• 1
  • 2
2010-12-05, 02:11
Medlem
Vet att det finns liknande trådar men tänkte att detta skulle vara den officiella för nybörjare med funderingar kring att spela in akustisk gitarr samt sång.

Så det jag har är en akustisk gitarr och en jävligt bra sångröst jag vill spela in.

Ska jag satsa på att spela in rubbet med en kondensatormikrofon eller ska jag köpa ett externt ljudkort +mic,eller något annat.

Är nybörjare så alla förslag och tankar kring ämnet är välkomnat.
Senast redigerad av rakkens 2010-12-05 kl. 02:15. Anledning: fattades lite info
Citera
2010-12-05, 02:20
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
Vet att det finns liknande trådar men tänkte att detta skulle vara den officiella för nybörjare med funderingar kring att spela in akustisk gitarr samt sång.

Så det jag har är en akustisk gitarr och en jävligt bra sångröst jag vill spela in.

Ska jag satsa på att spela in rubbet med en kondensatormikrofon eller ska jag köpa ett externt ljudkort +mic,eller något annat.

Är nybörjare så alla förslag och tankar kring ämnet är välkomnat.
Externt ljudkort, koppla in gitarren (förmodar att du kan göra detta) och köp en hyffsad mic. Spela in varje spår för sig, in i valfritt musikprogram och vips har du en låt som du kan redigera och lägga till spår i.
Citera
2010-12-05, 04:12
Medlem
Jag har en akustisk gitarr som dock inte har ett uttag eller vad det nu heter. Vilken slags mic ska jag köpa till det externa ljudkortet(antar att du menar usb ljudkort) dynamisk eller kondensator?. ;måste man isåfall ha preamp eller något annat som man lätt missar att köpa?

Har även har hört folk med vista har upplevt problem med latency o liknande.? Något att tänka på där?
Citera
2010-12-05, 07:29
Medlem
BrunaBraxens avatar
Det finns mikrofoner att sätta i "hålet" på lådan på gitarren, som man sedan kan koppla telekabel direkt in i ljudkortet som ovanstående rekommenderade. Problemet med latency kan vara lite trixigt, men har du typ dubbelt så snabb dator som anges som minimikrav, och inte köper det billigaste ljudkortet heller, så är du en bra bit på väg.
Vet inte om latency problemet mest är för oss som kör med vst plugins till synthar, är ingen gitarrist, men tror att det är ngt mindre problem m sång o gitarr, men det vet säkert någon annan bättre som håller på med akustiska instrument mer än jag.

Har du möjlighet så använd ett firewire ljudkort, dvs du ska ha firewireutgång på datorn.

Finns olika ljudkort m o utan preamp el fantommatning. Fråga i musikaffären så vet de nog vilket du ska välja för just dina önskemål. Och precis som live så är en bra mic a och o också.
Citera
2010-12-05, 21:10
Medlem
Det funkar med ett ljudkort och en mic, sen är det vilken kvalitet du vill ha som avgör lite vilket ljudkort/mic du ska ha. Och om du gör som föregående tala säger att du spelar in separat (vilket jag starkt rekommenderar) så kan du använda samma mikrofon till gitarren som du använder till sången, det är bara att placera mikrofonen lite framför "hålet" (om du har en standard gitarr) så kommer du att få ett bra ljud. Det är bara att trixa lite. Tänk bara på att resultatet inte blir bättre än svagaste länken i kedjan, dvs grym mikrofon men taskigt ljudkort är inget att rekommendera.
Citera
2010-12-07, 16:33
Medlem
ok, jag kan lägga runt 1500 kr på mic och ljudkort? Men funkar det om man bara köper en usbkondensatormikrofon? Har sett ifall man köper ett ljudkort så får man ett inspelningsprogram inkluderat vilket kan vara bra ,eller?

Så tänkte köpa nån av dessa, vilken tycker ni jag ska satsa på och varför?

http://www.musikborsen.se/itempg.asp...8&artno=218729

eller

eller http://www.musikborsen.se/itempg.asp...7&artno=179852

Sen är jag inte säker på vilken mikrofon som passar till länka gärna förslag?

En extra instrumentingång är väl bara nödvändig ifall man vill spela in två instrument samtidigt?

TAck på förhand
Citera
2010-12-14, 13:32
Medlem
Är det bra med en extra instrumentingång på ljudkortet. Och vilket kan ni i så fall rekommendera.

Kom på att jag inte hade ett uttag till gitarren. Räcker det med endast en mic isånafall som man direkt kopplar in i usb porten.? Eftersom jag vill ha bättre ljudkvalitet vill jag gärna ha ett ljudkort eftersom man får ett enklare version av cubase eller liknande vilket är bra.Vill också ha mikrofon som passar.Förslag?

Ljudhålsmikrofon är inte så bra har jag läst på flera sidor som berör ämnet.

Är nybörjare på detta så alla tips tas emot
Senast redigerad av rakkens 2010-12-14 kl. 13:34.
Citera
2010-12-14, 14:13
Medlem
Om det bara är akustiska instrument (inkl sång) som du ska spela in så räcker det med en mick, vilket en kondensatormick (med stort membran) är bäst lämpad för. Och är det så att du inte behöver absolut topkvalité (som man ändå inte kan få hemma i ett vanligt rum) så tycker jag att du ska börja med att köpa en usb-mick, enkelt och bra.

Mitt tips är denna: http://www.thomann.de/se/blue_yeti.htm

Den räcker långt, sen i framtiden så är det bara att uppgradera om du känner att det är kul och värt att lägga större pengar på.
Citera
2010-12-19, 03:45
Medlem
OK, Så har läst era svar samt en hel del runt på internet och kommit fram till följande.

Har gjort så gott jag kan så kom gärna med invändningar.

Jag ska spela in akustisk gitarr samt sång. Jag har kommit fram till att jag behöver ett externt ljudkort, en kondensatormikrofon,puff skydd och en XLR-kabel ev. stativ. Jag ska spela in gitarr och sång separat,(vilket också rekommenderas av de flesta).

Har stationär dator som är hyffsat bra med Intel Core Duo 2,94 Ghz samt 4Gb ram(vista).
Min budget har ändrats och ligger runt 2500 kr,kan höjas med några hundralappar.

Det jag har kollat på är detta ljudkort som verkar passa mig riktigt bra?

http://www.musikborsen.se/itempg.asp...7&artno=238697

Sen vill jag från er ha tips på en kondensatormikrofon som passar till detta ljudkort. Har tittat på denna som ska vara extremt prisvärd.http://www.musikborsen.se/itempg.asp...1&artno=238934

- Spelar det någon roll vilken XLR kabel man väljer.

-Kommer det bli problem med drivrutiner för ljudkortet el liknande tex latency.

- Blir detta ett bra alternativ att spela in akustisk gitarr samt sång.

- Puffskydd och stativ spelar väl inte så stor roll.

Så det jag behöver veta är om jag är på rätt väg angående mina inköp samt svar på ovanstående frågor.

Detta är i princip vad jag behöver veta för att göra mina inköp?
Citera
2010-12-19, 15:22
Medlem
Tänk bara på att resultatet inte blir bättre än svagaste länken i kedjan, dvs grym mikrofon men taskigt ljudkort är inget att rekommendera. [/quote]

Vad anser du om ljudkortet och micen jag tänkte köpa. Jag har hittat flera ljudkort för samma pris som det jag nämner ovanför men med fler funktioner. Är det något annat ljudkort ni skulle rekommendera och varför?...tacksam för svar
Citera
2010-12-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
- Spelar det någon roll vilken XLR kabel man väljer.

-Kommer det bli problem med drivrutiner för ljudkortet el liknande tex latency.

- Blir detta ett bra alternativ att spela in akustisk gitarr samt sång.

- Puffskydd och stativ spelar väl inte så stor roll.

Nej
Nej
Ja
Nja, du måste ha ett stativ men vilket e la skitsamma.

Bara föra att jag är allergisk mot M-Audio: http://www.musikborsen.se/itempg.asp...9&artno=238574
Citera
2010-12-19, 16:49
Medlem
1945s avatar
Ok... Har spelat in ett gäng plattor åt folk genom åren och det enklaste vad det gäller mic och akustisk gitarr som jag tycker funkar alldeles utmärkt är följande:

Satsa på ngn. billig konding ex. denna: http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=883729&artno=74832 Placera micken ca en decimeter framför tolfte bandet på gitarren med ett stativ. Nu får du med både kropp och lite racka-racka från plektrumet. Enkelt och inga krångligheter! Detta förutsätter givetvis att du har ett ljudkort med fantommatning...

Denna mic funkar även alldeles utmärkt till sång m.m...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in