Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-04, 01:07
  #1
Avstängd
femfemfems avatar
Köpte en ny stationär dator idag, eller en begagnad menar jag... Av en annan kille som verkade ärlig men ska jag vara försiktig nu med bankärenden och sånt? Kan han ha planterat virus elller trojan i datorn som jag köpt av han?
Citera
2010-12-04, 01:10
  #2
Medlem
Mycket möjligt att han snarare har sig några arga virus. Dock kanske ovetande. Det bästa är väl att installera om windows. Men det kanske blir för krångligt för dig. Du kan ju också skaffa något anti-virusprogram om du känner för det.
Citera
2010-12-04, 01:10
  #3
Medlem
sokarnas avatar
Om du köpt en begagnad dator så rekomenderar jag starkt att du formaterar datorn, alltså du stoppar i operativsystemet (möjligtvis windows vista, xp, 7?) sen så installerar du om det på nytt, vips så har allt på datorn nollställts och nu finns inga spår av den förra ägaren kvar.
Citera
2010-12-04, 01:11
  #4
Medlem
JagVanns avatar
Ominstallera operativsystemet så kan du pusta ut.

Fick du skiva till, i så fall, starta med denna i och sen när de ber om serienummer så sitter det på en klisterlapp på undersidan av datorn om den i orginal såldes med det operativet.

Du bör ju även om du är paranoid formatera eventuellt andra partioner.
Citera
2010-12-04, 01:18
  #5
Medlem
Fenrers avatar
Installera ett antivirusprogram på datorn om det inte redan finns. Jag tror nog du kan vara lugn, börjar det försvinna pengar från ditt konto så vet du vem du ska ta av daga.
Citera
2010-12-04, 01:27
  #6
Medlem
dumbaZs avatar
http://www.geekit.se/index.php?optio...igt&Itemid=109
Citera
2010-12-04, 01:28
  #7
Medlem
Kör linux
Citera
2010-12-04, 01:39
  #8
Medlem
Nytt-kontos avatar
spara serial och installera om Windows eller så fixar du program och återställer föra ägarens saker om du vill kolla vad han höll på med
Citera
2010-12-04, 21:52
  #9
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Hårdvara

//mod
Citera
2010-12-05, 00:43
  #10
Avstängd
femfemfems avatar
Nu har jag tankat Avg och genomsökt datorn efter virus men den är ren. Jag spelar lite poker på datorn och lite orolig för att killen som jag köpte den av kan ha planterat något program som ser det jag håller på med och kan se mina knapptryckningar... Är det möjligt? Eller är jag paranoid?
Citera
2010-12-05, 00:50
  #11
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfem
Nu har jag tankat Avg och genomsökt datorn efter virus men den är ren. Jag spelar lite poker på datorn och lite orolig för att killen som jag köpte den av kan ha planterat något program som ser det jag håller på med och kan se mina knapptryckningar... Är det möjligt? Eller är jag paranoid?

Mycket möjligt. Men att han skulle göra det tvivlar jag på. Varför installerar du inte bara om operativsystemet? Då försvinner alla risker och du får börja om från scratch så att säga.
Citera
2010-12-05, 03:26
  #12
Avstängd
femfemfems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Mycket möjligt. Men att han skulle göra det tvivlar jag på. Varför installerar du inte bara om operativsystemet? Då försvinner alla risker och du får börja om från scratch så att säga.

Man startar om datorn och håller inne F9 eller F11 Va och återställer datorn till fabriksinställningar, eller hur? Eller måste jag tanka operativsystemet och bränna den eller lägga över på min externa hårdisk?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback