• 1
  • 2
2010-12-05, 17:12
Medlem
Hej!

Ska köpa en julklapp snart, och vill som sagt ha tips på vilken av dessa kameror som lämpar sig bäst till en 55 årig nybörjare.

Ja, Jag har läst mycket om båda men får ingen klar bild vilken som är enklast och mest prisvärd..

Mvh Robert
Citera
2010-12-05, 17:13
Medlem
Canon för att det är Canon
Citera
2010-12-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunctional_
Canon för att det är Canon

Måste hålla med.
Citera
2010-12-05, 17:17
Medlem
Snabba svar.. Hur pass viktigt är de med ett IS objektiv? Är det ett måste?
Citera
2010-12-11, 22:08
Medlem
Jag testade båda idag och 500D hade hyfsat mkt snabbare autofokus. Vad jag har läst om D3100 har ingen påpekat detta. Det var ju inte direkt långsamt, men inte särskilt snabbt heller.
Båda hade sina kitobjektiv, men D3100 hade det med VR och 500D hade objektivet utan IS. Gör det nån skillnad?
Eller var Nikon-kameran typ defekt? :P För jag har som sagt aldrig sett någon påpeka denna skillnad.
Citera
2010-12-11, 22:25
Medlem
Har själv en eos 500d, är riktigt nöjd med den!
Citera
2010-12-11, 23:30
Medlem
keysters avatar
Nikon för att det är en Nikon!
Citera
2010-12-11, 23:38
Medlem
WhiteShadowss avatar
Canon - You can!
Nikon - ehm... har dom ens nån slogan?
Citera
2010-12-12, 00:10
Medlem
Idiotpods avatar
Lite rå fakta om kamerorna.

http://www.camera-catalog.com/compar...canon_eos_500d

Och att välja Canon bara för att det är Canon är idioti. Testa båda kamerorna så mycket som möjligt och tala med kunnigt folk. Hur den ligger i handen och hur de passar dig (Tekniskt/den fysiska kamerakroppen) är det viktigaste. Båda kamerorna har i princip likvärdig prestanda.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Canon - You can!
Nikon - ehm... har dom ens nån slogan?

Japp, Nikons är "At the heart of the image".
Citera
2010-12-12, 11:42
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod

Och att välja Canon bara för att det är Canon är idioti. Testa båda kamerorna så mycket som möjligt och tala med kunnigt folk. Hur den ligger i handen och hur de passar dig (Tekniskt/den fysiska kamerakroppen) är det viktigaste. Båda kamerorna har i princip likvärdig prestanda.
.

+1
Om någon säger "Nikon är bäst" eller "Canon är bäst" är det ofta ett bra tecken på att det är någon som inte vet vad de snackar om, så man kan tryggt sluta lyssna.

När 500D kom var den lite bättre än Nikons instegsmodeller. Nu har D3100 kommit, och den verkar gott och väl ha tagit in Canons försprång. 500D har nu något år på nacken, medan D3100 är helt ny, vad det nu är värt.

Det brukar anses att Canon tenderar ha lite snabbare autofokus än Nikons kameror, men att Nikons i gengäld har lite säkrare autofokus. Sannolikt är skillnaderna, om de faktiskt finns, så små att de inte spelar någon roll för normalkonsumenten.

Om TS presentmottagare är absolut nybörjare kan D3100:s guideläge kanske vara bra?
Citera
2010-12-12, 14:04
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
+1
Om någon säger "Nikon är bäst" eller "Canon är bäst" är det ofta ett bra tecken på att det är någon som inte vet vad de snackar om, så man kan tryggt sluta lyssna.

När 500D kom var den lite bättre än Nikons instegsmodeller. Nu har D3100 kommit, och den verkar gott och väl ha tagit in Canons försprång. 500D har nu något år på nacken, medan D3100 är helt ny, vad det nu är värt.

Det brukar anses att Canon tenderar ha lite snabbare autofokus än Nikons kameror, men att Nikons i gengäld har lite säkrare autofokus. Sannolikt är skillnaderna, om de faktiskt finns, så små att de inte spelar någon roll för normalkonsumenten.

Om TS presentmottagare är absolut nybörjare kan D3100:s guideläge kanske vara bra?

Bra att du nämnde guideläget, det är ypperligt för en nyburgare. På min egna Nikon D90 så har man ju "frågeteckens-knappen" som förklarar exakt allting i hela kameran!

Vidare i vanliga skillnader i NikonVSCanon, så brukar (inte alltid) Nikon vara lite bättre på brusreducering. Nikon brukar ha lite bättre ergonomi också. (Min D90 är helt underbar) Ergonomin märks verkligen anser jag, däremot har jag inte riktigt märkt av brusreduceringen nämnvärt.
Citera
2010-12-12, 18:40
Medlem
WhiteShadowss avatar
Nikons och Canons kameror är väl i stort sett likadana till både prestanda och pris. Det är bara en smaksak vilken man väljer, så det finns ingen som är bättre än den andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in