2010-12-04, 01:05
Medlem
Hej.

Jag har precis införskaffat en ny elgitarr, en ESP-LTD F250.

Ibland när jag gör pull-off:s med den nedre E-strängen så fastnar strängen på det 4:e bandet. D.v.s strängen fastnar på kanten.
Det känns som om det är en defekt.

Jag har bytt strängarna, men det borde ju knappast spela någon roll.

Någon som har råkat ut för liknande? Kan jag lösa det genom att t.ex slipa lite försiktigt på bandets kant?
Citera
2010-12-04, 01:43
Medlem
Gingers avatar
"Kan jag lösa det genom att t.ex slipa lite försiktigt på bandets kant?" gäller din garanti på guran då?

Annars hade jag tagit lite fint sandpapper, och slipat lite och sett om det gett resultat.
Citera
2010-12-04, 02:19
Medlem
Euthanatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sectoid01
Hej.

Jag har precis införskaffat en ny elgitarr, en ESP-LTD F250.

Ibland när jag gör pull-off:s med den nedre E-strängen så fastnar strängen på det 4:e bandet. D.v.s strängen fastnar på kanten.
Det känns som om det är en defekt.

Jag har bytt strängarna, men det borde ju knappast spela någon roll.

Någon som har råkat ut för liknande? Kan jag lösa det genom att t.ex slipa lite försiktigt på bandets kant?
Har du bytt tjockleken på strängarna?
Jag hade tagit o snackat med affären. Du kan antagligen lösa de ganska bra genom antingen slipa eller o justera halsen så strängarna kommer lite högre upp. Men som sagt, är den ny så kolla med affären!
Citera
2010-12-04, 03:14
Bannlyst
Pröva först med att "putsa" med stålull. Efter det avslutar du med ett slipmedel, exempelvis autosol. Försök undvika greppbrädan.

Funkar inte det kan du testa att först putsa försiktigt med 240-kornig smärgelduk och sedan ovanstående steg.
Citera
2010-12-05, 01:56
Medlem
Nisques avatar
För mig låter det som att din sträng är för lös.
Har du måhända stämt ned den med för tunn sträng?
Citera
2010-12-07, 15:04
Medlem
Tack för svar.

Strängen sitter inte för löst, jag kör standard stämning.
Strängarna jag satte på var Ernie Ball Stainless Steel Super Slinky 09-42 : 09,11,16,24,32,42.
inga konstigheter.

Jag har garantin kvar, så jag lär höra med försäljaren.
Citera
2010-12-08, 06:08
Medlem
Nisques avatar
Låter bra det..
Pröva för skojs skull att stämma upp strängen några toner. Till typ G eller kanske tillochmed A och se om det är någon skillnad. Felet kan ligga i.. fan heter det.. Bryggan? eller stallet.. att det är felfräst.. Jajja..
Citera
2010-12-08, 15:53
Medlem
avvedjihs avatar
Förstod det som att den fastnar "under" greppbrädan när du gör pull-offs? Testa om du t.ex. håller pekfingret på tredje bandet och pullar med långfingret, att benda strängen lite grann med pekfingret och trycka ner den extra hårt på tredje bandet innan du gör pull-offen. Bendar man den nog lite hörs knappt någon skillnad i tonen om man spelar hyffsat snabbt.

När jag åandrasidan tänker efter kanske det inte är handhavarefel, isf snacka med din återförsäljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in