Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-04, 18:38
  #1
Medlem
MakroIs avatar
Är sugen på en ny motor till min ryds 530 dc - Men vad är lämpligt att hänga på skutan?

Hur stor behöver den vara för att kunna frakta mig, ett par polare och ett par dykutrustningar i acceptabel hastighet? Har 80hp (2-takt 90-talare) nu och det går fint - men vill ha ny & fräsch motor så att vi inte blir kvar ute på sjön pga motorhaveri eller annat på den gamla.

Räcker 50hp?

Finns det någon anledning till att _inte_ köpa en direktinsprutad 2-taktare (typ Evinrude E-tec) Dessa är ju både lättare och billigare än 4-taktare.

1. Så hur liten motor (halvskral kassa) funkar för mig? (Ryds 530dc + 3gubbar + 2 dykutrustningar)
2. Vilka nackdelar har direktinsprutad 2-taktare gentemot en "vanlig" 4-taktare?
/jag
Citera
2010-12-04, 18:45
  #2
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakroI
Är sugen på en ny motor till min ryds 530 dc - Men vad är lämpligt att hänga på skutan?

Hur stor behöver den vara för att kunna frakta mig, ett par polare och ett par dykutrustningar i acceptabel hastighet? Har 80hp (2-takt 90-talare) nu och det går fint - men vill ha ny & fräsch motor så att vi inte blir kvar ute på sjön pga motorhaveri eller annat på den gamla.

Räcker 50hp?

Finns det någon anledning till att _inte_ köpa en direktinsprutad 2-taktare (typ Evinrude E-tec) Dessa är ju både lättare och billigare än 4-taktare.

1. Så hur liten motor (halvskral kassa) funkar för mig? (Ryds 530dc + 3gubbar + 2 dykutrustningar)
2. Vilka nackdelar har direktinsprutad 2-taktare gentemot en "vanlig" 4-taktare?
/jag

Om 80hp duger fint så borde du kanske satsa på runt 80 hp igen. Problemet med tvåtaktare är väl att man inte hittar så många sprillans nya, då det är förbjudet att importera nya sådana eller liknande. Minns inte reglerna
Citera
2010-12-04, 19:02
  #3
Medlem
Nintendokids avatar
4-taktaren är tyngre än 2aktaren. Vilket gör att 2 taktaren axxar snabbare

http://www.marineenginedigest.com/sp...sus4stroke.htm
Citera
2010-12-08, 20:42
  #4
Medlem
Evinruden ligger på ungefär samma bränsleförbrukning som en motsvarande 4-takt. Billigare att serva, om jag inte har fel för mig så har dessutom Evinrude väl tilltagna serviceintervaller. Färre delar som kan börja krångla i framtiden i en E-tec.

Visst, den drar olja men får man verkstaden att ställa in den på den fina oljan så drar den extremt lite.
Fördelar är framför allt, priset, vikten och att den även tar mycket mindre plats i motorbrunnen.

Instrumenten är minst lika bra, inbyggd gps för hastighet och mycket annat. Skaffar du plotter till båten kan du komplettera motorn med realtids flödesmätare på bränsleledningen.

Mercury brukar ha en "körfakta" liknande den Yamaha ger ut, där brukar finns uppgifter om prestanda (toppfart, förbrukning) med olika storlekar på de flesta rydsmodeller. Det ger iaf en bra vink om vad båten borde prestera med liknande E-tec.
Citera
2011-01-12, 22:13
  #5
Medlem
SportquattroS1s avatar
E-tech ska tydligen vara bra. Föregångaren Ficht lär vara skräp. Mindre än 70 hästar är inte bra på den båten.
Citera
2011-01-12, 23:24
  #6
Medlem
kamelapans avatar
Jag skulle satsa på minst 70hk.

E-tec är en bra motor, men kolla lite på Mercury Optimax också som är en riktigt bra motor!
Både två är ju direktinsprutad 2-taktare som står sig riktigt bra mot 4-taktare. Drar knappast mer sås än en 4t.

Fördelar direktinsprutad 2-takt:
-Billigare inköp
-Lättare totalvikt
-Billigare service och mindre vitala delar som kan gå sönder
-Snabbare

4-takt:
-Enda fördelen är väl att den är tystare enligt många.
Citera
2018-06-03, 19:53
  #7
Medlem
Tänkte skaka liv i denna tråd.

Har en 530 DC men en Yamaha 90, 2-Takt.
Ni som har samma båt, men med nyare motorer, vilka motorer fungerar för er?

Har tidigare haft en 100-hästare, 4V på 170kg, så vikten oroar jag mig inte så mycket över. Däremot tror jag den lilla motorbrunnen ställer till med problem. Vill få upp motorn ur vattnet så man slipper så mycket påväxt. Båten ligger på västkusten.
Citera
2018-07-22, 21:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakroI
Är sugen på en ny motor till min ryds 530 dc - Men vad är lämpligt att hänga på skutan?

Hur stor behöver den vara för att kunna frakta mig, ett par polare och ett par dykutrustningar i acceptabel hastighet? Har 80hp (2-takt 90-talare) nu och det går fint - men vill ha ny & fräsch motor så att vi inte blir kvar ute på sjön pga motorhaveri eller annat på den gamla.

Räcker 50hp?

Finns det någon anledning till att _inte_ köpa en direktinsprutad 2-taktare (typ Evinrude E-tec) Dessa är ju både lättare och billigare än 4-taktare.

1. Så hur liten motor (halvskral kassa) funkar för mig? (Ryds 530dc + 3gubbar + 2 dykutrustningar)
2. Vilka nackdelar har direktinsprutad 2-taktare gentemot en "vanlig" 4-taktare?

/jag


Asså, jag skulle kora på minst 70hp! Enda grejen jag kan komma på som är bättre med 4-taktare är väl att den är lite tystare. Om du vill vara inkognito HAHA!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback