krävdes det bara min hårtork och att jag återställde SMC så funkade den igen! Jävlar vilken tur jag har haft.

Grattis !!! lucky bastard
Citera
2018-11-15, 17:26
  #261
Medlem
Fick mig tänka på Louis Rossman !!

https://www.youtube.com/watch?v=FOgsjd5Uxt4
Citera
2018-11-15, 17:34
  #262
Medlem
Ptolemaioss avatar
Som många andra skrivit, dem kommer till 100% börja rosta. Spillde en gång i en Acer laptop. Räddade den tillfälligt, men när jag öppnade den igen en månad senare, var den full av korrotion och andra avlagringar.

Plocka isär datorn, rengör noggrant alla lödningar och delar med IPA och hoppas på det bästa.
Citera
2018-11-15, 18:59
  #263
Medlem
Min vän gjorde en "Karlsson på taket" och spillde en matsked varmakoppen soppa på tangentbordet. Det var en MBP 2009 och den funkade efteråt men i en månad. Sedan kunde datorn inte hitta hårddisken och skärmen visade på konstiga linjer. Senare den dagen blev den svart och dog helt och hållet. Fick senare veta att Apple inte har spillsäkra tangentbord och har ingen vätskeavlednings design vid moderkortet för att avleda vätska mot kanterna. Snacka om skit design med tanke på priset då Windows laptops har detta från prisklass 5k och uppåt.
__________________
Senast redigerad av WhiteChocolate 2018-11-15 kl. 19:02.
Citera
2018-11-15, 19:03
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Som många andra skrivit, dem kommer till 100% börja rosta. Spillde en gång i en Acer laptop. Räddade den tillfälligt, men när jag öppnade den igen en månad senare, var den full av korrotion och andra avlagringar.

Plocka isär datorn, rengör noggrant alla lödningar och delar med IPA och hoppas på det bästa.

Ja lödningar och kontakter korroderar. Ju mer salter det finns i vätskan som spillts desto värre. Värme och fukt får dessa avlagringar av salter och mineraler att förflytta sig och kortsluta med tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback