2010-12-04, 17:07
Medlem
BRCMs avatar
Hejsan. Jag är ingen höjdare på datorer och behöver lite hjälp.

Jag har precis införskaffat mig en schysst videokamera. Och med den följde en instruktionsfilm istället för bok. Jag har ingen dvd så stoppade in filmen (som är en DVD-RW skiva) i datorn och i vanlig ordning ploppar det upp på "den här datorn". Öppnar filen och då finns det en massa mappar med olika språk går in i svenska-mappen och klickar på den enda filen som finns där som är en PDF-fil vad det nu är. Då står det typ "Med vilket program vill du öppna filen?" och man kan välja "låt datorn välja" eller "välj program själv" typ. Testat att trycka på den förstnämnda men då kommer ja bara till en tom sida med error på. Har även testat windows media player och en annan som heter "Cyberlink DVD" men det vill inte funka...

Vad bör jag göra?

Jätte tacksam för svar!
Senast redigerad av BRCM 2010-12-04 kl. 17:13.
Citera
2010-12-04, 17:19
Medlem
vonOlofs avatar
Hurdå "instruktionsfilm"?

En PDF-fil är ett dokument som du öppnar med t ex Acrobat Reader, alltså ingen film.

En bruksanvisning med text och bilder, helt enkelt.
Citera
2010-12-04, 17:22
Medlem
http://lmgtfy.com/?q=pdf+file

Du säger att du inte är någon höjdare på datorer men klarar du inte ens av att skriva in ett eller två ord på google så bör du nog stänga av datorn innan någon eller något i din närhet tar skada...

Kan ge dig en snabbguide:
Jag har en okänd fil som inte går att öppna.
Jag tar reda på vad det är för filformat (pdf) och skriver in det på google.
Jag ser att pdf är ett filformat för textdokument.
Jag söker på "pdf program" eller "pdf software" eftersom jag inte kan öppna filen.
Det första resultatet som kommer upp är från adobe som jag sedan tidigare känner igen (annars kan du stänga av datorn vid det här laget).
Jag klickar på "ladda ner nu" och installerar programmet.
Sedan prövar jag att öppna filen igen och det fungerar.

Seriöst, vet man inte vad pdf är eller hur man tar reda på vad det är, då har man väldigt stora problem!
Citera
2010-12-04, 17:23
Medlem
BRCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Hurdå "instruktionsfilm"?

En PDF-fil är ett dokument som du öppnar med t ex Acrobat Reader, alltså ingen film.

En bruksanvisning med text och bilder, helt enkelt.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in